Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Golf: Druhé generaci je třicet let

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 16. 10. 2013
28
33
Zobrazit náhledy (28)
Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf
Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Jeho druhá generace pokračovala v úspěších té první. Právě slaví třicáté narozeniny.

První Golf se objevil v roce 1974. Druhá generace jej nahradila po devíti letech, i když ne zcela a nikoli na všech kontinentech. Výstavní premiéru si odbyla na domácí půdě, konkrétně na frankfurtské IAA. Tvary byly vlastně evolucí původního Giugiarova návrhu, ale auto se o hodně zvětšilo ve všech směrech. Nástupce Brouka měřil totiž jen něco málo přes 3,7 m, kdežto „dvojka“ (Typ 19) se přiblížila čtyřmetrové hranici. Byly vyslyšeny prosby zákazníků, kteří si stěžovali na to, že na zadních sedadlech je skutečně málo místa. Rozvor náprav byl zvětšen z původních 2400 mm na 2475 mm. Vnější design se také decentně zakulatil, byť se to z dnešního pohledu nezdá. V Čechách proto auto dostalo přezdívku „vajíčko“. Přední kruhové světlomety však zůstaly na svých místech. Zadní výklopné víko sahalo konečně až nad nárazník, takže přístup do zavazadlového prostoru byl mnohem snazší.

Koncepce „vše vpředu“ zůstala zachována. Dvojkový Golf, známý také pod kódy A2, či 1G se vyráběl výhradně coby tří- a pětidveřový hatchback. Kabriolet s ochranným obloukem totiž vznikl ještě na základně první generace a celou kariéru té druhé přežil! Nabídka pohonných jednotek zahrnovala zážehové čtyřválce 1272 cm3 (40 kW/54 k), 1595 cm 3 (55 kW/75 k) a 1781 cm3 (66 kW/90 k). Diesely zastupovaly dvě varianty čtyřválcové šestnáctistovky (1588 cm3): atmosférická měla 40 kW (54 k), přeplňované GTD pak 51 kW, tedy 70 koní. Do útrob se poprvé v sezóně 1986 dostal stálý pohon všech kol s viskózní spojkou. Tyto verze se jmenovaly Syncro.

Nechybělo pochopitelně ani slavné GTI. Už nikoli se zážehovou šestnáctistovkou, nýbrž s osmnáctistovkou. Zprvu měla jen osm ventilů a díky vstřikování paliva 82 kW (112 k). později šestnáct a celých 102 kW (139 k). Zvenčí se nabroušené Golfy od krotších sourozenců lišily jen čtyřmi světlomety a červeným lemováním kolem masky a na bocích. Nakonec se ještě původní varianta dočkala spirálového dmychadla G60, čímž se její výkon vyšplhal ke 160 koním (118 kW). Šestnáctiventil uměl stovku z klidu za 8,5 s a jel až 208 km/h. G60 byla ještě o 8 km/h rychlejší. V Evropě kromě Německa však nedosáhly takové popularity jako předchůdce, oblibou je předčil menší Peugeot 205 GTI, který si získal srdce fanoušků, za mořem zase musel soupeřit s Hondami Civic Si. V USA se navíc vždy jmenoval Volkswagen GTI, jméno Golf se nepoužívalo.

„Gétéíčko“ však dosáhlo také významných úspěchů v motoristickém sportu. Švéd Kenneth Eriksson se za jeho volantem stal mistrem světa skupiny A v sezóně 1986 a o rok později vyhrál absolutně podnik světového šampionátu v Pobřeží slonoviny. To se muselo odrazit i v sériové produkci, vznikl tak vzácný homologační speciál Rallye Golf s pohonem všech kol, který byl určen pro běžné silnice. V terénu se zase mohl pohybovat drsně vyhlížející Golf Country se zvýšeným a vpředu zakrytovaným podvozkem, ochranným rámem, náhradním kolem na zádi a pochopitelně opět čtyřkolkou. O žádné SUV se nejednalo, takto modifikovaný „golfík“ toho zvládl mimo asfalt docela dost! Obzvláště populární byl v alpských zeních, což je logické. Vyráběl se v rakouském Grazu u Steyru.

Za svou devítiletou kariéru absolvoval Golf dvě výraznější modernizace. V srpnu 1987 zmizela trojúhelníková okna v předních dveřích a byla nahrazena celistvými, decentně se také změnila maska chladiče, vodorovná žebra se od sebe více vzdálila. Přesně o dva roky později se zvětšily nárazníky. Mezitím oslavil významné jubileum, v červnu 1988 vznikl desetimiliontý exemplář - při započtení i první generace. Výroba dvojkového Golfu dobíhala v Mexiku pro americký trh ještě v roce 1992. V USA už se nejmenoval Rabbit (králík), továrna Westmoreland v Pensylvánii navíc zavřela své brány o čtyři roky dříve. Po sjednocení Německa se začal montovat také v závodě Mosel poblíž východoněmeckého Cvikova. I zde se kompletovaly ještě ve dvaadevadesátém. Nástupce Golf III se přitom představil už na IAA 1991 a v životopisu momentálního bestselleru evropského trhu zaznamenal asi největší tvarový skok...

Na základě druhé řady Golfu byl postaven rovněž sedan Jetta

z ledna 1984, mechanické skupiny sdílelo také kupé Corrado. A nezapomínejme na obzvláště v Čechách oblíbenou první generaci Seatu Toledo. Volkswagen kulatiny Typu 19 řádně slaví, do firemního muzea je celý říjen vstup zdarma a automobilka k výročí přichystala i speciální výstavu.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - white label
a co limited edition?
| 17. 10. 2013
>:-[]
Šlo to napsat stručněji, na druhou stranu třeba výbavu u Rallye Golfu už jsem (raději) vynechal a o GTI Edition One/Blue jsem se podrobněji nezmínil vůbec. O žádné generaci Golfu není lehké napsat krátký/stručný článek.
Avatar - Stejsn
gratulacia
| 17. 10. 2013
Holden Commerdore? Co to psalo za retarda :-)
a co limited edition?
| 17. 10. 2013
Tohle už je na knížku... :-)
Avatar - white label
gratulacia
| 17. 10. 2013
Nechtěl si spíš napsat v osmnáctileté ojetině? Osm let staré auto (samozřejmě v patřičně slušném stavu) v tomto ohledu no problem.
gratulacia
| 17. 10. 2013
No já boural v 11 letý ojetině a všechno fungovalo tak jak mělo a nikomu se nic nestalo ačkoliv to byla šlupka pořádná. Vůbec bych se 8 letýho auta při bouračce nebál.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku