Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku je na prodej neobvyklá Škoda Felicia. Někdy v minulosti dostala novou karoserii

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Původní Škoda Felicia patří k nejelegantnějším autům tradiční české automobilky. Co ale říkáte na tohle provedení?

Slavný roadster se pod jménem Felicia vyráběl v letech 1959 až 1964. Přímo však navazoval na model 450, sériově produkovaný už od roku 1958. Dnes tento otevřený elegantní vůz (v obou verzích) patří mezi nejcennější stroje s okřídleným šípem ve znaku, které jsou jejich majitelé ochotni "pustit" za čím dál vyšší částky.

Do současnosti se však dochovaly také exempláře, u nichž byste jejich původ dost možná nehádali. Jde například o červený roadster, který prostřednictvím tuzemské inzerce hledá nového vlastníka. Prodává ho Pavel Kalina ze zájmového sdružení Cabrio Gallery, které sbírá kabriolety, sportovní vozidla a prototypy československé výroby. Vystavené je má v areálu v Dobřenicích nedaleko Hradce Králově.

Odbočka do Karosy

Do Kalinovy sbírky mimochodem patří také pozoruhodná Škoda 440 "Karosa". Jde o prototyp vycházející ze Škody 440 Spartak postavený v roce 1956 továrnou Karosa ve Vysokém Mýtě (dříve Sodomka) jako platforma pro otestování nových technických řešení a materiálů. Autorem karoserie s koncepcí 2+2 byl designér Otakar Diblík, který autu vtiskl zcela osobité rysy, jež výchozí Spartak ani trochu nepřipomínaly. Oválná maska chladiče, kulaté světlomety a vůbec celková silueta jsou zcela odlišné proti Spartaku. Motor ale zůstal, což znamenalo 1,1litrový čtyřválec o výkonu 29 kW. 

Otevřený vůz dostal pro případ špatného počasí hardtop z laminátu a plexiskla. Bohužel však byl chatrný, a tak jednou během testování ulétl, kvůli čemuž byl později nahrazen plátěnou střechou.

Po představení na automobilové soutěži v Mladé Boleslavi v roce 1956 začal vůz využívat přímo ředitel Karosy pro své účely. V roce 1960 ovšem s autem havaroval, což málem znamenalo jeho konec. Naštěstí ho však zachránil jeden z autorů, konstruktér Jozef Nalezenec, který jej odkoupil. V následujících letech ho ale značně upravil a kvůli světlům z Tatry 603 nebo čelního skla ze Škody Felicia se postupně vzdálil od originálního stavu. Dnes už je ale automobil po několikeré změně majitele zpět v původní podobě, a to díky náročné renovaci, která mu dodala i krásné modrobílé zbarvení jako kdysi.

Netradiční Felicie

Ale zpět k netradiční "Felicii" na prodej. Dnes červený stroj opustil výrobní závod automobilky v roce 1961, v sedmdesátých letech byl ovšem z neznámého důvodu výrazně přepracován. Jako garážkovka, tedy po domácku.

Vůz dostal především novou karoserii, která zaujme jednoduchými a zaoblenými tvary. Podle prodejce auto jezdilo v 70. letech v Brně a následně se přestěhovalo do Rakouska, odkud ho už zmíněný Pavel Kalina dovezl zpět do Česka. Netradiční kabriolet má prý po generálce motoru i brzd a je funkční.

A cena? Domácí stavba na podvozkové plošině modelu Škoda Felicia je k mání za 375 tisíc korun.

Zajímavé také je, že v kolekci Cabrio Gallery najdeme ještě dva podobně netradiční kabriolety ze stejné doby. Ze jednou stavbou na základě Škody 440 údajně stojí košický Svazarm a tohle auto s modrým lakem je aktuálně v procesu renovace. Pozoruhodná je také Felicia přestavěná na závodní vůz s výkonem 60 kW. Oba kousky si můžete prohlédnout na webu Cabrio Gallery, kde najdete mnohem víc zajímavých aut československé výroby. Třeba Škodu 110 L Cabrio...

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme