Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo XC60 T5 Drive-E (180 kW) – Modrá jachta

David Bureš David Bureš 8. 10. 2014 • 21:13
37
71
Zobrazit náhledy (37)
Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60 Volvo XC60
Volvo znovu pojmenovalo XC60 po náročném závodu jachet kolem světa - Ocean Race. Jak hodně se změnilo proti předchozí verzi?

Volvo XC60 v edici Volvo Ocean Race v redakční garáži parkovalo již v roce 2012. Dva roky poté vůz testujeme znovu, máme ale pro to dobrý důvod, za poměrně krátkou dobu totiž na XC60 proběhly dost výrazné změny. Automobil dostal počínaje modelovým rokem 2014 modernizovaný vzhled, jehož součástí je i nová použitá technika.

Ta je v případě testovaného exempláře zastoupena přeplňovaným benzinovým čtyřválcovým dvoulitrem T5 Drive-E, který nahradil stejnojmenný 2,5litrový pětiválec, a osmistupňovou automatickou převodovku nastupující za kritizovaný šestistupňový automat. Jak nás tyto prvky zaujaly?


Pohodlná jachta

Motor T5 dosahuje výkonu 180 kW a točivého momentu 350 N.m v širokém spektru otáček 1500 až 4800 min-1. To jsou parametry slibující zajímavé jezdění, v praxi ale XC60 ukazuje, že je spíše naladěno na klidnější jízdu. Automobil dokáže hbitě zrychlit, přesto bychom od motoru s ohledem na jeho parametry čekali o něco více. Na klidnější jízdu je ale dostatečně silný, ani v dálničním stoupání se nenechá zahanbit. Jednotka je standardně kombinována se start-stopem, který spouští turbomotor opravdu rychle a vcelku i tiše.

S dvoulitrovým agregátem spolupracuje osmistupňová samočinná převodovka z dílny firmy Aisin, která přináší výrazné zlepšení proti starému automatu se šesti stupni. Při poklidné jízdě řadí hbitě a jemně, pouze při popojíždění v kolonách se občas nechá lehce rozhodit a při přeřazování poněkud cuká. Při potřebě hbitého předjíždění si převodovka rychle přeřadí klidně o dva až tři stupně, nižší převody ale někdy drží zbytečně dlouho, aby následně rychle přeřadila o několik stupňů na ten nejvýše možný. Ve městě automat řadí především čtyřku, 50 km/h znamená na daný převodový stupeň otáčky 1900 min-1. Při dálničním tempu motor na osmý převod točí pouze 2100 min-1.

volvo testy crossover volvo testy crossover  

Volvo při prezentaci nové techniky slibovalo větší hospodárnost. Tovární kombinovaná spotřeba XC60 s motorem T5 a osmistupňovým automatem činí 6,7 litru na 100 kilometrů, této hodnotě jsme se ale nepřiblížili. Závěrečný účet po týdenním testování činí 10,9 litru. Pravda, nejezdili jsme nijak úsporně, zároveň jsme se ale pohybovali v mezích rychlostních limitů, proto nám spotřeba přijde spíše vyšší. Na dálnici si vůz při konstantní 130 km/h vezme zhruba devět litrů na 100 kilometrů.

Moderní technika je i v modelovém roce 2015 dostupná pouze v kombinaci s pohonem předních kol, zájemci o čtyřkolku si musejí vystačit se staršími agregáty a šestistupňovým automatem.

Podvozek je naladěný spíše na pohodlnou jízdu, v zatáčkách se XC60 někdy dost zhoupne. S nerovnostmi však automobil nemá větší potíže a vyhladí je s přehledem, čas od času se však od zavěšení kol ozvou mírné rázy. Celkovou jízdní pohodu zdůrazňuje skutečnost, že i ve vysokých rychlostech vládne na palubě XC60 klid. Motor je parádně utlumený, posádku neruší ani aerodynamický svist vzduchu.

XC60 je perfektním společníkem pro rozvážné řidiče, piloty trhající asfalt však tolik nepotěší. Řízení je totiž odtažité a neposkytuje dostatek informací o natočení kol. XC60 je zkrátka zaměřeno spíše na pohodové korzování než na nějakou ostřejší jízdu, na kterou by mohl odkazovat název edice.

Bdělá jachta

Vozy Volvo vždycky sázely na bezpečnost a je to znát i v případě XC60. Testovaný exemplář disponoval několika příplatkovými asistenčními systémy, a tak jsme některé vyzkoušeli v praxi.

Ocenit musíme především hlídání vozidel ve slepých úhlech. Oranžové diody v předních sloupcích v noci neozařují řidiče, zároveň jsou však natolik výrazné, aby šoféra v případě nebezpečí upozornily na vozidlo, které nevidí. Systém BLIS je navíc skvěle odladěn tak, že neupozorňuje na vozy příliš brzy nebo naopak příliš pozdě jako u některých jiných systémů. Součástí BLIS je navíc rovněž upozornění na křížení cesty s jiným vozidlem (tzv. CTA) – tento doplněk se hodí při vycouvávání z parkovacího místa.

Chválíme také bixenonové světlomety - perfektně svítí už tlumená světla, ta dálková noc skutečně rozzáří. Dálková jsou navíc aktivní, tudíž se automaticky přepínají na tlumená světla, pokud se v dosahu auta objeví zářící objekt. Systém rychle reaguje na protijedoucí a dojížděné vozy i automobily, které Volvo předjíždějí. Vždycky se zastíní jenom potřebná část osvětleného prostoru, takže po krajnicích stále svítí dálková světla.

volvo testy crossover volvo testy crossover  

Příliš nám nevyhovovala detekce dopravních značek. Systém využívající kameru v přídi auta sice viditelně ukazuje maximální povolenou rychlost uvnitř tachometru a v případě výchozího nastavení designu digitálního přístrojového štítu i šikovně pomocí červené rysky na obvodu rychloměru, není ale příliš přesný. Několikrát třeba po nájezdu na dálnici trval na tom, že je zde povolená jen třicítka, jindy zase uprostřed města „povoloval“ jet devadesátkou...

Stylová kajuta

Edice Volvo Ocean Race je především o stylu, z funkční výbavy automobil nepřináší nic navíc. Z designových doplňků oceňujeme především velice pohodlná kožená sedadla, která navíc svými bočnicemi výtečně drží posádku na svém místě. Hliníkové obložení středového panelu s názvy přístavů závodu Volvo Ocean Race kabinu oživuje, asi bychom se však bez něj dokázali obejít, stejně jako bez mapy závodu vyobrazené na krytu zavazadelníku či prahových lišt s názvem edice. Na osmnáctipalcových kolech Portunus se nám líbil jejich design i i skutečnost, že s nimi XC60 nabízí pohodlnou jízdu.

Volvo Ocean Race
Volvo Ocean Race je náročný závod jachet kolem světa, který se koná každé tři roky. První ročník se uskutečnil v roce 1973, tehdy však nesl název britské společnosti Whitbread. Volvo se pořadatelem závodu stalo v roce 2001. Letošní ročník startuje 11. října ve španělském Alicante, odkud se pojede přes Atlantský, Indický a Tichý oceán do švédského Göteborgu. Na závodníky čeká trasa dlouhá 38.739 námořních mil (cca 71.745 km).

Designové doplňky edice Volvo Ocean Race si určitě zákazníky najdou. Zájemcům je však třeba připomenout, že se za ně proti výchozímu stupni Kinetic připlácejí 74.300 korun. Za stejnou cenu je možné pořídit i výbavu Momentum, po které zřejmě sáhnou racionálněji uvažující zákazníci. Momentum totiž přidává mimo jiné autorádio s bluetooth, elektricky sklopná vnější zrcátka, dešťový a světelný senzor, nastavitelnou bederní opěrku, zadní parkovací čidla nebo hliníkové obložení interiéru.

volvo testy crossover volvo testy crossover  

Stylové doplňky však nejsou tím jediným, na co Volvo Ocean Race láká zákazníky. Jako tu největší výhodu edice totiž spatřujeme cenově zvýhodněné příplatkové pakety, které v mnoha případech nejsou pro ostatní varianty dostupné, a je nutné si za jednotlivé doplňky připlácet. Při zájmu o bohatou výbavu se tak pořízení této edice vyplatí. Třeba kombinace paketů Business Connect 2, Convenience a Xenium dohromady za 168.200 korun výbavu XC60 rozšíří o takové prvky jako navigace, parkovací čidla, hudební aparaturu Harman Kardon, elektricky nastavitelná přední sedadla, sedadlo řidiče s pamětí, elektricky sklopná zpětná zrcátka, dešťový a světelný senzor, elektricky nastavitelná bederní opěrka, panoramatické střešní okno, zadní parkovací kamera, bezrámové vnitřní zrcátko atd. atd.

Volvo XC60 – srovnání s konkurenty
Model Volvo XC60 Audi Q5 BMW X3
Motor T5 Drive-E 2.0 TFSI quattro xDrive28i
Pohon 4x2 4x4 4x4
Převodovka 8A 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 1969 1984 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 180/5500 165/4500-6250 180/5000-6500
Točivý moment [N.m/min-1] 350/1500-4800 350/1500-4500 350/1250-4800
Maximální rychlost [km/h] 210 222 230
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,2 7,1 6,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6,7 7,9 7,0
Základní cena srovnatelného motoru [Kč] 1.103.500 1.150.900 1.279.200

Závěr

Jak tedy hodnotíme po dvou letech Volvo XC60 v edici Volvo Ocean Race? Modernizace auta prospěla jeho vzhledu, který je nyní pohlednější, ale především jeho technice. Oceňujeme zejména jemně řadicí osmistupňový automat. Ani dvoulitrový čtyřválec není špatný, je perfektně utlumený a dostatečně silný. S ohledem na výkon 180 kW bychom však čekali, že auto přece jenom rozjede o něco rychleji. S tím ale souvisí hmotnost vozidla (1,83 tuny) a automat, který je naladěný spíše na klidnou jízdu. S ohledem na charakter bychom tak dali před benzinovým T5 přednost úspornějšímu turbodieselu.

Designové prvky edice Volvo Ocean Race jsou ryze subjektivní záležitost. Komu se líbí, nebudeme mu pořízení této verze rozmlouvat. V případě zájmu o bohatou výbavu je navíc Volvo Ocean Race zajímavou volbou – nabízí cenově zvýhodněné pakety příplatkových prvků, které ve většině případů pro jiné verze XC60 dostupné vůbec nejsou.

volvo testy crossover volvo testy crossover  

Nejlevnější verze modelu 904.700 Kč (D3/100 kW Base)
Základ s testovaným motorem 1.103.500 Kč (T5 Drive-E/180 kW Base)
Testovaný vůz s výbavou 1.542.300 Kč (T5 Drive-E/180 kW Volvo Ocean Race)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Skvěle odhlučněný turbomotor
  • Pohodlná jízda
  • Výhodné pakety příplatkové výbavy
  • Jemně řadící převodovka

Minusy

  • Nekomunikativní řízení
  • Neosobní interiér


Foto: David Rajdl

Související články

Témata
Volvo XC60 T5 Drive-E (180 kW)
Cena základní sestavy 1 103 500 Kč
Výbava základní sestavy Tříramenný multimediální volant s koženým věncem, hliníkové obložení interiéru, litá 18“ kola, kožené čalounění s kontrastním oranžovým prošíváním, stříbrné střešní ližiny, prahové lišty s nápisy VOR, kryt zavazadelníku s motivem VOR, textilní koberečky, tempomat, autorádio, diody denního svícení, systém Start/stop, palubní počítač, elektrické stahování bočních oken, dvouzónová klimatizace, asistent pro rozjezd do kopce, šest airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, protikolizní systém City Safety automatického zastavení vozu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka atd. Kč
Cena testované sestavy 1 542 300 Kč
Výbava testované sestavy Paket Business Connect 2 + Convenience + Xenium – navigační systém Sensus, parkovací čidla vpředu i vzadu, hudební aparatura Harman Kardon, elektricky nastavitelná přední sedadla, sedadlo řidiče s pamětí, elektricky sklopná zpětná zrcátka, dešťový a světelný senzor, elektricky nastavitelná bederní opěrka, panoramatické střešní okno, zadní parkovací kamera, bezrámové vnitřní zrcátko (+168.200,-), IntelliSafe Pro – varování před vozidly ve slepém úhlu, systém kontroly pozornosti řidiče, varování před opuštěním jízdního pruhu, adaptivní tempomat, detekce dopravních značek, aktivní přepínání dálkových světel (+55.200,-), Security – alarm, bezklíčový vstup (+42.400,-), Versatility Dynamic – ochranná síť zavazadlového prostoru, elektrické otevírání zádi, zásuvka 12 V v zavazadelníku (+16.400,-), Winter Pro – vyhřívaná sedadla, trysky ostřikovačů, volant a čelní sklo (+23.000,-), dojezdová rezerva (+1.900,-), Light 2 – dual-xenonové světlomety a diodové osvětlení interiéru (+32.600,-), vypínač airbagu spolujezdce (+2.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.5 / 6.7
Emise CO2: 157
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1450
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1833 / 497
Rozměr pneu: 235/60 R 18
Volvo XC60 T5 Drive-E (180 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4644
b) šířka (mm): 1891
c) výška (mm): 1713
d) rozvor (mm): 2774
e) rozchod vpředu (mm): 1632
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 1. 2015 06:33
����イ���グ���ク
[b][url=[odkaz]
ă?­ă?łă?‰ă?łĺŤ¸ĺŁ˛ă?®ă?Şă?łă‚Ż… />
  • ă?­ă?łă?‰ă?łĺŤ¸ĺŁ˛ă?®ă… />
    • ă?­ă?łă?‰ă?łĺŤ¸ĺŁ˛ă?®ă… />ă?­ă?łă?‰ă?łă‚¸ă?Ąă‚¨ă?Şă?Ľă?®… />ă?­ă?łă?‰ă?łă‚¸ă?Ąă‚¨ă?Şă?Ľă?®… />
      ����イ���グ���ゅ blog

      ����イ���グ���ゅ />
      About cheaplinksoflondonjewellery.com blog
11. 10. 2014 19:23
Re: stará T6
Hledat to nebudu, radši dám na mylné domněnky >:D ale jo, už su ponaučen :-)
11. 10. 2014 11:11
Re: stará T6
Předpokládal jsem, že si to pleteš s Touaregem. Ale můžeš zkusit najít zdroj, který uvádí, že je v Amaroku Aisin. ;-)
10. 10. 2014 21:03
Re: stará T6
Njn, zní to docela přesvědčivě. Nebýt tebe, hádal bych se, že je s Amaroku Aisin :-)
10. 10. 2014 17:58
nadhera
Pre mna je XC60 v tejto podobe stelesnenim nadcasovasti a elegancie pri, pre mna skvelych kompaktnych rozmeroch, a v edicii VOR je to moj sen. Pan redaktor sa velmi nenadchol pre detaily tejto edicie, ale pre mna tie detaily znamenaju tradiciu, pocit slobody a jedinecnosti a ta ocenska modra... nemam co dodat.
Urcite je vela SUV ktore lepsie jazdia, ktore lepsie zrychluju, ktore maju na palube vsetko mozne aj nemozne, ale ziadne vo mne nevyvolava tolko pokoja a pohody ako Volvo. S motorom D5 a AWD je to pre mna dokonola symbioza. Len tolko som chcel :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud