Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen v Ženevě 2005

Ondřej Láník
Nejvyšší prioritu dostala na stánku Volkswagenu nová generace řady Passat. V ústraní se nenápadně představily povyrostlé Golfy Plus, ale překvapením možná byla absence nástupce Bory, který již byl v v zámoří představen.

Zřejmě se jej dočkáme na dubnovém lipském autosalonu nebo dokonce až ve Frankfurtu.

Passat – čerstvý vítr do plachet koncernu

Stačil jeden pohled na stánek Volkswagenu, abyste poznali, který model z rozvětvené německé rodiny si v Ženevě odbývá premiéru. Kolem nového Passatu se zpočátku shromáždilo tolik novinářů, že vytvořili neprostupnou zeď. Když se prostor kolem novinky trochu uvolnil, vzali jsme si nového zástupce střední třídy do parády a podívali se mu na zoubek.

Přestože ani nová generace nepřinesla revoluci v oblasti designu, stal se Passat dynamičtější a fakticky i opticky robustnější. Přestože v přímém kontaktu vypadá méně luxusně a mohutně než na fotografiích, stále vzbuzuje dojem velikého vozu. Přední část získala protažením masky a implementací nových světlometů na agresivitě, v tomto případě odpovídají fotografie skutečnosti.

Zadní část působí méně vyváženě než část přední, nové tvary jistě uspokojí zájemce o odvážnější "design by Volkswagen". Zavazadlový prostor je o 90 litrů větší než u předchůdce a směle může svým objemem 565 litrů konkurovat nejlepším vozům této disciplíny, mezi které lze počítat také Škodu Octavii. Nový Passat je větší než předchůdce (4,77 x 1,82 x 1,47 m, rozvor 2,71 m), mezi ním a Golfem brzy přibude ještě Jetta, která ale v Ženevě představena nebyla. Volkswagen se chlubí výrazně vyšší torzní tuhostí karosérie Passatu, která je o celých 57 % vyšší než dobrá hodnota předchůdce.

Volkswagen přichystal paletu motorů, postavenou na přímém vstřiku nafty nebo benzínu. Základ tvoří nepřímovstřikový čtyřválec 1,6 MPI (75 kW), dále jsou v nabídce motory FSI: 1.6 (85 kW), 2.0 (110 kW), 2.0 Turbo FSI (147 kW), ve čtvrtém čtvrtletí příjde ještě motor 3.2 V6 (184 kW). Passat bude dodáván se známými diesely 1.9 TDI (77 kW), 2.0 TDI (103 kW) a 2.0 TDI (125 kW) s piezoelektrickými vstřikovači. V nabídce jsou také filtry pevných částic a verze s dvouspojkovou převodovkou DSG (pro 2.0 TDI a 3.2 V6 FSI). Ostatní motory mají k manuálním převodovkám alternativu v podobě šestistupňové automatické převodovky Tiptronic.

Nový Volkswagen Passat se na tuzemském trhu objeví na začátku dubna. Od 7. března je ale již možné první vozy objednávat u všech dealerů Volkswagen. Cena základního Passatu Trendline činí 649 900 Kč, což podle dovozce znamená při zohlednění výrazně hodnotnější standardní výbavy (sériově ESP, elektromechanická parkovací brzda atd.) v podstatě zachování stejné cenové hladiny jako u modelu předcházejícího.

Golf Plus - jedno významné plus

Volkswagen se nespokojil s narostlým Golfem V a minivanem Touran. Na stejném podvozku vyjíždí ještě třetí bratr, větší než Golf (+95 mm do výšky), menší než Touran (-54 mm do výšky). Zkrátka diverzifikace po Německu. I když je to stále Golf, přívlastek ve jméně mu přidává nejen na rozměrech. Automobil má nově tvarovanou příď, vzadu jsou snad poprvé v této třídě diodové koncové světlomety.

