Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo vyvíjí své plug-in hybridy, budoucnost ale vidí v elektromobilech

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Volvo i nadále pracuje na vývoji svých plug-in hybridů, které už má v sériové výrobě. Chystá se však na čistě elektrickou budoucnost.

Volvo se bohužel stahuje ze závodů cestovních automobilů, i když se ještě donedávna tvrdilo, že se kromě švédského šampionátu a australských V8 Supercars vrátí také do toho světového. Automobilka nebude navštěvovat ani světové autosalony. Znamená to útlum? Nikoliv, obchodně se jí velmi dobře daří. Soustředí se raději na technický vývoj, vždyť už má úsporné čtyřválce řady Drive-E a chystá ještě menší tříválce. Pochopitelně se věnuje i bezpečnosti, která značku tolik proslavila...

A co elektřina? Sériové kombi V60 Plug-In Hybrid ještě s pětiválcovým turbodieselem lze koupit i v České republice, dobíjení baterií z běžné elektrické sítě dostane rovněž druhá generace XC90. Ale klientela Volva nepřijde ani o čistě elektrická vozidla. Spisovatelé vědeckofantastické literatury tak měli před třiceti lety nejspíš pravdu, Volvo ale dvoumístnou elektrickou „krabičku“ s posuvnými dveřmi představilo už v roce 1977! Podle viceprezidenta produktové strategie Lexe Kerssemakerse může ty nové prezentovat okamžitě, takže prototypy jsou určitě hotové. Jenže elektromobily se ani přes vládní pobídky v různých zemích neprodávají tak dobře, jak se ještě v úvodu této dekády tvrdilo. A Volvo tedy vyčkává. Kerssemakers mimochodem nově povede coby prezident a výkonný ředitel severoamerickou pobočku Volva, tam prodeje klesají... Zodpovídat se bude přímo samotnému šéfovi Håkanu Samuelssonovi.

K „elektrickému“ vývoji značky, pro kterou pracuje již více než třicet let, podle britského Autocaru řekl: „Naším cílem jsou momentálně plug-in hybridy. Jakmile se elektromobily stanou udržitelným obchodním případem, budeme je vyrábět. Naše platforma je přece plně flexibilní, nastavitelná co do velikosti. Ale musíme vidět, že se byznys kolem nich vyvíjí tím správným směrem. Důležité jsou také další tlaky na snižování spotřeby paliva, velká města uzavírají automobilům hranice svých center.

Kerssemakers měl pochopitelně na mysli platformu SPA, na které je postaveno i nové SUV XC90. A v neposlední řadě bruselskou emisní lobby. Nečekejme, že by se tlaky EU zmírnily, Euro 6 vstoupí v platnost co nevidět a bude hůř... Vysoký manažer Volva si z nich však těžkou hlavu nedělá, ba právě naopak: „S plug-in hybridy máme už teď nějaké odpovědi – dobrou účinnost a možnost jízdy do středů měst i z nich jen na samotnou elektrickou energii. Pro tuto chvíli tedy můžeme nabídnout to nejlepší z obou světů.“

Vraťme se ještě k závodům. Projekt Volvo LMP1 je jen počítačovou vizí nezávislého studia, byť zajímavou. Ale „uzavřené formule“ jsou přece dnes také hybridy! Jenže účast ve vytrvalostním světovém šampionátu stojí opravdu hodně peněz. A je určitě lepší, když je výrobce raději investuje do vývoje sériových aut. Co na tom, že potentní zážehové pětiválce u Volva končí? Budoucnost se zkrátka ubírá jiným směrem.


Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Hittman
26. 1. 2015 19:16
Místo
aby Volvo vyvíjelo pořádné motory, neví, co by kdyby..