Volkswagen W12 TSI: Kde všude uvidíme nový šestilitrový dvanáctiválec?
Šestilitrový, dvěma twin-scroll turby přeplňovaný agregát s přímým vstřikováním byl představen začátkem května ve Vídni, tedy zhruba před měsícem. Potřebný „doping“ vyvinuly společnými silami firmy Bosch a Mahle. V tuto chvíli dává 447 kW v 6000 min-1 a mohutných 900 N.m v rozmezí 1500-4500 otáček., ale pochopitelně jej konstruktéři hodlají dále vyvíjet a ladit, mimo jiné i pro koncernové supersporty od Audi a Lamborghini. Na okruhy je totiž bez problémů použitelný.
Friedrich Eichler, šéf vývoje pohonných jednotek VW, další plány oznámil už při zmíněné prezentaci. Nový podélně uložený dvanáctiválec dostanou větší modely na platformě MLB a také sportovní a luxusní vozy primárně se zadním pohonem a podvozkem s kódem MSB. Motor kombinuje přímý vstřik FSI od Audi a vícebodový TMPI od Bentleye, využívá jak vysokotlakého, tak i nízkotlakého. Laserové zdrsnění povrchu válců metodou APS snižuje tření mechanických částí. Elektromagnetické akutátory tlumí vibrace, pohonná jednotka vyniká i tichostí, má dokonce vlastní adaptivní uložení s hydraulickými tlumiči, dále olejový okruh s přepínatelným olejovým čerpadlem a chlazení s integrovaným hlídáním teploty.
Co víme už nyní, je to, že bude pohánět již příští rok netrpělivě očekávané SUV Bentley Bentayga (právě s MLB), které je druhým vozem do terénu v historii značky. Připomeňme, že prvním byl Dominator z roku 1998, ten sdílel komponenty s Range Roverem a zrodil se minimálně ve třech exemplářích (červeném, žlutém a tmavě zeleném) na objednávku brunejského sultána.
V Crewe se jej dočkají i následníci kupé Continental GT a sedanu Flying Spur. Samozřejmě nemine ani následující generaci Audi A8. A nesmíme zapomínat na „mateřský“ Volkswagen Phaeton... Německá automobilka oficiálně oznámila, že si najde cestu také pod kapotu nového Audi Q7, možná už za dva, nejpozději za tři roky. My tuto verzi ale s největší pravděpodobností oželíme.
Kombinovaná spotřeba dle stávajících evropských norem má v případě A8 a Phaetonu klesnout pod 11 l/100 km. Volkswagen sice má v nabídce turbomotor stejného objemu i uspořádání pro Bentley, ale srovnává jej hlavně s větším přímovstřikovým atmosférickým dvanáctiválcem 6,3 l, taktéž stejné konfigurace. V Phaetonu tento motoru debutoval už před třinácti lety a sdílí jej i současná A8. Novinka bude o 30 % úspornější, samozřejmě hlavně na papíře... Ale dostala též vypínání válců, které nějaké to palivo určitě ušetří.
Agregáty W12 se mimochodem VW zabývá již skoro dvě desítky let, vzpomenete si ještě na stejnojmenný koncept supersportu?