Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Golf 1.0 eTSI, eHybrid, GTE: Napětí kolem golfu

Provedení GTE se odlišuje sportovním volantem, modrými doplňky, károvanými potahy sedadel i speciálním vzhledem digitálního displeje
Provedení GTE se odlišuje sportovním volantem, modrými doplňky, károvanými potahy sedadel i speciálním vzhledem digitálního displeje
Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Golf GTE
73 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (6)

Nabídka Volkswagenu Golf se pomalu rozrůstá. Nedávno jsme se seznámili se sportovní verzí GTI, nyní máme možnost jezdit s elektrifikovaným základním litrovým tříválcem a plug-in hybridními verzemi.

Osmá generace Volkswagenu Golf čistě elektrická nebude (tuto funkci přebírá ID.3), ale nějaké té elektrifikaci se nevyhne. Po mild-hybridním provedení 1.5 eTSI přicházejí na řadu litrový tříválec se shodným 48V pomocníkem a také plug-in hybridy dobíjené ze zásuvky. Všechny novinky jsme vyzkoušeli v okolí Wolfsburgu.

Malý pomocník

Nejprve si bereme motorizaci eTSI, litrovým novým golfem jsme totiž zatím nejezdili. Tříválci s výkonem 81 kW, jehož sílu na přední kola přenáší sedmistupňový dvouspojkový automat, pomáhá 48V mild-hybrid se startérem-generátorem spojeným s motorem prostřednictvím řemenu. Systém umí při zpomalování rekuperovat energii a v podobě elektřiny ji ukládat do malé baterie li-ion pod sedadlem spolujezdce. Při rozjezdu pak startér pomáhá motoru, čímž by se měla spotřeba paliva snížit asi o 0,4 l/100 km.

Tříválec běží kultivovaně a dá o sobě vědět jen při větším zatížení. Mild-hybrid pod kapotou se projeví, když sundáme nohu z plynu. I při stovce totiž začne golf plachtit a spalovací agregát zhasne. Výborná aerodynamika se postará o to, že ani moc nezpomaluje. Stačí lehce sešlápnout plyn a motor znovu naskočí, převodovka zařadí a jede se dál. Vše proběhne jemně a neznatelně. Při defenzivním stylu jízdy a předvídání by tak měl být i úsporný. Jenže nám po krátkém okruhu ukazoval průměr 5,5 l/100 km, což není zase tak málo.

Svět motorů 37/2020Svět motorů 37/2020 | Zdroj: Svět motorů

Dobíjení pro každého

Následuje plug-in hybrid, který nově ponese označení eHybrid a disponuje systémovým výkonem 150 kW. Proti podobně koncipovanému předchůdci si základní dobíjecí model polepšil v řadě aspektů. Celkový výkon i 110 kW přeplňované zážehové čtrnáctistovky zůstalo shodných, ale elektromotor nyní disponuje 80 kW proti dřívějším 75 kW, a hlavně se zvětšila kapacita lithium-ionových akumulátorů ukrytých pod zadním sedadlem z původních 8,7 na 13 kWh. Bez emisí by tak měl golf ujet až 80 km.

Vždy se rozjíždí na elektřinu a následně záleží na tom, zda máte zvolený elektrický, nebo hybridní režim. U druhé možnosti můžete navíc zvolit zachování kapacity na stejné úrovni nebo její zvýšení či snížení. My zkoušíme všechna možná nastavení a hybrid ukazuje, že umí být univerzálním společníkem. Jede úsporně, plachtí, a když máme zapnutou inteligentní rekuperaci, která se zvýší při příjezdu k obci, křižovatce nebo zatáčce, nemusíme pomalu sáhnout na brzdový pedál. Jenže není to ono, a tak tuto funkci vypínáme a potom se o větší rekuperaci starají pádla pod volantem. Navíc vozu nechybí dynamika, a když potřebujete, svižně zrychluje. Po ujetí 30 km převážně na elektřinu (průměr 1,6 l a 14,2 kWh na 100 km) nám zbývá dojezd ještě 34 km.

