Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Voisin C27 Aérosport (1934): Dvoumístné kupé ve stylu Art Deco s posuvnou střechou

Karel Haas
Diskuze (1)

Francouzská automobilka Avions Voisin postavila na podvozku čtyřdveřového modelu C25 Aérodyne prototyp dvoumístného kupé s posuvnou střechou a pohonem zadních kol řadovým šestiválcem s šoupátkovým rozvodem (patent Knight).

Francouzskou leteckou továrnu Aéroplanes Voisin založili v roce 1905 Gabriel Voisin (1880–1973) a jeho bratr Charles. Na pařížském předměstí Billancourt tak vznikla první komerční letecká továrna na světě. Charles zemřel v roce 1912 při automobilové nehodě. Gabriel Voisin už od dětství projevoval zájem o stroje a vystudoval Školu výtvarných umění v Lyonu. Během první světové války vyráběl Voisin letadla Voisin III (víceúčelový dvouplošník) až Voisin XII (čtyřmotorový bombardér). Při stavbě letadel se naučil pracovat s lehkými kovy, především s hliníkem. Po skončení války byla v roce 1919 továrna přejmenována na Avions Voisin a v Issy-les-Moulineaux nedaleko od Paříže začala vyrábět luxusní automobily. První byla limuzína C1 Chauffeur zahajující označování modelů od C1 až do C31 s výjimkou „smolného“ C13.  

K nejvýraznějším raným návrhům patřil závodní vůz Voisin Laboratoire z roku 1923. Byl to jeden z prvních automobilů se samonosnou karoserií a zajímavým detailem byla vrtulka na chladiči pohánějící čerpadlo chlazení motoru. Hlavním designerem automobilky Voisin byl André „Noël-Noël“ Telmont, vystudovaný architekt, který se inspiroval letectvím a architekturou Art Deco, na rozdíl od jiných francouzských karosářů (například Figonim), kteří hledali inspiraci spíše u ladných křivek ženského těla.

Dvoumístné kupé s posuvnou střechou

Kupé Voisin C27 Aérosport navazovalo na model C25 Aérodyne, vystavený v létě 1934 na pařížském autosalonu. Čtyřdveřový vůz se splývavou zádí měl neobvyklý design se střechou posuvnou po ližinách směrem k zádi vozu. Počítalo se s výrobou dvou tuctů těchto unikátních aut, ale nakonec se jich vyrobilo jen několik kusů. Po skončení autosalonu byl na zkráceném podvozku Aérodyne postaven roadster a dvoumístné kupé C27 Aérosport (podvozek číslo 52002). Kupé (foto) převzalo od Aérodyne řadu stylistických prvků, včetně posuvné střechy, kapkovitých blatníků, prahových stupaček, masky chladiče a umístění světlometů.

Neobvyklá byla pětiúhelníková boční okna a lesklé orámování podběhů kol a prahů. Neobvyklá byla pětiúhelníková boční okna a lesklé orámování podběhů kol a prahů.

Voisin C27 Aérosport se poprvé ukázal veřejnosti v roce 1935 na autosalonech v Ženevě a v Madridu. Na designu spolupracovali Gabriel Voisin, André Noël Telmont a první majitel vozu André Christmas. Výsledkem byly vyvážené tvary ve stylu Art Deco, které z profilu připomínaly průřez křídla letadla. Na zátce chladiče nechyběla velká stylizovaná soška ptáka s nahoru vztyčenými křídly. Vyvážený design je působivý jak v detailech, tak i z dálky. Proti sedanu Aérodyne byl Aérosport nižší a na zádi měl větší zavazadlový prostor s náhradním kolem umístěným zevnitř na víku kufru (foto).

Voisin C27 Aérosport měl vyvážené tvary ve stylu Art Deco, které z profilu připomínaly průřez křídla letadla. Voisin C27 Aérosport měl vyvážené tvary ve stylu Art Deco, které z profilu připomínaly průřez křídla letadla.

Neobvyklá byla také pětiúhelníková boční okna a lesklé orámování podběhů kol a prahů. Posuvná střecha měla svůj vlastní motor spouštěný spínačem na palubní desce. Po zasunutí směrem dopředu byla střecha zajištěna na horním rámu předního okna. To bylo vybaveno trojicí stěračů ovládaných motorkem umístěným uvnitř na skle okna. Kapota motoru se otevírala z obou stran po odjištění pákami na bocích. Celý interiér byl čalouněný látkou s nápadným geometrickým vzorem (foto).

Celý interiér byl čalouněný látkou s nápadným geometrickým vzorem. Celý interiér byl čalouněný látkou s nápadným geometrickým vzorem.

Voisin C27 Aérosport měl rozvor náprav 3.100 mm a na délku měřil 4.600 mm. Za sedadly měl dostatek prostoru pro zavazadla. Když se posuvná část střechy přemístila směrem dozadu, zakryla pevné zadní okno. Aby měl řidič aspoň nějaký výhled dozadu měla další malé zadní okénko.

Řadový šestiválec s šoupátkovým rozvodem typu Knight

Voisin C27 Aérosport poháněl podélně vpředu umístěný řadový šestiválec s šoupátkovým rozvodem (typ Knight), objemem válců 2.994 cm3 (vrtání x zdvih: 76 x 110 mm) a nejvyšším výkonem 106 k (78 kW) při 3.800 otáčkách. Jeho šoupátkový rozvod (známý z dvoutaktních motorů) nahrazoval běžné talířové ventily a nepotřeboval vratné pružiny. Palivo dodávaly do motoru dva karburátory Zenith a točivý moment motoru se přenášel na zadní kola přes dvoustupňovou manuální převodovku s elektromagneticky ovládaným rychloběhem pro oba stupně. Bubnové brzdy měly kapalinové ovládání. C27 měl pohotovostní hmotnost 1.300 kg a dosahoval rychlost až 150 km/h.  

Zadní kola poháněl vpředu umístěný třílitrový řadový šestiválec s šoupátkovým rozvodem (Knight) a nejvyšším výkonem 106 k (78 kW). Zadní kola poháněl vpředu umístěný třílitrový řadový šestiválec s šoupátkovým rozvodem (Knight) a nejvyšším výkonem 106 k (78 kW).

Motory s šoupátkovým rozvodem (Knight) existovaly v podobě řadových čtyřválců a šestiválců, V8 (prototyp), 7,2litrovém V12 (prototyp) a řadových dvanáctiválců. U pozdějších modelů přešel Voisin na 3,5litrové motory Graham.

Po dokončení byl prototyp Voisin C27 Aérosport vystaven na ženevském autosalonu a v Madridu. Jeho nápaditý design upoutal ještě větší pozornost než patentovaný motor Knight pod kapotou. Po absolvování výstav se Aérosport stal postupně majetkem řady šťastlivců a byl jimi opečováván tak, že v současnosti má skoro stejnou podobu jako v roce 1935. Dlouhou dobu byl například součástí sbírky Francouze Philipa Mocha a v současnosti jej vlastní Mullin Automotive Museum v kalifornském Los Angeles. Během svého dlouhého života přežil i nehodu s poškozením přídě, po které byl řadu let umístěn v garáži nedaleko od Paříže. Při důkladné opravě byl uveden do původního stavu s originálním podvozkem, motorem a převodovkou.

Karel Haas
Diskuze (1)

Doporučujeme

7. 4. 2022 13:17
Krásné a zajímavé auto, ...
... krásný a zajímavý článek. Ovšem s jednou chybou - "Jeho šoupátkový rozvod (známý z dvoutaktních motorů) nahrazoval běžné"....celá závorka, resp. její obsah, je podle mě chybou, pokud by v článku závorka i s obsahem nebyla, je vše ok.

Rotační šoupátko používané v sacím traktu dvoutaktních motorů nemá nic společného s posuvnými šoupátky v každém z válců motorů systému Knight. Jediné společné je použití slova "šoupátko". Spojitost asi podobná jako s nadsázkou napsat "ventil v hlavě válců (známý z pneumatik)...".