TEST Volkswagen Passat 1.8 TSI R-Line – Švihák benzinový
Osmá generace Volkswagenu Passat se na stránkách Auto.cz objevila již v několika recenzích. Až dosud jsme však automobil vždycky testovali s dvoulitrovým turbodieselem, jiný totiž v nabídce dovozce nebyl k mání. Proto máme dobrý důvod otestovat Passat znovu, tentokrát jsme jej vyzkoušeli s turbomotorem 1.8 TSI (132 kW).
Přeplňovaná osmnáctistovka rozhodně nebude první volbou zájemců o Passat, naprostá většina exemplářů tohoto auta se na českém trhu prodá se vznětovým agregátem. Od ledna do května 2015 bylo v Česku registrováno jenom 21 Passatů se zážehovým agregátem, zatímco ve stejném období se prodalo 1.231 exemplářů s turbodieselem. Motor 1.8 TSI ale rozhodně má co nabídnout.
Sportovní elegán
Testovaný exemplář byl vylepšen optickým paketem R-Line, ve kterém to Passatu nadmíru sekne – obzvlášť v kombinaci s bílou karoserií. Hlavním poznávacím prvkem je přepracovaná příď. Výraznější masku chladiče s logem R a novými vertikálními příčkami doplňuje jiný nárazník. Výsledek je opravdu zajímavý, přičemž povedeně kombinuje eleganci se sportovním vzhledem, jednoduše takový atletický Kurýr ve stylovém obleku. Upravena byla také záď – chromované koncovky výfuku jsou ale pouhá imitace, skutečná „trubka“ končí před nimi a je nesportovně otočena směrem k vozovce.
Úpravy Passatu R-Line pokračují také v kabině. Multifunkční volant s logem R připomíná řešení z Audi TT, díky ideálnímu průměru a tloušťce věnce se drží opravdu perfektně. Pedály s kryty z kartáčované oceli spolu s hliníkovým dekorem na palubní desce decentně oživují interiér, který díky tomu nepůsobí jako nějaká koncernová nuda.
Sedačky Ergo s výraznými bočnicemi jsou opravdu pohodlné a neomrzí ani na delších cestách, řidič si navíc může vychutnat i masážní funkci. Ta je u Volkswagenu tradičně řešena nastavováním elektrické bederní opěrky. Systémům z luxusních automobilů se toto řešení nevyrovná, funkce ale potěší. V letních horkých dnech chyběla možnost ventilace, to ale není nic, co by další příplatek nevyřešil.
Displej multimediálního systému se nachází níže, než by se slušelo, příplatkový Active Info Display za 12.100 korun ale umí zobrazit spoustu informací přímo v kapličce přístrojů, a tak mně umístění větší obrazovky nijak nevadí. Lehkou výtku mám k navigaci – do cíle sice navede spolehlivě, grafika mapy ale nerozlišuje mezi polní cestou a silnicí třetí třídy. Když jsem tak chtěl objet kolonu, nestačil jsem se divit, jaké všechny kozí stezky mapa prezentuje jako silnici.
Velkou kabinu jsme zmínili již v minulých testech, a tak jen krátce. Na nedostatek místa si rozhodně nebudou nijak stěžovat ani cestující na zadních sedadlech, dostatek prostoru je v Passatu všemi směry. Zavazadelník sedanu nabízí dostatečný objem 586 litrů, pod podlahu se klidně vejde plnohodnotná rezerva. Jistým omezením je menší nakládací otvor daný typem karoserie, jeho šířka činící rovný metr je ale v dané třídě standardem. Samotný zavazadelník je dlouhý 1.140, široký 1.060 a vysoký 510 milimetrů. Po sklopení zadních sedadel (v poměru 2:1:2) vznikne prostor objemu 1.152 litrů.
Šeptající motor se slušným zátahem
Přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.8 TSI již dobře známe z ostatních koncernových modelů. Mimo jiné se nabízí pro Škodu Octavia, Volkswagen Golf a bratra Passatu - Škodu Superb. V případě Passatu turbomotor rozšířil nabídku na začátku letošního roku.
Osmnáctistovka s výkonem 132 kW je aktuálně druhý nejsilnější zážehový agregát v české nabídce Passatu, vyšší výkon nabízí jenom 2.0 TSI (162 kW). Na německém trhu je ale dvoulitrové TSI dostupné i ve vrcholné verzi s 206 kW.
Turbomotor s přímým a nepřímým vstřikováním má klidný a velice tichý běh. Po sepnutí není v kabině vůbec slyšet, až se posádka diví, zda skutečně funguje. O zvuku jednotky cestující ví jenom ve vyšších otáčkách, i v takovém případě se od výfuků ozývá jenom tlumené brumlání lahodící uchu. Síla motoru má lineární nástup, největšího zátahu se dočkáte nad hranicí 3500 otáček. Jednotka se ale klidně nechá vytočit až k omezovači.
V testovaném exempláři byla 1.8 TSI kombinována se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, dodávanou za příplatek 61.000 korun. Pokud však chce zákazník zvolit vyšší výbavu Highline, musí se s DSG spokojit – šestistupňový manuál v této kombinaci nedostanete.
Již kolega Ondřej Chamilla v testu Passatu 2.0 BiTDI o sedmistupňovém DSG prohlásil, že z něj má poněkud rozpačitý pocit. V tomto ohledu mu musím dát za pravdu. Při klidné jízdě nemám k DSG žádných výtek – řadí neznatelně, přesně a v době, kdy má. Pokud však řidič sešlápne pedál plynu více k podlaze, DSG znejistí, se změnou převodů začne náhle váhat a přeřazení už není tak hladké. U sporťáku by takový charakter rozhodně nevadil, pokud je ale benzinový Passat především dálničním expresem, je tato charakteristika trochu na škodu. Váhání je znatelné také při řazení prvního stupně, což nepotěší v případě, když se řidič potřebuje při rozjezdu rychle odpíchnout.
Benzinové motory jsou v případě střední třídy v menšině kvůli vyššímu apetitu. To platí i pro 1.8 TSI, které na naftové 2.0 TDI z hlediska jízdních nákladů jednoduše ztrácí. Passat bude asi nejčastěji jezdit po dálnici, kde si přeplňovaná osmnáctistovka žádá nemalých osm litrů. Ve městě se spotřeba snadno dostane nad 11 litrů, zatímco na okresní silnici se dá klidnou jízdou dostat pod osm litrů. Závěrečný účet za týdenní testování činil 8,5 l na 100 km, což na poměry zážehových agregátů není špatné, nafta ale umí být menší pijan. Je však nutné zdůraznit, že zkoušený automobil neměl na svém kontě ani 2000 kilometrů.
Dálniční expres umí i v zatáčkách
Od Passatu se samo sebou očekává, že bude s přehledem hltat jeden dálniční kilometr za druhým, což automobil plní. Na dálnici je tichý a naprosto jistý, posádka si hoví v pohodlných sedadlech, řidiči cestu usnadňují pomocníci jako hlídání slepých úhlů nebo adaptivní tempomat. K funkčnosti obou asistentů nemám výhrad, adaptivní tempomat na rozdíl od konkurenčních systémů nebrzdí zbytečně brzo, ale umí se „pověsit“ za vozidlo před sebou.
Passat potěší nejen při vysokorychlostním dálničním přesunu, ale také po přejetí z dálnice na klikatější cestu. Jízdní vlastnosti jsou perfektní, automobil je v oblouku velice jistý, čemuž pomáhá přece jen tužší naladění. Adaptivní podvozek dokáže naladit odpružení v režimech Normal, Comfort a Sport, přičemž ani v komfortním nastavení se karoserie auta nijak zvlášť nenaklání.
Volkswagen Passat – srovnání s konkurencí | |||||
Model | VW Passat | Ford Mondeo | Mazda 6 | Opel Insignia sedan | Škoda Superb |
Motor | 1.8 TSI | 2.0 EcoBoost | 2.5 Skyactiv-G | 1.6 Turbo | 1.8 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1999 | 2488 | 1598 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 132/5100-6200 | 149/5400 | 141/5700 | 125/4750-6000 | 132/5100-6200 |
Točivý moment [N.m/min] | 250/1250-5000 | 345/2700-3500 | 256/3250 | 260/1650-4500 | 250/1250-5000 |
Převodovka | 7DS | 6A | 6A | 6A | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 232 | 232 | 220 | 210 | 232 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 | 8,7 | 7,9 | 9,9 | 8,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 7,3 | 6,4 | 6,7 | 5,7 |
Základní cena [Kč] | 785.900 | 786.990 | 838.900 | 707.900 | 776.900 |
Jedinou výhradou k jinak skvěle naladěnému podvozku je znatelné dunění zadní nápravy na nerovnostech. Zatímco na hladké vlásence si řidič těchto problémů nevšimne, na rozbitých silnicích se nad horším utlumením podiví. Vliv na to ale může mít také použití devatenáctipalcových kol Verona. Ta jsou sice nejen na fotografiích krásná, v reálném světě ale stojí zato zvolit o palec menší.
Závěr
Volkswagen Passat chce v osmé generaci konkurovat i vozům luxusním značek. Pravdou je, že tradičním soupeřům utekl, což ostatně připomíná i vyšší cena nebo široká nabídka výbavy.
Testovaná osmnáctistovka má rozhodně čím zaujmout. Líbil se nám především tichý běh a slušný zátah, spolupráce s dvouspojkovou převodovkou by však mohla být o něco lepší. Na druhou stranu turbodiesely nabízejí obdobnou sílu a s nižší spotřebou. Jako alternativa k naftě je ale 1.8 TSI pro milovníky benziňáků rozhodně optimální volbou.
Design je samozřejmě ryze subjektivní záležitost, v redakci jsme ale shodli na tom, že to Passatu s paketem R-Line náramně sluší. Úpravy jsou sice výrazné, zůstávají ale decentní.
Nejlevnější verze modelu | 647.900 Kč (1.4 TSI/92 Kč Comfortline) |
Základ s testovaným motorem | 724.900Kč (1.8 TSI/132 kW Comfortline) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.178.700 Kč (1.8 TSI/132 kW Highline R-Line DSG) |
Plusy
- Tichý a pružný turbomotor TSI
- Parádní odhlučnění kabiny
- Vnitřní prostornost
- Široká nabídka výbavy
- Stylový vnější vzhled
Minusy
- Dunění zadní nápravy na nerovnostech
- Ve srovnání s turbodieselem vyšší spotřeba
- Rozpačitě působící dvouspojková převodovka
Foto: Petr Homolka