Sportovní vrchol

To nejlepší si necháváme na konec. Sportovní provedení GTE proti předchozí generaci posílilo o 30 kW. Nyní disponuje 180 kW, stejně jako dvoulitr GTI, proti němuž má náskok v podobě maximálního točivého momentu 400 Nm. Technika se přitom shoduje s předchozím eHybridem, jen je softwarově odvázanější. V normálních módech jede svižně, podvozek je pohodlný a hybrid pracuje podobně. Výrazný rozdíl se projeví po přepnutí do sportovního módu. Zrychlení je fantastické a plně se vyrovná GTI, které je přibližně o 150 kg lehčí. Vyšší hmotnost není vůbec znát a plug-in hybrid je čilý v jakékoliv rychlosti. Podvozek výrazně přitvrdí a GTE s nižším i vyváženějším těžištěm (135 kg vážící baterie v zadní části) řeže jednu zatáčku za druhou. A co jet jen na elektřinu? Pokud jsou baterie plné nad 50 %, můžete si užívat i sportovního módu – při nižší kapacitě lze zvolit jen Eco nebo Comfort. V něm je akcelerace z klidu pocitově stejná. Není však slyšet spalovací motor, ale jen brumlavý zvuk navozující pocit, že pod kapotou bije minimálně osmiválec. GTE je rozhodně zábavné. Když se vracíme, ještě stihneme Wolfsburg projet na elektřinu, protože nám v bateriích zbylo asi 20 % „šťávy“. Výsledný průměr po 100 km, kdy jsme GTE rozhodně nešetřili, je slušný: benzin 5,6 l, elektřina 7,2 kWh.

Všechny tři novinky mají kouzlo a k místním prodejcům se dostanou během několika měsíců. České ceny zatím stanoveny nebyly.

Tři otázky pro Bernda Schrödera, produktového manažera pro kompaktní vozy Volkswagenu

Používá Golf GTE stejnou techniku jako Passat GTE?

Obecně lze říci že ano. Jen benzinová čtrnáctistovka i elektromotor jsou u passatu naladěny na větší výkon. V případě systémového výkonu je zástupce střední třídy naopak o 20 kW slabší než Golf GTE, ale zase silnější než eHybrid.

Proti předchozí generaci stoupla kapacita baterií téměř na dvojnásobek. Počítá se s dalším navýšením?

To je těžké odhadnout. Aktuální technologie a principy dosáhly zřejmě svého maxima. Pokud se neobjeví úplně nový typ baterií, bude navýšení v poměru k zastavěné ploše minimální.

Jaké další modely s plug-in hybridní technikou Volkswagen ještě představí?

V nejbližší době to budou typy Arteon a Tiguan eHybrid. Nedlouho po nich se představí Touareg eHybrid a Touareg R.

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Dynamika plug-in hybridů
  • Slušný dojezd na elektřinu
  • Plynulé rozjezdy a jízda

Minusy

  • Menší palivová nádrž plug-in hybridů
  • Dlouhé dobíjení
  • Spotřeba mild-hybridu
Nové verze Volkswagenu Golf v číslech1.0 eTSIeHybridGTE
Motorzážehový R3, turbozážehový R4, turbo
Zdvihový objem (cm3)9991395
Výkon motoru/elektromotoru (kW)81110/80110/80
Systémový výkon (kW)150 180
Systémový točivý moment (Nm)200350400
Převodovkadvouspojkový automat, 7°dvouspojkový automat, 6°
Provozní hmotnost (kg)130215901624
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)7,46,7
Maximální rychlost (km/h)202220225
Spotřeba NEDC (l/100 km)4,31,2-1,41,7
Spotřeba NEDC (kWh/100 km)11,012,4
Dojezd na elektřinu NEDC (km)8062

Vstoupit do diskuze (6)