Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku je na prodej neobvyklá Škoda Felicia. Někdy v minulosti dostala novou karoserii

Jan Zajíc Jan Zajíc 22. 3. 2021 • 12:25
15
Zobrazit náhledy (15)
Škoda Felicia roadster Škoda 440 Karosa Škoda 440 Karosa Škoda 440 Karosa Škoda 440 Karosa Škoda 440 Karosa Škoda 440 Karosa Škoda 440 Karosa Škoda 440 Karosa Škoda 440 Karosa

Původní Škoda Felicia patří k nejelegantnějším autům tradiční české automobilky. Co ale říkáte na tohle provedení?

Slavný roadster se pod jménem Felicia vyráběl v letech 1959 až 1964. Přímo však navazoval na model 450, sériově produkovaný už od roku 1958. Dnes tento otevřený elegantní vůz (v obou verzích) patří mezi nejcennější stroje s okřídleným šípem ve znaku, které jsou jejich majitelé ochotni "pustit" za čím dál vyšší částky.

Do současnosti se však dochovaly také exempláře, u nichž byste jejich původ dost možná nehádali. Jde například o červený roadster, který prostřednictvím tuzemské inzerce hledá nového vlastníka. Prodává ho Pavel Kalina ze zájmového sdružení Cabrio Gallery, které sbírá kabriolety, sportovní vozidla a prototypy československé výroby. Vystavené je má v areálu v Dobřenicích nedaleko Hradce Králově.

Odbočka do Karosy

Do Kalinovy sbírky mimochodem patří také pozoruhodná Škoda 440 "Karosa". Jde o prototyp vycházející ze Škody 440 Spartak postavený v roce 1956 továrnou Karosa ve Vysokém Mýtě (dříve Sodomka) jako platforma pro otestování nových technických řešení a materiálů. Autorem karoserie s koncepcí 2+2 byl designér Otakar Diblík, který autu vtiskl zcela osobité rysy, jež výchozí Spartak ani trochu nepřipomínaly. Oválná maska chladiče, kulaté světlomety a vůbec celková silueta jsou zcela odlišné proti Spartaku. Motor ale zůstal, což znamenalo 1,1litrový čtyřválec o výkonu 29 kW. 

Otevřený vůz dostal pro případ špatného počasí hardtop z laminátu a plexiskla. Bohužel však byl chatrný, a tak jednou během testování ulétl, kvůli čemuž byl později nahrazen plátěnou střechou.

Po představení na automobilové soutěži v Mladé Boleslavi v roce 1956 začal vůz využívat přímo ředitel Karosy pro své účely. V roce 1960 ovšem s autem havaroval, což málem znamenalo jeho konec. Naštěstí ho však zachránil jeden z autorů, konstruktér Jozef Nalezenec, který jej odkoupil. V následujících letech ho ale značně upravil a kvůli světlům z Tatry 603 nebo čelního skla ze Škody Felicia se postupně vzdálil od originálního stavu. Dnes už je ale automobil po několikeré změně majitele zpět v původní podobě, a to díky náročné renovaci, která mu dodala i krásné modrobílé zbarvení jako kdysi.

Netradiční Felicie

Ale zpět k netradiční "Felicii" na prodej. Dnes červený stroj opustil výrobní závod automobilky v roce 1961, v sedmdesátých letech byl ovšem z neznámého důvodu výrazně přepracován. Jako garážkovka, tedy po domácku.

Vůz dostal především novou karoserii, která zaujme jednoduchými a zaoblenými tvary. Podle prodejce auto jezdilo v 70. letech v Brně a následně se přestěhovalo do Rakouska, odkud ho už zmíněný Pavel Kalina dovezl zpět do Česka. Netradiční kabriolet má prý po generálce motoru i brzd a je funkční.

A cena? Domácí stavba na podvozkové plošině modelu Škoda Felicia je k mání za 375 tisíc korun.

Zajímavé také je, že v kolekci Cabrio Gallery najdeme ještě dva podobně netradiční kabriolety ze stejné doby. Ze jednou stavbou na základě Škody 440 údajně stojí košický Svazarm a tohle auto s modrým lakem je aktuálně v procesu renovace. Pozoruhodná je také Felicia přestavěná na závodní vůz s výkonem 60 kW. Oba kousky si můžete prohlédnout na webu Cabrio Gallery, kde najdete mnohem víc zajímavých aut československé výroby. Třeba Škodu 110 L Cabrio...

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku