Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo XC60 D5 (158 kW) – Pro milovníky jachtění

Diskuze (122)
D5 znamená nejsilnější pětiválec, Volvo Ocean Race zase speciální „jachtařskou“ edici.

Edice Volvo Ocean Race cílí na fanoušky stejnojmenného závodu, respektive příznivce jachtařského sportu obecně. Ale i pokud vám to nic neříká (jako třeba mě), zaslouží si tato speciální výbava pozornost.

Volvo Ocean Race (VOR) totiž představuje alternativu k běžným provedením Momentum a Summum. Je však levnější, a tak znamená výhodnější poměr cena-výbava. Ano, proti Summum (o 90 tisíc dražší) pár položek chybí, ty lze ale relativně výhodně doplnit formou příplatkových paketů.

Další rovinou edice VOR je design. Nejde o žádné výrazné rozdíly, decentní změny ale v zástupech XC60 na parkovišti příměstského nákupního centra oceníte. Tmavě modrá barva (nebo alternativně stříbrná) je specialitou VOR a dodává se bez příplatku. Zvenčí VOR ještě přidává znáčky na blatnících a specifická dvoubarevná kola.

suv volvo testy suv volvo testy

Interiér může být celočerný nebo světlý (ten mi docela připomíná Renault Koleos, ale to je spíš můj osobní problém), standardně čalouněný kůží. Středový panel zdobí kovový dekor se zajímavým vzorem. Další specialitky už jsou vcelku zbytné – jistě si dovedete představit život bez prahové lišty s nápisem Volvo Ocean Race, loga jachtového závodu vyraženého do opěradel předních sedadel, slovy ceníku čalounění dveří s plachetním motivem nebo tematického potisku na světlé roletě zavazadlového prostoru.

suv volvo testy suv volvo testy Po stránce prostorové není XC60 co vytýkat. Jak je velké zvenku, tak je prostorné i uvnitř. Snad jen nejnižší poloha předních sedadel by přece jen mohla být nižší – pro ty, kdo nevyžadují v SUV sezení jako na kozlíku.

Koncert pro dvě turba a pět válců

XC60 ale netestujeme jen kvůli nějakým designovým vylepšením. Pod kapotou má totiž nový motor, ačkoliv označení D5 zůstává stále stejné. Původně měl 2,4litrový pětiválec 136 kW (test Volvo XC60 D5 – 03/2009), v létě 2009 přišel nový motor stejného objemu se dvěma turbodmychadly a výkonem 151 kW.

Novou generaci jsme testovali v modelech V60 D5 AWDS80 D5. Neuběhly ale ani dva roky a Volvo svůj biturbo pětiválec dále vylepšilo. Nová konstrukce pístů a další drobné změny vykouzlily 7 kW navíc a v případě specifikace s automatickou převodovkou také o 20 Nm vyšší točivý moment (nyní 440 Nm).

Aktuálně i historicky nejsilnější dieselový motor od Volva zachovává typický pětiválcový zvuk. Ten se zpod kapoty ozývá skoro vždy, když pořádně šlápnete na plynový pedál. Slovíčko skoro míří na nízké otáčky – zde to bohužel neplatí a D5 pod zátěží vyluzuje klapavý zvuk jako třeba Ford Transit. Jinak ale zní zajímavě a vcelku příjemně, při jízdě ustálenou rychlostí se zvuk motoru dokonce zcela ztratí.

Brzy ale pochopíte, že vrcholná motorizace je laděná na pohodové použití, jakkoliv úderně zní slovo nejsilnější. Vytáčení pětiválce nemá z dlouhodobějšího pohledu valný smysl. XC60 není žádný drobek a provozní hmotnost 1815 kg je jednoduše moc, než aby motor předváděl strhující jízdní výkony.

Převodovka a podvozek kazí výsledek

Zásadní slabinou auta je automatická převodovka. Postavit výborný automat pro auto s příčně uloženým motorem není jednoduchý úkol a Volvo bohužel nepatří k těm šťastným výjimkám, kde se to povedlo.

Na konkurenční převodovky od BMW nebo Mercedesu nestačí ani rychlostí řazení, ani kultivovaností. Do dění mezi motorem a koly staromódně vstupuje měnič momentu, a tak otáčky motoru často neodpovídají rychlosti auta. Navíc má elektronika ve zvyku reagovat časným podřazováním, takže vám nakonec nezbude, než jen lechtat plynový pedál. Tedy za předpokladu, že vašim koníčkem není soustavně poslouchat hrdelní zvuk vytočeného pětiválce a tankovat naftu častěji, než je nezbytně nutné.

suv volvo testy suv volvo testy

Mimochodem, spotřeba je další oblastí, kde se XC60 řadí do šedi průměru. Normovaná hodnota 6,8 l/100 km je nadějným výsledkem, v praxi ale Volvo fyziku ve svůj prospěch tak zdatně neohnulo. V rychlosti 100 km/h motor točí 1900 min-1 a nárokuje si v průměru 6,5 l/100 km. Na dálnici při 130 km/h otáčky poskočí na 2500 min-1 a spotřeba se vyšplhá na 10,8 l/100 km.

Nakonec se tabulkové hodnoty s realitou srovnávají alespoň ve městě. Náš průměr 9,5 l/100 km můžeme vzhledem k provozu v teplotách kolem nuly a na zimních pneumatikách považovat za odpovídající továrním 8,9 l/100 km.

Aby nebyl kritice konec, pojďme se nyní zaměřit na podvozek. Zřejmě je to výrazem snahy zaujmout všechny a nikoho neurazit, na každý pád XC60 je po jízdní stránce nevyhraněný mix, takový výstřel do prázdna.

Klasický volví ideál je houpavá a komfortní XC70. Chci-li něco ostřejšího, u Volva mě uspokojí přiměřeně přitvrzená S60/V60 v provedení R-Design. XC60 chce stát někde na půli cesty a výsledkem je nastavení, které je spíš toporné než pohodlné. Jízdní vlastnosti jsou přitom stále bezpečné, nikoliv agilní.

suv volvo testy suv volvo testy

Ceny a závěr

Vypadá to, že XC60 není dobré auto. Ale to není tak docela pravda, jen se prostě nemohu ubránit konfrontaci s Audi Q5, BMW X3 a Mercedesem GLK. O mimořádně povedeném Range Roveru Evoque nemluvě… Ve srovnání s těmito, nutno dodat dražšími, modely XC60 kulhá na obě nohy. Přitom je Volvo o něco lepší než takový Tiguan. S Kugou vychází přinejmenším na stejno, Ford je ovšem uvnitř menší, designové rozdováděný a jeho značka nemá takové renomé jako Volvo.

Nakonec cenovka převyšující milion korun míří přesně mezi tyto dva světy. Ano, za podobné peníze lze mít i některé z německých prémiových SUV, ovšem zdaleka ne v tak bohaté výbavě.

Volvo drží subprémiovou pozici a jako takové má specifické postavení na trhu. Chce nabídnout něco víc než běžné automobilky, a to formou zaměření na bezpečnost a chladný severský design. V průběhu času se ale význam této orientace postupně vytrácí, a jak zřetelně ukazuje XC60, pomalu zbývá jen to rozkročení mezi mainstreamovým a prémiovým segmentem. Není to málo? Asi ne – prodejní čísla zatím ukazují, že zákazníci stojí přesně o takový koktejl.

První cena vozu 939.000,- Kč (DRIVe Kinetic)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.079.000,- Kč (D5 Kinetic)
Základní cena testovaného vozu 1.194.500,- Kč (D5 AWD aut. Volvo Ocean Race)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.404.600,- Kč (D5 AWD aut. Volvo Ocean Race)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Poměr cena/výbava
  • Výhodné pakety výbavy
  • Bezkonkurenční rozsah bezpečnostní výbavy (zčásti za příplatek)

Minusy

  • Neosobní design interiéru
  • Příliš univerzální naladění podvozku
  • Pomalé řazení automatické převodovky
  • Motor výkonově nepřesvědčí
  • Zvuk motoru v nízkých otáčkách
  • Spotřeba paliva se nevyrovná prémiovým konkurentům
Diskuze (122)
Volvo XC60 D5 (158 kW)
Cena základní sestavy 1 194 500 Kč
Výbava základní sestavy City Safety 2. generace (systém automatického zastaveni vozu při rychlosti do 30 km/h), DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), dvoustupňové airbagy řidiče a spolujezdce, elektrická parkovací brzda, halogenové duální světlomety, Hill Descent Control - systém pro bezpečny sjezd prudkých svahů, hlavové airbagy IC (Infl atable Curtain), IDIS (Intelligent Driver Information System) - informační systém řidiče, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), SIPS airbagy hlavy a ramen, tempomat, vrstvené čelní sklo, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), 6stupňová automatická převodovka AWD, 4ramenný kožený volant, audiosystém Performance, automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní recirkulaci ECC, chronografi cké přístroje Watch dials, kůží potažená hlavice řadicí paky, multifunkční volant s ovládáním rádia, palubní počítač, přední loketní opěrka, emblém Volvo Ocean Race vpředu, koberečky s motivem Volvo Ocean Race, kola z lehkých slitin 8.0x18" ARGUS, kožené čalounění Volvo Ocean Race, kryt zavazadlového prostoru s motivem Volvo Ocean Race, logo Volvo Ocean Race při zapnutí display, ozdobná lišta prahu s nápisem Volvo Ocean Race, prošívané čalounění dveří s plachetním motivem, stříbrné střešní ližiny, světlé lemování bočních oken dole, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti a další. Kč
Cena testované sestavy 1 404 600 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (0,-), Family paket – elektrická dětská pojistka zadních dveří a oken, dětské sedačky na krajních zadních sedadlech (6.700,-), Driver Support paket – BLIS (informační systém o slepém úhlu), Driver Alert Systém (systém kontroly pozornosti řidiče a varování při vybočení z pruhu), adaptivní tempomat ACC vč. systému upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění a detekcí chodců (52.400,-), Winter Pro paket – vyhřívaná přední sedadla, ostřikovače světlometů, aktivní dual-xenonové světlomety (29.900,-), Convenience+Business Pro paket – navigační systém RTI, High Performance Multimedia (rádio, přehrávač DVD/MP3/WMA, zesilovač 4 x 40W, 8 reproduktorů), barevný displej 7´´, AUX vstup, USB konektor, Bluetooth, parkovací asistent vzadu, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, elektrické otvírání pátých dveří, dešťový senzor (79.700,-), parkovací senzory vpředu (7.000,-), parkovací kamera (16.300,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (18.100,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2400
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 158 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 1500 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.6 / 6.8
Emise CO2: 179
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1455
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1815 / 615
Rozměr pneu: 235/60 R18
Volvo XC60 D5 (158 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4627
b) šířka (mm): 1891
c) výška (mm): 1713
d) rozvor (mm): 2774
e) rozchod vpředu (mm): 1632
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
17. 3. 2012 10:25
Re: "Nic nekazi dojem tak,ako zastarala grafika kostickovych
Tak Punto mk2 mame v rodine (pokud teda mluvis o nem) a rozhodne ma mene kostickovany displej nez Mercedes B z roku 2005. Protoze neni graficky, ale segmentovy. >:D

A vsiml sis taky, ze RR Silver Serap z roku 1998 je pohodlnejsi nez AM DBR9 z roku 2005? >:-[]
17. 3. 2012 10:20
Re: Vypadá to, že pan redaktor není špatný redaktor...
:yes: :-)
16. 3. 2012 21:47
Spotřeba
Právě jsem se vrátil z lyžování v Alpách a ke spotřebě bych chtěl něco dodat: 4 lidé, plný kufr, STŘEŠNÍ BOX, (zimní gumy), tempo po dálnici asi 140km/h a nějaká část cesty taky v dost prudkém stoupání v horských klikaticích (konkrétně na Großglockner Hochalpenstraße) = spotřeba 8,2l na 100km... To mi nepřijde špatný.... ;-)
Avatar - Katikakus
9. 3. 2012 21:57
Re: O čem je Volvo?
Aha, v tom pripade jsou ale tve vety vyse, absolutne irelevantni. O Volvu nevis nic...
9. 3. 2012 18:13
Re: O čem je Volvo?
Já myslím, že Volvo je hlavně o ho.vně. Takhle VOL-HA to je jiný kafe