Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
24 Fotogalerie

Volvo XC90 - druhá vlaštovka

V nabídce švédských automobilek v současnosti najdeme pouze jedinou "čtyřkolku" do lehkého terénu, a to v podobě vozu Volvo V70 Cross Country. K ní však zanedlouho přibude luxusní SUV s názvem XC90.

Přestože jsou severské země včetně Švédska bohaté na sněhovou nadílku, nevěnovali donedávna tamní automobiloví výrobci vůbec pozornost vozům s pohonem čtyř kol. To však před lety změnilo Volvo s modely Cross Country a tomuto all-roadu nyní přibude větší bratr s názvem XC90, náležící do kategorie luxusních SUV. Ten by se rád prosadil zejména na americkém trhu, který vozy tohoto ražení hltá po statisících a nezdá se, že by jimi byl někdy přesycen. Ovšem své klienty si nové Volvo jistě najde i ve "zbytku" světa. Na všech trzích se však bude setkávat s hodně ostrou konkurencí, a to jak evropskou, tak japonskou. Velice dobře se totiž mezi noblesními "es-ú-véčky" zabydlel Mercedes-Benz M, Lexus RX 300 a v Americe také Acura MDX, která tam byla vloni vyhlášena nejlepším SUV. Další rival XC90 v podobě modelu Pilot od Hondy se objeví v půlce tohoto roku, a to nepočítáme celou řadu amerických vozů pro volný čas.

Volvo XC90 ovšem zjevně nemá z konkurence strach, což ukázal i jeho přímý předchůdce, studie ACC (Adventure Concept Car). Tvary karoserie a zejména pak výrazný prolis, táhnoucí se po celé délce vozu a určující také vzhled neméně typických koncových svítilen dává jasně najevo příbuznost s modely V70, S80 a S60. Ty si již na silnicích a dálnicích dostatečný respekt vybudovaly a velké "iks-céčko" hodlá šířit věhlas i mimo zpevněné vozovky, kam se před ním vypravily již zmíněný model XC Cross Country. Dopomoci by mu k tomu měl sofistikovaný systém pohonu všech kol, vyvinutý ve spolupráci s firmou Haldex, kterou v očích veřejnosti proslavily hlavně automobily nižší střední třídy koncernu Volkswagen. Také Volvo XC90 používá při běžné jízdě pouze přední nápravu, v případě jejího prokluzu pak dojde k připojení té zadní. K tomuto kroku elektronika přikročí již v okamžiku, kdy dojde k prokluzu některého z předních kol o pouhou sedminu otáčky. Dobrou průchodnost lehčím terénem vozu zaručí světlá výška 218 mm, která je však "znehodnocena" dlouhým rozvorem (2859 mm). Dobrou příčnou stabilitu by však měl zajistit velký rozchod, který je 1634 mm vpředu a 1624 mm vzadu.

Pro nový sportovně-užitkový model Volvo zvolilo ty nejušlechtilejší koně ze své stáje, takže si zákazníci budou moci vybrat ze zážehového pěti a šestiválce a přeplňovaného vznětového pětiválce. Prvně jmenovaná jednotka má objem 2,5 l a za pomoci nízkotlakého turbodmychadla (LPT) dosahuje výkonu 154 kW a točivého momentu 320 N. m při 1500/min. Vrchol nabídky představuje řadový šestiválec s objemem 2,9 l a dvěma turbodmychadly, což úhrnem znamená výkon rovných 200 kW a točivý moment 380 N. m při 1800/min. Jejich naftovou alternativou pak je teprve před půl rokem představený přeplňovaný vznětový motor 2,4, jehož výkon činí 120 kW a točivý moment vrcholí již při 1750/min hodnotou 340 N. m.

Je asi zbytečné zmiňovat snahu švédského výrobce o poskytnutí maximální možné ochrany cestujících, které v XC90 představuje vrchol jejího dosavadního snažení. V tomto SUV najdeme systém jízdní stability (který kontroluje též náklon karoserie), velkoobjemové hlavové airbagy pro všechny tři řady sedadel, zesílenou střešní konstrukci, a řadu dalších a dalších prvků, z nichž zaslouží zmínku hlavně systém nočního vidění IR, který Volvo nabídne v sériovém voze jako první z evropských značek, před BMW a Mercedes-Benzem. Řidič s ním uvidí až pětkrát dále, než při tlumených světlech a vidění zprostředkovává infrakamera, reagující na teplé objekty, tedy zvířata a lidi. Péče byla ale věnována také bezpečnosti běžného osobního automobilu, který by s XC90 mohl kolidovat. V případě střetu takového vozu a SUV je nižší vozidlo vystaveno většímu riziku poškození a zranění posádky, protože jeho deformační zóny zajedou pod předek SUV, aniž by splnily svůj účel. Proto má XC přední polonápravy doplněny příčným nosníkem umístěným ve výšce nárazníků běžného osobního automobilu.

Také pro zábavu posádky toho XC nabízí opravdu mnoho, včetně instalace systému Dolby Prologic II, zařízení na přehrávání minidisků, hlasového ovládání a spojení satelitní navigace s chystanou interaktivní informační sítí koncernu Ford, respektive značky Volvo.

Kolik automobilů Volvo XC90 se ročně vyrobí zatím není známo, přes 60 procent z nich ale zcela jistě skončí na americkém trhu, zbytek je určen pro zbývající lokality. Produkce by měla začít v těchto dnech v továrně Torslanda v Göteborgu na západním pobřeží Švédska.