Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen T1 Race Taxi: Závodní expres s boxerem Porsche

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
První generace užitkového Volkswagenu Transporter byla hlavně pracovitým dříčem. Jenže své fanoušky má i po půlstoletí od ukončení výroby a ti dávají svou vášeň hlasitě najevo.

Původní Transporter, později retrospektivně přeznačený na T1, se v Německu vyráběl v letech 1950-1967 a poté ještě aktivně dožíval v Mexiku. Švýcar Fred Bernhard jeden takový doma měl, z roku 1962. Na první pohled vypadá šedobílý vůz s oranžovými prvky docela obyčejně, až neškodně, po lehkém zásahu tunera. Omyl! Při podrobnějším zkoumání zájemce zjistí, že úprav je na něm více než dost. Vyučený karosář svůj notně zrezivělý kus během dlouhých šesti let přestavěl k obrazu svému. Prakticky od základu. „Byla to pro mě profesionální výzva. Chtěl jsem zjistit, co je realizovatelné,“ řekl stručně a jasně...

Přijel s ním do rakouského Reifnitzu, tedy k jezeru Wörthersee na každoroční firemní, respektive dnes už koncernovou akci GTI Treffen. Klasický busík ovšem nemá vzadu zamontovaný bublající a poněkud dýchavičný boxer z Brouka, nýbrž jeho úplně poslední evoluci. Ale tou bylo přece Porsche 993 Turbo, v roce 1998 zazvonil vzduchem chlazenému hliníkovému motoru umíráček i v Zuffenhausenu. Jistě! Šílený Transporter je poháněn boxerem o objemu 3,6 l vyladěným na 390 kW. Turba má totiž dokonce dvě.

Šestistupňová manuální převodovka přenáší enormních 757 N.m určitě pouze dozadu, ta zase pochází z o něco mladší závodní verze 996 GT3 (vyhrála svou třídu v Le Mans). Extrémní „dodávka“ jezdí na osmnáctipalcových třídílných kolech BBS obutých do pneumatik rozměru 285/30. Bernhard použil i uhlíkové kompozity, což je zvenčí vidět třeba na předním lízátku. Auto váží pouze 1,5 tuny, což znamená výkonovou hmotnost 3,85 kg/kW.

Není divu, že takřka závodní skvost se stylovým startovním číslem 5 a jménem Race Taxi umí 230 km/h. Expresní přeprava spolucestujících na závodním okruhu je tak zaručena. Oficiálně zveřejněné fotografie pocházejí zcela jistě z Nordschleife... A hannoverská divize užitkových vozů VW se k němu hrdě hlásí! Má určitě proč!

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
17. 5. 2015 19:55
To je zas novinařina
"o objemu 3,6 l vyladěným na 390 kW. Turba má totiž dokonce dvě" všechny 993 Turbo mají dvě turba, z textu to zní tak, že jen tato T1 :no:
17. 5. 2015 12:14
Johohooo
Tak to je pecka. Chtěl bych to někdy potkat. nebylo by videjko? Chci slyšet ten zvuk.Nemusel bych to kryté zadní kolo ale proti gustu..