Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
39
Fotogalerie

Volvo představuje inovovaný model XC90: Na prvním místě úspory

Současné velké SUV Volva XC90 se ve druhé generaci vyrábí od roku 2015. Po čtyřech letech prošel vůz modernizací, která má přispět ke zvýšení hospodárnosti tohoto modelu.

Druhá generace modelu XC90 byla zároveň prvním Volvem z nové generace, která se pod stávajícím čínským vlastníkem zcela vymanila z područí někdejší částečné technické závislosti na Fordu. Přinesla zcela novou techniku od plechů, přes podvozek až po motory.

Ač příchod novinky nebyl zcela bez výhrad ze strany novinářů možná i proto, že první XC90 byla prostě vynikajícím vozem (to platí dodnes), zákazníci přijali novinku veskrze dobře, takže Volvo může mluvit o úspěchu. Švédové udávají, že dodnes se po celém světě prodalo více než 320.000 kusů XC90 druhé generace. Ve snaze prodeje udržet či je dokonce ještě prohloubit, přistoupili Švédové na modernizaci svého velkého SUV.

Rekuperuj, když to jde

V rámci inovace se Volvo u XC90 zaměřilo na zvýšení hospodárnosti. Dosáhne se toho jak jinak než s využitím elektrifikace. Toto má přispět ke snížení spotřeby paliva až o 15 procent, což v konečném důsledku přinese také snížení emisí.

Už stávající XC90 nabízela plug-in hybridní pohonné ústrojí, a sice ve vozech označených T8 Twin Engine. Nyní budou k dispozici další elektrifikované agregáty. Volvo je bude označovat písmenkem B, přičemž pro XC90 připadají v úvahu motorizace B5 a B6. O co konkrétně půjde? Pod tímto označením se budou ukrývat takzvané poloviční hybridy (mild hybridy).

V praxi tak bude motor v zásadě beze změn, pouze jej doplní elektromotor zřejmě v roli alternátoru, který umožní při brzdění rekuperovat energii, která by jinak přišla vniveč. Zároveň tento systém umožňuje vypnout motor už ve fázi brzdění či zastavování vozidla a následně jej opět alternátorem natočit. Alternátor/elektromotor tudíž musí být reverzibilní, tedy bez volnoběžky, díky čemuž se může točit v obou smyslech.

Na začátku produkce bude vůz pohánět jak jinak než čtyřválec z řady Drive-E, vždy o objemu 2,0 litru, ale s různým stupněm přeplňování, stejně jako palivem. Ve verzi T5 je k dispozici pouze turbodmychadlo a výkon 184 kW. T6 přidává k turbu navíc mechanicky poháněný kompresor, takže výsledný maximální výkon činí 228 kW. Pak je zde již zmiňovaná varianta T8, což je plug-in hybrid kombinující elektromotor se spalovacím benzinovým agregátem s turbem a kompresorem. Disponuje výkonem 223 kW. Vznětové motory zastupuje model B5 (tedy již zmiňovaný mild hybrid) se dvěma turbodmychadly a výkonem 173 kW k němuž se ale navíc přidává elektromotor s výkonem 10 kW. Všechny motory jsou spojeny s pohonem všech kol a osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Pro pět či sedm. Ale i pro šest

Modernizované XC90 se zvenku změnilo jen málo. Za zmínku stojí nový design kol, rozšířená nabídka barevných odstínů a dále inovovaná maska chladiče. Snad ještě méně změn prodělala kabina. Tedy s jedinou výjimkou. Až dosud jste mohli XC90 mít s pěti, respektive sedmi místy.

Nově bude k dispozici také šestimístná kabina. Součástí změn jsou rovněž nové materiály čalounění ve snaze nabídnout budoucímu majiteli vozu ještě více prostoru pro realizaci svých individuálních přání.

Inovované Volvo XC90 se začne vyrábět tento rok v květnu, nicméně objednat jej budete moci již dříve. Světovou premiéru si auto odbude na autosalonu v Ženevě.