Volkswagen T1 Race Taxi: Závodní expres s boxerem Porsche
Původní Transporter, později retrospektivně přeznačený na T1, se v Německu vyráběl v letech 1950-1967 a poté ještě aktivně dožíval v Mexiku. Švýcar Fred Bernhard jeden takový doma měl, z roku 1962. Na první pohled vypadá šedobílý vůz s oranžovými prvky docela obyčejně, až neškodně, po lehkém zásahu tunera. Omyl! Při podrobnějším zkoumání zájemce zjistí, že úprav je na něm více než dost. Vyučený karosář svůj notně zrezivělý kus během dlouhých šesti let přestavěl k obrazu svému. Prakticky od základu. „Byla to pro mě profesionální výzva. Chtěl jsem zjistit, co je realizovatelné,“ řekl stručně a jasně...
Přijel s ním do rakouského Reifnitzu, tedy k jezeru Wörthersee na každoroční firemní, respektive dnes už koncernovou akci GTI Treffen. Klasický busík ovšem nemá vzadu zamontovaný bublající a poněkud dýchavičný boxer z Brouka, nýbrž jeho úplně poslední evoluci. Ale tou bylo přece Porsche 993 Turbo, v roce 1998 zazvonil vzduchem chlazenému hliníkovému motoru umíráček i v Zuffenhausenu. Jistě! Šílený Transporter je poháněn boxerem o objemu 3,6 l vyladěným na 390 kW. Turba má totiž dokonce dvě.
Šestistupňová manuální převodovka přenáší enormních 757 N.m určitě pouze dozadu, ta zase pochází z o něco mladší závodní verze 996 GT3 (vyhrála svou třídu v Le Mans). Extrémní „dodávka“ jezdí na osmnáctipalcových třídílných kolech BBS obutých do pneumatik rozměru 285/30. Bernhard použil i uhlíkové kompozity, což je zvenčí vidět třeba na předním lízátku. Auto váží pouze 1,5 tuny, což znamená výkonovou hmotnost 3,85 kg/kW.
Není divu, že takřka závodní skvost se stylovým startovním číslem 5 a jménem Race Taxi umí 230 km/h. Expresní přeprava spolucestujících na závodním okruhu je tak zaručena. Oficiálně zveřejněné fotografie pocházejí zcela jistě z Nordschleife... A hannoverská divize užitkových vozů VW se k němu hrdě hlásí! Má určitě proč!