V Česku meziročně ubylo ojetin. Navíc jsou dražší a mají více najeto
Letos v lednu se nabídka ojetých aut meziročně zmenšila o 6,6 %, přičemž zdražení inzerovaných aut překonalo inflaci. Zvýšil se také průměrný věk a nájezd.
Nedostatek nových aut v minulých letech se projevil na trhu s ojetinami jejich razantním zdražováním, které neustává ani letos. V porovnání s loňským lednem se mediánová cena nabízeného vozu zvýšila o deset tisíc na 210 tisíc korun. Přitom před třemi lety se přitom částka pohybovala okolo 150.000 Kč, od té doby tedy ceny vystřelily zhruba o 60 tisíc. Auta tehdy navíc byla v průměru o čtyři měsíce mladší (9,9 vs. 10,3 roku) a měla najeto o pět tisíc kilometrů méně (152 vs. 157 tisíc).
Průměrná roční inflace mezi roky 2021 a 2023 přitom podle Českého statistického úřadu dosahovala 12,88 %, typické ojeté auto, nabízené před třemi lety za 150 tisíc korun, by tedy inflace zdražila na 191 tisíc; ve skutečnosti se momentálně nabízí ještě o 20 tisíc dráž. Viníkem je nedostatek aut z let minulých, které logicky chybějí na sekundárním trhu.
Spolu s tím se však nabídka inzerovaných aut proti lednu 2023 zmenšila. Jestliže před rokem si lidé mohli vybírat ze 108 tisíc vozů, letos ze 101.000 ojetých automobilů (pokles o 6,6 %).
Nejpočetněji zastoupené značky mezi ojetinami | |
Pořadí | Značka |
1. | Škoda |
2. | Volkswagen |
3. | Ford |
4. | BMW |
5. | Mercedes-Benz |
6. | Audi |
7. | Peugeot |
8. | Renault |
9. | Hyundai |
10. | Opel |
Nejvyšší kilometrový nájezd mají obvykle starší audiny (v průměru 194.000 km), nejnižší naopak hyundaie s 87 tisíci kilometry. Vozy korejské značky jsou také nejmladší (6,9 roku). V desítce nejčastěji inzerovaných značek jsou nejstarší renaulty s mediánem 12,4 roku. Přes 51 tisíc nabízených ojetin je věkově v rozmezí 10 až 16 let, z čehož vyplývá, že téměř 60 procent inzerovaných ojetých aut je starších 10 let