Volkswagen Phaeton: Experti se diví, že přijde druhá generace
Volkswagen Phaeton nikdy nesplnil původní prodejní očekávání svých tvůrců. Značka lidových aut se však nehodlá vzdát a luxusní sedan nabídne v nové generaci. Experty na automobilový průmysl toto rozhodnutí překvapilo.
Wolfsburský výrobce se v následujících letech hodlá výrazně šetřit své náklady. Proto se experti na automobilový trh diví, že Volkswagen chce nahradit model, který podle analytiků z Bernstein Research patří mezi vůbec ty nejztrátovější projekty automobilek. Na každém vyrobeném Phaetonu má Volkswagen prodělat 28.101 eur (cca 781.000 korun).
„Z ekonomického hlediska to je nejnerozumnější projekt,“ říká analytik Arndt Ellinghorst na adresu nového Phaetonu. Vedle vývoje samotného auta, které má přijet s množstvím moderní techniky, bude nákladná i úprava montážní linky. Přechod na výrobu nové generace má podle Ellinghorsta znamenat náklady ve výši 650 milionů eur (18 miliard korun).
Druhá generace Phaetonu je v této souvislosti v rozporu s dřívějším prohlášením generálního ředitele VW Martina Winterkorna, který uvedl, že se Volkswagen zbaví ztrátových aut. Z toho důvodu skončí například kupé-kabrio Eos.
Stefan Bratzel, šéf německého think tanku Center of Automotive Management, si zase myslí, že Phaeton může ovlivnit prodeje podobně laděných aut z dílny koncernu VW Group – především Audi A8. „Strategicky nedává moc smyslu. Obchodní případ je také sporný,“ tvrdí Bratzel. Sama automobilka finanční ztrátu způsobenou Phaetonem nikdy nepřiznala, představitelé však tvrdí, že auto především slouží jako imagemaker, který ukazuje technické schopnosti značky.
Sami zákazníci navíc v minulosti ukázali, že o luxusní vůz z dílny mainstreamové značky nemají velký zájem. Cílem VW bylo prodávat 50.000 Phaetonů ročně, třeba v roce 2013 ale automobilka vyrobila jen 5.812 exemplářů tohoto sedanu. Z toho důvodu bude nový Phaeton podle posledních zpráv o segment menší než současné provedení a tudíž i o něco levnější.
Značka Volkswagen chce v příštích letech ušetřit 5 miliard eur (143 miliard korun) ročně, aby tak zvýšila své zisky. Podle Martina Winterkorna už není cílem být větší, být vyšší a být dále, ale být štíhlejší, rychlejší a efektivnější. Vedle ukončením výroby nevýdělečných modelů chce Volkswagen šetřit větším sdílením komponentů mezi jednotlivými vozy.