Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Passat: Oslavy čtyřicátin pokračují

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
Volkswagen oslavuje čtyřicetileté jubileum svého Passatu. Volkswagenů střední třídy vzniklo přes 20 milionů.

Passat se dnes vyrábí v sedmé generace, byť řady B4 a také současná B7 jsou spíše radikálními modernizacemi. Pro mnohé klienty i fanoušky představuje etalon střední třídy, stejně jako o rok mladší Golf o kategorii níže. Passat byl představen v květnu 1973 a první vozy se k zákazníkům dostaly v červenci téhož roku. Pro VW představovaly doslova revoluci: z koncepce „vše vzadu“ přešla automobilka ihned na motor vpředu a pohon předních kol. Pravda, vůbec prvním takovým typem byl ještě předchozí (a krátce souběžně vyráběný) K70, ten ale pocházel z vývoje automobilky NSU. Giugiarův design zaujal, kdo mohl tehdy tušit, že se cesty Volkswagenu a Italdesignu po letech spojí ještě těsněji?

Hatchbacky brzy doplnilo kombi s tradičním názvem Variant. Ovšem pozor, zpočátku měly modely se splývavou zádí jen tradiční víko zavazadelníku a nikoli výklopnou stěnu včetně skla! Jako konstrukční základ posloužilo tehdejší Audi 80, Passat byl vlastně jeho dvojčetem. Hlavně v domácím Německu se hned první generace stala velmi populární. Ve Wolfsburgu a v Emdenu se s jednou výraznou vzhledovou modernizací vyráběla do roku 1980, kdy ji nahradila řada B2. Původní se za sedm let prodalo 2,5 milionu kusů.

B2 existovala stále coby tří- a pětidveřový hatchback a kombi, obzvláště první verze je dnes velmi vzácná. Nabídku však postupně doplnil sedan Santana. Američané jej překřtili na Quantum, protože jim původní jméno přišlo příliš „satanské“. Čínská anabáze tříprostorového klasika dosud neskončila, modernizovaná prodloužená Santana Vista jede stále dál! Vozy řady B2 se však rodily kromě Říše středu a domácího Emdenu i v Belgii, Španělsku, Brazílii, Jižní Africe a Japonsku. V Brazílii se dokonce až do roku 1988 vyráběl i Passat B1... „Bé-dovjka“ se dočkala turbodieselu, zážehového pětiválce, pohonu všech kol Syncro a ekologické verze Formula E. Její počty přesáhly 5,5 milionu a je dosud nejúspěšnější generací ze všech.

Passaty třetí a čtvrté řady z let 1988-1996 nabídly aerodynamičtější a modernější karoserii, ale už pouze coby sedan a kombi, hatchbacky definitivně zmizely. Volkswagen navíc praktičtější verzi cenově zvýhodňoval a Variant B4 mnohde prodával za stejné peníze jako čtyřdveřový sedan, na což klienti samozřejmě slyšeli. Agregáty s převodovkami byly ve vozech poprvé umístěny napříč, což znamenalo více místa pro posádku. Objevily se unikátní kompaktní šestiválce VR6. Passatů B3 vzniklo do roku 1993 1,6 milionu, B4 v následujících těch letech 700 tisíc. Ten měl zesílenou karoserii a začaly se u něj uplatňovat už moderní bezpečnostní prvky.

Pátá řada přinesla na podzim 1996 nejen plně pozinkovanou karoserii, ale i posílené motory TDI, kterých se jako první dočkala už série B4. Portfolio zážehových a vznětových „srdcí“ bylo však mnohem širší. Základní čtyřválce doplňovaly agregáty s pěti a šesti „hrnky“. Po modernizaci z přelomu století se do útrob dostal i benzinový W8, v podstatě dva spojené čtyřválce. S luxusním modelem tak trochu Volkswagen „fušoval“ do vod Audi. Upravený Passat se zprvu označoval jako B6, dnes se používá logičtější kód B5+. Číňané si až do roku 2009 mohli koupit prodlouženou verzi, která se také stala konstrukčním základem pro moderní Škodu Superb. Passaty B5 se rozjely do světa ve čtyřech milionech exemplářů.

Skutečný B6 z let 2005-2010 se dočkal i sportovněji tvarované verze CC s bezrámovými okénky, které se módně říká „čtyřdveřové kupé“, jakkoli je tento pojem sporný a jedná se hlavně o marketingový nástroj. Technické novinky představovala dvouspojková převodovka DSG a vrátily se ekologické varianty BlueMotion. Tentokrát si jejich zařazení do nabídky spíše než palivové krize vynutil diktát Evropské unie. Passatů B6 se vyrobilo 1,7 milionu kusů a v Paříži 2010 jej vystřídal novější B7. Ten však představuje spíše rozsáhlejší facelift. U CC vypadl název Passat, nutno dodat, že pouze na starém kontinentu. V Severní Americe se i předchozí model prodával vždy jako Volkswagen CC. Američané si navíc aktuálně kupují odlišný sedan Passat NMS, který se také v USA vyrábí. Dále byla posílena bezpečnost a příplatková výbava rozšířena o nejmodernější asistenční systémy. Módu oplastovaných kombi reprezentuje Alltrack s možným pohonem všech kol 4Motion.

V úvodu zmíněná hranice 20 milionů prodaných vozů byla překročena na konci loňského roku. Geneze Passatu však zdaleka nekončí, jeho úspěšný příběh pokračuje dál.

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
31. 7. 2013 18:09
Re: Chtelo to jinou oslavu
Mam passata b 5,5 a uz nikdy.Starsi opel funguje daleko spolehliveji
Avatar - beibej
28. 7. 2013 22:44
Re: Časy sa menia ....
A kolik procent tě stál tehdy nájem voda elektrika jídlo povinný ručení? A kolik tě to stojí dneska? Je hezký počítat to jednoduchou optikou, ale je to nereálné.
Avatar - Hittman
28. 7. 2013 21:57
Re: Chtelo to jinou oslavu
Tak si kup mondeo a máš to vyřešený, ne? ;-)
Avatar - Hittman
28. 7. 2013 21:54
Re: GTI buchol šampanské...
B5+ :yes:
Avatar - Ja Prvni 123
28. 7. 2013 21:42
Re: Chtelo to jinou oslavu
co je na nem nejlepsiho?!
Jednim jezdim... a Mondeo je uplne jinej svet.
Lepsi!
;-)