Ač stylisticky spřízněný, přesto zcela odlišný je také interiér. Počínaje zcela novou palubní deskou, svým řešením taktéž nápadně podobnou C-maxu, přes změněné interiérové panely, až po zcela přepracované zadní sedačky a zavazadelník. Ten nabobtnal až na 395, případně "limuzínových" 505 L, podle toho, ve kterém z 16 možných cm jsou momentálně posunuty sedačky. Každé ze tří zadních křesel lze také inidividuálně sklopit a posléze s pomocí vertikálně nastavitelné podlahy zavazadlového prostoru vytvořit volitelně rovnou plochu, o objemu až 1450 L. Zadní cestující si mohou prostřední sedačku sklopit a pomocí výměnných modulů ji použít jako stojánek na nápoje, loketní opěrku, případně odkládací prostor. Zadní místa lze také volitelně zhodnotit multimediálním centrem s CD/DVD a 230 voltovou zásuvkou pro notebook. Špatně na tom ostatně nejsou ani přední pasažéři, kteří mají k dispozici více než metr místa nad sedáky a ještě více odkládacích prostor, než v běžném Golfu.

Novinka bude k mání ve firemních verzích Trendline, Comfortline a Sportline, přičemž pro vyšší dvě bude standardem klimatizace. Startovní motorizace také ničím nepřekvapí, dosáhne čísla čtyři s poměrem benzín/nafta 2:2. Základ utvoří 1,4 16V (55 kW), střed 1,6 FSI a ropaře uspokojí 1,9 TDI (77 kW) a 2,0 TDI (103 kW). V průběhu prvního pololetí přibude 2,0 FSI (110 kW). Stejně jako u Octavie, základní pěti- a šestistupňové převodovky doplní samočinné skříně Tiptronic pro zážehové, příp. DSG pro vznětové verze. S vysokovýkonnou sportovní verzí se do začátku nepočítá.

Volkswagen již zveřejnil také ceny na českém trhu. Začíná se od 489900,-Kč za verzi s motorem 1.4 (55 kW), ve výbavě nechybí čelní, boční a hlavové airbagy, systém ABS, aktivní opěrky hlav u předních sedadel, dálkově ovládané centrální zamykání, poloautomatická klimatizace Climatic, elektricky ovládaná zpětná zrcátka a přední i zadní okna, posilovač Servotronic s proměnným účinkem, nastavitelný volant i sedadlo řidiče nebo kvalitní autorádio s CD přehrávačem. S 1,3 tuny těžkým autem bude tato verze mít značné problémy uvážíme-li, že při úplném využití užitečné hmotnosti bude malý motor rozhýbávat takřka dvě tuny...

Touareg W12 Sport

Volkswagen vyrábí limitovanou sérii SUV Touareg s motorem W12 z Phaetonu. Po desetiválcovém Phaetonu s motorem TDI, tak přichází na trh další vzácná kombinace: dvanáct válců v SUV.

Volkswagen disponuje kompaktním velkoobjemovým šestilitrem, který umožňuje elegantní zástavbu do motorového prostoru a přitom je stále ještě místo na pohon všech kol. Toto schéma využívá Phaeton, Audi A8 i Bentley Continental GT. Dalším velkým autem, kterému bude motor W12 slušet je terénní Touareg. O stavbu malé série se stará zvláštní oddělení Volkswagen Individual.

Motor W12 jsme popsali v rámci našeho seriálu o dvanáctiválcích, v Touaregu má výkon 331 kW. Vnější vzhled je upraven v duchu očekávaných vysokých jízdních výkonů. Podobně upravený Touareg (nové nárazníky, koncovka výfuku, 20palcová kola s pneumatikami 275/40) byl k vidění na loňské Essen Motor Show, tehdy ještě bez motoru W12 pod kapotou. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s i elektronicky omezená maximální rychlost 250 km/h se mohou směle měřit se supersportovními vozy.

Zatím jsou v plánu dvě série. Prvních 333 kusů je určeno pro Střední Východ, dalších 100 ks je určeno pro Evropu. Cena se blíží částce 90.000 Euro.


Ondřej Láník