Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks uvádí novou generaci nákladních vozidel FH16, FH, FM a FMX

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Společnost Volvo Trucks představuje čtyři nové modelové řady těžkých nákladních automobilů, které kladou silný důraz na prostředí, bezpečnost a produktivitu řidiče.

Společnost Volvo Trucks se s cílem pomoci svým zákazníkům získat a udržet si ty nejlepší řidiče zaměřila na vývoj nových nákladních vozidel, která budou bezpečnějšími, efektivnějšími a atraktivnějšími pracovními nástroji. Výsledkem jsou modelové řady FH16, FH, FM a FMX v nové podobě. Tyto čtyři modelové řady představují mimo jiné zhruba dvě třetiny ze všech vozidel, které společnost Volvo Trucks dodává svým klientům.

Vozidla modelových řad FH16, FH, FM a FMX míří již tradičně na trh s různými provedeními kabin. V případě dálkové přepravy je kabina často druhým domovem řidiče, zatímco u vozidel pro přepravu na regionální úrovni slouží často jako mobilní kancelář a ve stavebnictví představují nákladní vozy robustní a praktické pracovní nástroje. Proto byl při vývoji všech nových modelů kladen velký důraz na viditelnost, pohodlí, ergonomii, hladinu hluku, ovladatelnost a bezpečnost.

Modelové řady FM a FMX se mohou pochlubit zbrusu novou kabinou i mnoha stejnými funkcemi přístrojového panelu jako zástupci větších řad FH a FH16. Jejich vnitřní prostor se zvětšil až o jeden metr krychlový, což se má pozitivně projevit na zlepšení komfortu. Větší okna, snížená linie dveří a nová zrcátka mají výrazně zlepšovat výhled z kabiny. Viditelnost lze dále vylepšit přidáním rohové kamery na straně spolujezdce, díky které řidič získá lepší přehled o boční části vozu na bočním displeji.

Volant je vybaven funkcí kloubového nastavení, umožňující podstatně lepší přizpůsobení polohy při řízení. Dolní lůžko ve spací kabině je umístěno výše než dříve, což má být nejen pohodlnější, ale také díky tomu pod ním vznikl další úložný prostor. Denní kabina disponuje novým 40litrovým úložným prostorem s vnitřním osvětlením na zadní stěně. Zesílená izolace pomáhá zabraňovat vnikání chladu, tepla i hluku, zatímco klimatizační jednotka s uhlíkovým filtrem řízená snímačem zajišťuje vysokou kvalitu vzduchu za všech podmínek.

Kabina nyní disponuje novým rozhraním pro předávání informací a komunikaci, jehož cílem je usnadnit řidiči přehled a správu různých funkcí a minimalizovat stres a ztrátu koncentrace. Přístrojový panel je plně digitální a disponuje 12palcovou obrazovkou a řidič má navíc na dosah ruky 9palcový boční displej, umožňující přístup k informačnímu a zábavnímu systému, navigačnímu systému, dopravním informacím a kamerám sledujícím okolí vozu. Funkce lze ovládat tlačítky na volantu, hlasovým ovládáním nebo prostřednictvím dotykové obrazovky a ovládacího panelu displeje.

V rámci dalšího zvýšení bezpečnosti provozu byla dále zdokonalena adaptivní dálková světla modelových řad FH aFH16. Jedná se o řešení, které společnost Volvo Trucks mezi výrobci nákladních vozů uvedla na trh jako první. Tento systém zvyšuje bezpečnost všech účastníků silničního provozu tím, že automaticky vypíná vybrané segmenty dálkových LED světel, když se nákladní vůz přiblíží k protijedoucímu vozu nebo k vozu, který jede před ním.

Řízení má usnadnit i vylepšený adaptivní tempomat (ACC), pracující při všech rychlostech až do 0 km/h, a tempomat pro jízdu z kopce, který automaticky aktivuje brzdy kol, když je pro udržení konstantní rychlosti z kopce potřebná vyšší brzdná síla. Standardní výbava nového nákladního vozu aktuálně zahrnuje elektronický brzdný systém (EBS), který je nezbytným předpokladem pro bezpečnostní prvky, jako je systém varování před srážkou s funkcí nouzového brzdění či elektronické řízení stability.

K dispozici je také systém Volvo Dynamic Steering s bezpečnostními systémy, jako je podpora jízdy v pruhu a podpora stability, které lze objednat jako volitelné vybavení. Systém rozpoznávání dopravního značení je schopen rozpoznat dopravní značení, jako je omezení předjíždění, typ silnice a rychlostní limity, a zobrazuje je na přístrojovém panelu.

Důležitým faktorem pro přepravní společnosti je jak životní prostředí, tak hospodárnost. Vzhledem k tomu, že nebude existovat jeden zdroj energie, který by vyřešil všechny problémy související se změnami klimatu, a různé segmenty a zakázky v rámci přepravy budou vyžadovat několik řešení, v dohledné budoucnosti vedle sebe bude existovat několik typů hnacích ústrojí.

Na řadě trhů jsou modely řad FH a FM dodávány s plynovým motorem LNG certifikovaným dle normy Euro 6, který nabízí stejnou úroveň úspory paliva a výkonu jako srovnatelná nákladní vozidla Volvo se vznětovým motorem, ale má mnohem menší dopad na životní prostředí. Plynový motor lze pohánět bioplynem, který má až o 100 % nižší emise CO2, nebo zemním plynem, který má až o 20 % nižší emise CO2 než srovnatelná nákladní vozidla Volvo se vznětovým motorem.

Nové FH lze vybavit novým vznětovým motorem certifikovaným dle normy Euro 6, který je součástí balíčku I-Save přinášejícího výraznou úsporu za palivo i snížení emisí CO2. Například co se přepravy na dlouhé vzdálenosti týče, nové Volvo FH s balíčkem I-Save kombinuje nový motor D13TC se sadou funkcí a může přinést úspory za palivo ve výši až 7 %. K vylepšení došlo i u verzí certifikovaných dle normy Euro 3 a 5, které disponují funkcemi, jako je přizpůsobení točivého momentu Volvo Torque Assist.

Společnost Volvo Trucks v rámci prvního představení nových nákladních vozidel nezapomíná připomenout, že její vlajková loď v podobě modelové řady FH16 míří na trh se vznětovými motory, splňujícími různé emisní normy. V případě 16,1litrového přeplňovaného šestiválce D16K v provedení Euro 6D jsou k dispozici provedení s nejvyšším výkonem 410 kW (550 k), 480 kW (650 k) a 550 kW (750 k). Maximum točivého momentu u těchto provedení představuje 2800 N.m, 3150 N.m a 3550 N.m.

Zdroj: Volvo Trucks

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme