Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VC Maďarska F1 2015: Na Hungaroringu vyhrál Vettel. Pro Bianchiho

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Takřka dvěma třetinám maďarské Grand Prix dominovaly rudé vozy z Maranella. Pak došlo k několika nehodám a kolizím a (skoro) všechno bylo jinak. Na nejvyšším stupínku ale stál pilot Ferrari a vedle něj dvojice Red Bullu.

Svou devátou letošní pole position z deseti závodů získal v sobotu bez problémů obhájce titulu Lewis Hamilton. Pro něj už byla zároveň 47. v kariéře. První řadu doplnil jeho stájový kolega Rosberg, patřila tedy Mercedesu. Největším překvapením byly oba Red Bully, které rozšířily souboj Ferrari a Williamsu, Ricciardo dokonce zaznamenal čtvrtý čas. Nejvíce vzruchu způsobil Fernando Alonso, který se sice dostal do druhé části kvalifikace, ale tam mu vypověděla službu technika. Svůj mclaren pak dotlačil do boxů! V prvním pátečním tréninku těžce havaroval Sergio Pérez (Force India), na jeho voze selhalo zavěšení. Naštěstí bez následků. Všechny vozy uctily památku Julese Bianchiho, který 18. července podlehl vážným zraněním z loňské GP Japonska v Suzuce. Nešťastná kolize s jeřábem se Francouzovi bohužel stala osudnou...

Místo Williamsů jako v Británii se přes stříbrné šípy hned po startu, respektive po dvou zatáčkách dostali oba vzpínající se koníci. Hamilton se navíc hned v prvním kole propadl až na jedenáctou příčku. Rosberg mu sice moc místa nenechal, ale Lewis zároveň probrzdil a aby se nepotkali, musel mimo trať. Felipe Massa byl penalizován pěti vteřinami za špatné stání na startu. Ricciardo se po čtrnácti kolech prokousal na čtvrtou příčku přes týmového kolegu Kvjata. Hülkenberga (Force India) a Bottase (Williams). I Hamilton se samozřejmě pustil do stíhačky, zajížděl srovnatelné časy s Vettelem a Räikkönenem v čele. První zastávky v boxech začaly právě 14. kolem, kdy pro nové gumy odbočili Bottas s Kvjatem. Massa si odbyl trest a ještě bojoval v uličce s Grosjeanem (Lotus). Propadl se až na sedmnácté místo. Francouz byl potrestán také pětisekundovou penalizací.

Ve 20. kole kolidoval Pérez s Pastorem Maldonadem, Mexičan na incident doplatil a Venezuelan dostal trest průjezdem boxy. Kimi Räikkönen ztratil kryt kamery z křídla, ale na aerodynamiku to vliv nemělo. Hamilton už jel v té době čtvrtý a po své zastávce spadl jen o jednu příčku. Ricciardo však zpočátku držel defenzivní stopu a nepustil ho před sebe, nakonec ovšem neodolal. Hamilton mu rychle ujel a začal stahovat svého týmového kolegu, ten měl ovšem ve druhém stintu obuty tvrdší pneumatiky, kdežto vedoucí jezdec celkové klasifikace měkkou sadu. V 41. kole si Räikkönen začal stěžovat na ztrátu výkonu. Devítivteřinová ztráta mezi ním a Vettelem na čele se dále prohlubovala.

Vzápětí ovšem havaroval na cílové rovince Nico Hülkenberg. Upadlo mu přední křídlo a neovladatelný vůz skončil v bariéře z pneumatik. Do té doby nikdo neodpadl! FIA uplatnila virtuální safety car, aby následně vyjel ten skutečný. Mezitím přezuly oba mercedesy i Räikkönen, kterému nefungovala jednotka MGU-K (tedy KERS), ale auto jelo. Traťoví komisaři ovšem museli uklidit spoustu karbonových úlomků z monopostu letošního vítěze 24 hodin Le Mans. Jeho kolega Pérez si také zajel pro nový nos. Ve 48. kole pustilo ředitelství závodu všechny vozy, které byly o kolo zpět, do stejného okruhu a pro Ferrari to začalo vypadat bledě, protože ztratily svůj náskok před stříbrnými šípy.

Jenže jen chvilku. Vettel udržel vedení, Rosberg předjel Kimiho, ale Hamilton se propadl po kolizi s Ricciardem až na sedmé místo a Bottas si z divokého restartu odnesl defekt, gumu mu prorazil Verstappen svým křídlem. Hamilton musel pro novou přední část a vyjel až třináctý, dostal však poprávu jako bonus „drive-through“. Tuto příčku si udržel i nadále, jen byl definitivně ze hry o čelo. Räikkönen ztratil další místo ve prospěch Ricciarda, který pokračoval i s poškozeným vozem. Kimi odbočil do depa, ale nejdříve neodstoupil. Po předlouhé zastávce vyjel až sedmnáctý. Jeho auto zatáhli definitivně do garáže až v 57. okruhu. To už nepokračoval ani Pérez.

Kdo vyhraje? Vettel, Rosberg nebo Ricciardo? Mezi prvními třemi byl dvouvteřinový rozdíl, ale oba Němci spolu nebojovali, naopak se dotahoval ten třetí vzadu. Hamilton se dostal alespoň na body díky předjetí Felipeho Nasra a další penalizaci Pastora Maldonada za rychlost v boxech. Devět kol před cílem odstoupil Carlos Sainz. To ale nebylo důležité. V 64. okruhu se srazili Rosberg s Ricciardem, který probrzdil. První musel pro novou gumu místo proražené, druhý si nechal vyměnit poškozený nos svého auta.

Jenže na pódiu zůstal, druhý jel v tuto chvíli jeho parťák Kvjat. Vettel měl v čele už klid. V Maďarsku vyhrál vůbec poprvé, letos pak po Sepangu podruhé. Čtyřnásobný mistr světa věnoval v pořadí 41. triumf v kariéře zemřelému Bianchimu, juniorskému pilotovi Scuderie. Kvjat vybojoval první umístění na stupních vítězů ve formuli 1. Problémy soupeřů vynesly vzhůru Maxe Verstappena (Toro Rosso) i oba vozy McLaren. Mercedesy byly klasifikovány na šestém, respektive osmém místě. Šampaňské na pódiu nezůstalo z piety zavřené, Jules Bianchi přece reprezentoval Francii!

Na Hungaroringu se jelo potřicáté v nepřetržité řadě, ale první GP Maďarska vyhrál v roce 1936 v budapešťském parku Nepliget Tazio Nuvolari na Alfě Romeo 8C-35 alias Tipo C týmu Scuderia Ferrari, který tehdy kříže a hada v závodech oficiálně zastupoval.

VC Maďarska F1 2015 – Pořadí v cíli
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:46:09,985 h
2. Daniil Kvjat Red Bull – Renault +15,748 s
3. Daniel Ricciardo Red Bull – Renault +25,084 s
4. Max Verstappen Toro Rosso – Renault +44,251 s
5. Fernando Alonso McLaren – Honda +49,079 s
6. Lewis Hamilton Mercedes +52,025 s
7. Romain Grosjean Lotus – Mercedes +58,578 s
8. Nico Rosberg Mercedes +58,876 s
9. Jenson Button McLaren – Honda +1:07,028 min
10. Marcus Ericsson Sauber – Ferrari +1:09,130 min
11. Felipe Nasr Sauber – Ferrari +1:13,458 min
12. Felipe Massa Williams – Mercedes +1:14,278 min
13. Valtteri Bottas Williams – Mercedes +1:20,228 min
14. Pastor Maldonado Lotus – Mercedes +1:25,142 min
15. Roberto Merhi Marussia – Ferrari +2 kola
DNF Will Stevens Marussia – Ferrari odstoupil
DNF Carlos Sainz Toro Rosso – Renault odstoupil
DNF Kimi Räikkönen Ferrari odstoupil
DNF Sergio Perez Force India – Mercedes odstoupil
DNF Nico Hülkenberg Force India – Mercedes nehoda
F1 2015 – Celkové pořadí jezdců
1. Lewis Hamilton 202
2. Nico Rosberg 181
3. Sebastian Vettel 160
4. Valtteri Bottas 77
5. Kimi Räikkönen 76
6. Felipe Massa 74
7. Daniel Ricciardo 51
8. Daniil Kvjat 45
9. Nico Hülkenberg 24
10. Romain Grosjean 23
11. Max Verstappen 22
12. Felipe Nasr 16
13. Sergio Perez 15
14. Pastor Maldonado 12
15. Fernando Alonso 11
16. Carlos Sainz 9
17. Jenson Button 6
18. Marcus Ericsson 6
F1 2015 – Celkové pořadí týmů
1. Mercedes 383
2. Ferrari 236
3. Williams-Mercedes 151
4. Red Bull-Renault 96
5. Force India-Mercedes 39
6. Lotus-Renault 35
7. Toro Rosso-Renault 31
8. Sauber-Ferrari 22
9. McLaren-Honda 17

Foto: Jiří Křenek

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
28. 7. 2015 04:16
Re: Doplnění
Podívej se znova na záběry z předjížděcího manévru... Byl to závodní incident a Rosb si pro něj přímo šel, mohl už dávno rovnat formuli doprava, místo toho vytláčel Ric.
Celý závod ztrácel a nebojoval.
27. 7. 2015 17:33
Re: Doplnění
já jsem to četl. Nemůžeš věřit všemu co ti řekne PR Mercedesu po závodě ;-) Během závodu, byla jasná komunikace mezi inženýrem a Nicem a Nico k udivení samotného inženýra po info, že Lewis bude mít hard v posledním úseku slyšel od Nica, že chce Hard. Takže jakkoliv se to snaží zamlžit, je to chyba Nica a předehřívat mohli měkké.
Avatar - AUDIRS6
27. 7. 2015 15:49
Re: Doplnění
Akurat som si docital komentar od Tota Wolfa:
Tvrdsie boli pre neho nachystane ako "defaultne", a v case ked sa zacala VSC tak bol uz moc blizko boxov, aby to mohli zmenit:
[odkaz]
Bol to chaos nad chaos, ale nejako obvinovat Nica z jeho slabeho zavodu...hmm, pozri si "fastest laps" v zavode ake zajazdili - v mojom odkaze. ;-)
Nebyt incidentu s Riciardom, tak skonci P2 alebo P3 - keby ho Daniel obehol "cisto" - na co ale nemal!
Takze tak... :-!
27. 7. 2015 15:17
Re: Ricciardo
Souhlas až na:
Kimi hřeší na špatné kvalifikace, spolehlivost má Ferrari nejlepší, teď to bohužel odnesl Kimi.
Alonso: je poslední dobou nečitelný...včera vydělal na odstoupení spousty lidí a že měl měkké pneu v závěru. Jinak McL bída a to pořádná.
27. 7. 2015 15:01
Re: Ricciardo
Pokud chtěl vyhrát tak mělo s prominutím to německý pako nasadit softy a nestarat se o to co obouvá Hamilton. Pak by se s Ricciardem ani nepotkal...