Volkswagen Multivan 2.0 FSI Highline: S benzinem
Zatímco užitkové varianty tunových dodávek již zcela opustily benzinové motory, protože neblaze zvedají provozní náklady, osobní luxusní verze se občas s vůní benzinu objevují. Patří mezi ně Volkswagen Multivan šestého vydání, který má zážehové verze umístěné v ceníku až na konec, takže mnohý je může zcela přehlédnout. Zaslouží si menší pozornost?
Příjemný zvuk
Výrobcům se během desetiletí podařilo výrazně utlumit nelichotivý zvuk turbodieselů, přesto však zážehový motor z velkého množství úspornějších vznětových jednotek významně vyčnívá příjemným zvukem. Po nastartování nás harmonie zážehového motoru zaujala, přestože se jednalo jen o čtyřválec. Po zahřátí agregátu jsme akcelerátor s chutí tiskli blíže podlaze, aby čtyřválec vyloudil ještě sytější projev. Brzy jsme však ubrali, protože ukazatel průměrné spotřeby přesáhl patnácti litrů.
Utlumili jsme tedy nadšení z dynamické jízdy a přešli do druhého extrému. Defenzivním stylem jízdy se nám podařilo dostat se těsně pod desetilitrovou hranici. Tímto stylem bychom s Multivanem poháněným turbodieselem jeli za cca sedm litrů.
Dvouspojka a 4Motion
Zkoušená verze s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem tvořila vrchol nabídky. K vůni benzinu lze také získat šestistupňovou přímo řazenou převodovku nebo sedmistupňovou DSG s pohonem pouze předních kol. Vrchol benzinové nabídky spolupracoval příkladně, při klidné jízdě převodovka DSG řadila ekonomicky na nižší otáčky, protože přeplňovaný dvoulitr poskytuje nejvyšší točivý moment 350 N.m již od 1500 min-1. V tomto režimu se však zážehový motor zvukově příliš neprojevoval a byl srovnatelný s turbodieselem. Smysl pořizovat si benzinový agregát (kromě cesty do Saúdské Arábie) tkvěl zejména v poslechu kultivované jednotky od 2000 min-1. Benzinový agregát ve srovnání s naftovým má také velký smysl při jízdách na krátké vzdálenosti, aby nenastaly problémy s filtrem pevných částic.
Nám tedy zážehový dvoulitr připadal jako smysluplný při užívání si jeho příjemného zvuku, který posádku nejen nerušil, ale spíše blažil. Zde se nachází jádro pudla – nabídnout v rámci přepravní služby či pro vlastní rodinu s velkou finanční rezervou (cena vozidla 1.296.032 bez DPH) maximální míru komfortu.
Lehátko
Sedmimístný Multivan nabízel luxusní konfiguraci 2+2+3 s posuvnými sedadly druhé a třetí řady. Čtyři samostatná křesla byla vybavena loketními opěrkami, mezi třetím a čtvrtým křeslem se nacházel multifunkční stoleček. Co víc si přát?
Balík umístěný na platě v zavazadlovém prostoru skrýval v sobě rozložitelnou matraci. Po sklopení prostředních dvou sedadel a zadní lavice jsme dostali rovnou plochu, na kterou se přesně vešla rozložená matrace. Vznikl dostatek místa pro ležení dvou dospělých osob. Otázkou zůstává, která dospělá dvojice si koupí auto za 1,3 milionu bez daně a pak zůstane spát v autě místo toho, aby šla do pohodlnějšího hotelu? Odpověď snad najdeme v lákavosti přespat v autě na exotických místech, ve kterých jiný příjemnější způsob nocování možný není.
Elektrické dveře
Multivan nás hýčkal elektricky posuvnými bočními dveřmi s dálkovým ovládáním i na klíči. Není to u Multivanu naprostá novinka, ale vždy tento prvek výbavy potěší a například hotelovou klientelu či zájemce o taxislužbu mile přivítá i se s nimi rozloučí.
Plusy
- Zvuk motoru
- Komfort jízdy
- Elektrické boční dveře
Minusy
- Značná spotřeba
- Start-stop standardně
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.0 FSI |
Typ | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1984 |
Chlazení | kapalinou |
Emise CO2 (g/km) | 206 |
Emisní norma | Euro 6 |
Největší výkon (kW/min-1) | 150/4200 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 350/1500-4000 |
Převodovka | sedmistupňová DSG |
Pohon | všech kol |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 198 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 9,5 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,6/7,5/9,0 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4904/1904/1990 |
Rozvor (mm) | 3000 |
Provozní hmotnost (kg) | 2163 |
Celková hmotnost (kg) | 3080 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2500 |
Objem nádrže paliva (l) | 80 |
Cena vozu (Kč bez DPH) 1 | 296 032 |