Volvo XC90 T8 Polestar: Nejvýkonnějším modelem v historii značky je SUV
Doba se mění. Největším výkonem za takřka devadesát let, co Volvo vyrábí auta, disponuje SUV a navíc hybridní. Nová XC90, pravda, budí svým designem všeobecné nadšení. Hybrid T8 byl poprvé představen už na konci roku 2014 a má „pouze“ přímovstřikový celohliníkový čtyřválec DOHC 1,97 l dopovaný turbem i kompresorem s parametry 236 kW a 400 N.m. K němu se přidává zadní 60kW elektromotor, spolu dávají 295 kW a 640 newtonmetrů. Volvu to přišlo málo, a tak zaangažovalo dvorního tunera Polestar.
Elegantní vysoká čtyřkolka ze Skandinávie získala posilu. Drobnou, jen na 310 kW a 680 newtonmetrů, ale i to jí k titulu mezi sériovými modely s emblémem kuličkového ložiska stačí. Elektromotor má nyní sám o sobě 64 kW a 240 N.m (tento údaj zůstal shodný), zážehový pak 246 kW a 440 N.m. Z klidu na stovku zrychluje auto během 5,5 s, takže se o žádného lenochoda rozhodně nejedná, výkon v oblíbené akcelerační disciplíně se podařilo srazit o čtyři desetinky, což je slušné. Tabulková spotřeba 2,1 l/100 km se nezměnila, velké volvo pořád ujede až 43 km jen na elektřinu.
Specialisté od Polestaru, který vznikl před dvaceti lety a nyní je majetkem samotné automobilky, vyladili odezvu na pedál plynu i samotnou osmistupňovou samočinnou převodovku. Ta drží zvolenou rychlost déle, také při nájezdu do zatáčky, kdy na auto extrémně působí fyzika. Zmateně tedy sama nepřeřadí, například uprostřed průjezdu, což se samozřejmě projevovalo na chování vozu dost negativně. Nejde tedy o verzi se spoilery a dalšími prvky, ale pouze o optimalizaci.
Úpravu pomáhal ladit Thed Björk, současný pilot Polestar Racing a čtyřnásobný vítěz švédského šampionátu cesťáků. To není úplně neznámé jméno, takže si můžeme být jisti, že svou práci odvedl na jedničku. Letos řádí v MS se sedanem S60 Polestar kategorie TC1.