Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velké ohlédnutí za automobilovým rokem 2005

Libor Zezulka
Diskuze (30)
Automobilový rok 2005 se v mnohém podobal rokům předchozím, přinesl však také mnoho událostí, které ovlivnily či v budoucnu ovlivní dění v automobilovém průmyslu. Pojďme si je připomenout.

Automobilový rok 2005 se v mnohém podobal rokům předchozím, přinesl však také mnoho událostí, které ovlivnily či v budoucnu ovlivní dění v automobilovém průmyslu, nebo alespoň situaci na českých vozovkách. Tak jako vloni, předloni, před třemi nebo pěti lety automobilky poslaly některé modely do starého železa a vyrukovaly s moderními nástupci. Frekvence představování novinek se i letos poněkud zvýšila a dříve nezaplnění či neexistující segmenty nabobtnaly o další přírůstky.

Vysoké popularitě se stále těší velkoprostorové vozy MPV, největší boom nicméně zažívají súvéčka. Do lukrativního segmentu a rovnou mezi elitu vstoupilo letos Audi s luxusním obrem Q7, Mercedes-Benz odpověděl novou generací třídy M (její test naleznete v aktuálním čísle magazínu). Na peněženky potenciálních kupců „lidovějších“ súvéček si brousí zuby korejské a nově čínské automobilky. Jak už to v životě bývá, někomu se dařilo a někomu méně.

Každý chvilku tahá pilku

audi ford vw fiat toyota peugeot hyundai porsche honda kia golf mazda mpv suzuki octavia chrysler cadillac testy yeti wrc mg alfaromeo mercedesbenz audi ford vw fiat toyota peugeot hyundai porsche honda kia golf mazda mpv suzuki octavia chrysler cadillac testy yeti wrc mg alfaromeo mercedesbenz umazává obrovskou ztrátu z minulých let, General Motors se potácí na okraji propasti. Vyskakovat si rozhodně nemůže Ford, místo utrácení představí na začátku roku 2006 rozsáhlý restrukturalizační plán. Šetření naordinoval svým značkám rovněž koncern Volkswagen, do něhož vstoupilo větším podílem Porsche, ke spokojenosti měl letos daleko i DaimlerChrysler.

Aby toho nebylo málo, v dubnu 2005 vyhlásila bankrot automobilka MG Rover a přestože potopený Titanic vytáhl v srpnu na hladinu čínský investor, jeho osud stále není jasný. Ne všichni výrobci třeli v roce 2005 bídu s nouzí. Toyotě, zdá se, nic nebrání stát se světovou jedničkou, dobrý rok má z sebou Honda a také korejské značky Hyundai a Kia, jimž se podařilo prorazit v anketách spolehlivosti J.D. Power.

Dobře si letos vedla domácí Škoda, byť v březnu musela řešit první stávku ve své novodobé historii. Odboráři protestovali proti zmrazení platů, nakonec si vymohli zvýšení. S českým trhem, co se prodejů nových vozů týče, to nijak slavné nebylo. Na nové automobily stále nepříjemněji dotírají ojetiny. Česko si přesto může nechat říkat automobilová velmoc.

U Kolína se od února vyrábí trojice prcků Toyota Aygo, Citroen C1 a Peugeot 107 (jejich produkce už přesáhla 100 000 kusů), navíc se rýsuje možnost další velké investice. Pro svou továrnu hledá v střední Evropě místo korejský Hyundai a v konkurenci mnoha lokalit naleznul zalíbení právě tam, kde ostravští zemědělci pěstují vyhlášené nošovické zelí.

Po několika neúspěšných pokusech zástupci kraje uzavřeli dohodu se všemi vlastníky půdy, takže investici, která má přinést tisíce pracovních míst, nestojí nic v cestě. Až na samotný Hyundai. Zaměstnání naleznou Češi i v nových výrobních kapacitách mladoboleslavské Škody Auto, jež v příštím roce spustí výrobu nového modelu vycházejícího se studie Roomster.

Český řidič

Největším triumfem ministra dopravy a nejvýraznější události pro českého řidiče bylo schválení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích Poslaneckou sněmovou ČR. Novela zavádějící mj. bodový systém hodnocení řidičů se stala terčem kritiky jedněch a modlou druhých. Jaký skutečný dopad bude mít novela na situaci na českých vozovkách ukáží až další měsíce či roky.

Rekordní tempo výstavby nových silnic a dálnic dokázali zástupci ŘSD otevřením nového 18 kilometrů dlouhého úseku dálnice D1 z Vyškova do Vrchoslavic a dalších kratších či delších dálničních a silničních úseků. Nic příjemného nečekalo české řidiče v lednu 2005 na úřadech, podstatně se totiž zvýšily mnohé ze správních poplatků, horké chvilky zažívali motoristé rovněž na čerpacích stanicích.

Důsledkem přírodní katastrofy, vrcholící motoristické sezony a dalších vlivů vzrostla cena ropy na rekordní úroveň, takže zaplatit za litr benzínu 35 Kč nebyl problém. Na konci roku cena naštěstí výrazně klesla. Není divu, že v atmosféře sílících obav z budoucího vývoje automobilky oprášily myšlenku hybridních automobilů a na mezinárodních autosalonech několik zbrusu nových hybridů převedly.

Rok hybridů

Rok 2005 proto můžeme právem označit rokem hybridů, byť cesta z výstavních prostor do běžného provozu bude v některých případech hodně dlouhá. Ne tak u Toyoty, jež hybridní vozy nejen vystavuje, ale rovnou prodává. Její zásluhy v této oblasti ocenila i mezinárodní jury, která priusu přiřkla titul Evropského vozu roku. To českým vozem roku 2005 se stala nová Škoda Octavia.

audi ford vw fiat toyota peugeot hyundai porsche honda kia golf mazda mpv suzuki octavia chrysler cadillac testy yeti wrc mg alfaromeo mercedesbenz audi ford vw fiat toyota peugeot hyundai porsche honda kia golf mazda mpv suzuki octavia chrysler cadillac testy yeti wrc mg alfaromeo mercedesbenz RS4 či A6 Avant.

Škoda překvapila studií Yeti, Citroen prezentoval kolínskou C1 (sourozence Peugeotu 107 a Toyoty Aygo) a vlajkovou loď C6, Fiat přidal novou cromu a v druhé polovině roku třetí generaci punta, Audi se konečně pochlubilo luxusním SUV Q7, Mercedes-Benz kontroval druhou generací třídy M a dále představil třídu B. Suzuki vtrhlo do segmentu SUV s novou Grand Vitarou, Toyota odpověděla RAV-4 a také přivezla do Evropy nový Yaris.

U Volkswagenu se s novinkami roztrhl pytel, novou generaci passatu následoval Golf Plus a Golf R32. Honda nahradila Civic, Mazda naservírovala návštěvníkům ženevské autoshow novou MX-5, novotou voněly i stánky ostatních výrobců. A příští rok tomu podle všeho nebude jinak.

Rok 2005 na Auto.cz

Na auto.cz jsme v roce 2005 pokračovali v práci, kterou jsme započali v roce předchozím. Snažili jsme se zkvalitnit zpravodajství tak, abyste neustále dostávali nejaktuálnější informace ze světa automobilů, formule1 i WRC, mírně jsme vylepšili testy a vytěžili maximum z návštěv mezinárodních autosalonů. Letošní přílohy ze Ženevy a především Frankfurtu hledají svou obsáhlostí a podrobností na internetu těžko konkurenci.

V druhé polovině roku jsme začali pilně pracovat na některých významných inovacích, která vám představíme v průběhu příštího roku. Zatím vás budeme napínat, prozradíme alespoň, že klíčovými slovy budou multimédia, přehlednost, dostupnost a interaktivita. Na závěr vám chceme poděkovat za přízeň v roce 2005 a těšíme se s vámi na setkání v novém roce 2006. Auto.cz bude stále tím místem (a lepším místem), kde naleznete veškeré informace o autech.

Libor Zezulka
Diskuze (30)
30. 12. 2005 20:19
Re: JEŠTĚ BYCH DOPLNIL
Jo, jo, tam ty to máš povinné ;-)
30. 12. 2005 18:52
Re: bez titulku
:-) :yes:
30. 12. 2005 18:49
Re: Gratulace
:-) Už vícekrát se mi stalo, že hledám v hospodě klávesnici, neb chci po večeři napsat - bravo kuchař :-) ... taková lehká nemoc z povolání ;-) :yes:
30. 12. 2005 18:29
VW-PORSCHE
BRAVO VW-PORSCHE :yes: :yes: Ten příští rok... to bude zas nářez... už to vidím... kde co v crossu, do toho Marakesch, to bude válcovačka století :yes: :yes: Tak - vše nejlepší :yes: :yes:
30. 12. 2005 18:24
BERTOŇÁK - PF 2006
Tady Bertoňák. Hlásíme se zas s Jardou. Hybrid fachčí, ty piliňáky táhnou fakt jak od Lamba, říká Jarda. Já nevím, co je Lambo, tak nehodnotím, znátě mě, ale těch šest ovčáckejch mrch mě pěkně prohání. Navíc táhnou jen za uherákem, tak nám ten hybrid leze pěkně do peněz. Jo, tuning žádá oběti. My s Jardou ale jdem v klasickym tuningu stále dál. Já jdu za Jardou. Jarda je dobrej. Tak, tuning forever. A všechno nejlepší v roce 2006. P.S. Z Alfy se ještě neozvali, asi slaví.