Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Amarok 3.0 V6 Canyon – Když se pracant hodí do gala

Ondřej Mára
Diskuze (28)

Pick-upy byly dlouhá léta především pracovními nástroji, dnes se však už i na území Evropy staly také lifestylovou záležitostí, na což sází i stylový Amarok ve verzi Canyon.

Design, interiér


Volkswagen začal prodávat svůj první novodobý pick-up v roce 2011 a od té doby už dokázal o jeho schopnostech přesvědčit širokou paletu zákazníků. Amarok našel své uplatnění jako pracant, společník dobrodruhů i přepravník pro velké a aktivní rodiny. Zákazníci přitom měli v průběhu let na výběr z několika výbavových linií, přičemž ta zřejmě nejstylovější nese název Canyon.

„Tak divoký a silný, jak vypadá“

Těmito slovy zahajuje Volkswagen, respektive české zastoupení divize Volkswagen Užitkové vozy, popis modelu Amarok Canyon. A nutno dodat, že popis je to celkem výstižný.

Amarok sice nikdy nebyl vyloženě nevýrazným modelem, konkurence však v posledních letech sází na ještě ostřejší a průbojnější design, zatímco Amarok zůstával spíše elegánem a za ostatními trochu zaostával. Edice Canyon to však šikovnou kombinací barev a doplňků vkusně napravuje.

Začněme tedy od těch barev, které jsou perfektně zvoleny a Amarok díky nim vyloženě září. Karoserie je totiž lakována stylovým oranžovým lakem Honey Orange Metalic, který je kombinován s nespočtem černě lakovaných doplňků.

Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon

Těmi nejvýraznějšími jsou přitom rozšířené lemy podběhů a prahové trubky, které vozu přidávají na důraznosti. Černá barva ovšem zdobí i B sloupky, kliky, boční pruhy s nápisem Canyon, střešní nosiče s příplatkovými LED světlomety a standardně i sportovní rám korby Sportbar, který byste ovšem u testovaného kousku hledali marně. Vystřídala ho totiž praktická nástavba Hardtop RoadRanger Highline.

K dalším specifickým designovým prvkům se řadí i mlhové světlomety s chromovými rámečky a opomenout nemůžeme ani 17“ litá kola obutá do pneumatik s rozměrem 245/65 R17. A když už jsme nakousli podvozek, sluší se zmínit i příplatkový kryt motoru, který už na první pohled působí jako masivní kus železa.

Radost posedět

Interiér Amaroku, jakožto užitkového auta, je především praktický a funkční, což se mi na něm nesmírně líbí. Ve verzi Canyon ovšem nabízí i pár estetických vylepšení, díky nimž se snaží nabídnout vyšší komfort i prémiovější vzhled. Ten by měla podtrhovat například sedadla s exkluzivním látkovým potahem v titanově šedé/hnědé barvě s černými zvýšenými boky a oranžovými švy, která ovšem v našem případě nahradila příplatková sedadla Artvelour. U testovaného kousku ovšem chyběly i bezpečnostní pásy s konturami v oranžové barvě a oranžové švy jsem nenašel ani na jinak příjemně padnoucím multifunkčním volantu.

Je ovšem možné, že si tyto jinak standardní prvky nerozuměly s některými prvky příplatkové výbavy, jako byla již zmíněná sedadla nebo černá stropnice. Poslední zajímavosti v interiéru, tedy alespoň po estetické stránce, pak byly pedály z ušlechtilé oceli.

Po praktické stránce jsem uvítal především multifunkční ukazatel Premium s barevným displejem v přístrojovém štítu a multimediální systém Discover Media. Ten se dá totiž na rozdíl od většiny soudobých systémů ovládat i tlačítky a kolečky po stranách, což usnadňuje nejen manipulaci například v rukavicích. Současně mu ovšem nechybí ani podpora Android Auto, díky čemuž nabídne přehršel funkcí a zábavy i na delších na cestách.

Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon

Potěší praktičností

Interiéru jako takovému jinak není na poměry segmentu příliš co vytknout. Většina plastů je sice tvrdých, ovšem to nemůže u původně pracovního stroje snad nikoho překvapit. Skvělá je ovšem nabídka úložných prostor a špatné to není ani s prostorem pro posádku.

Přední sedadla nabízejí dostatečný komfort na delších cestách po asfaltu, zatímco v terénu posádku příjemně podrží. Navzdory vyšší světlé výšce se navíc do vozu příjemně nastupuje i menším postavám. Prostor na zadních sedadlech pak patří v této třídě k lepšímu průměru, ostatně sám za sebe jsem si při svých 183 cm sedl celkem pohodlně. Zadní sedačky, především pak opěradla, mi navíc ve srovnání s konkurencí nepřišla tak prkenná, což z Amaroku skutečně dělá celkem zajímavou volbu i pro rodinné využití.

Zavazadlový prostor nejspíš nemá smysl u pick-upu komentovat, zvláště pak v případě Amaroku. Kdo se totiž o pick-upy zajímá, ten již nejspíš dávno ví, že se Amarok řadí k těm nejschopnějším stěhovákům. I s instalovanou  ochrannou podlahou totiž nabízí délku 149 až 154 cm a mezi podběhy jsem mu naměřil lehce přes 121 cm – naložit sem europaletu tak můžete nejen na délku, ale i na šířku. Díky zvýšené hmotnosti až na 3080 kilogramů (ze standardních 2920) si tak Amarok poradí snad se vším, co byste chtěli dozadu naložit. A pokud by se něco nevešlo na korbu, pak můžete využít tažné zařízení, které má standardní nosnost až 3,5 tuny.

Speciálním prvkem výbavy testovaného vozu ovšem byla i nástavba (Hardtop) Road Ranger Highline, která byla kromě vnitřního osvětlení vybavena i bočními výklopnými okny. Výška úložného prostoru se tak z prakticky neomezené smrskla na asi 100 cm. Bočnice i strop hardtopu navíc kryje čalounění, což může mít svá pro (při stěhování citlivějšího nákladu) i proti (například při naložení dřevem).

Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon

Motor, jízdní vlastnosti


Sázka na jistotu

Pod kapotou testovaného Amaroku byl uložen 3,0litrový vznětový šestiválec o výkonu 150 kW, což je u podobně velkého a těžkého auta sázka na jistotu. Amarok je navíc společně s Mercedesem-Benz třídy X jediným (oficiálně dováženým) pick-upem na českém trhu, který nabídne ryzí sílu šestiválcového motoru. Ovšem Mercedes si ji nechal podstatně lépe zaplatit a navíc to s třídou X na evropském trhu příliš dlouho nevydržel.

Zpátky ale k pohonnému ústrojí Amaroku. Volkswagen nabízí vidlicový šestiválec ve dvou výkonnostních provedeních. Silnější jednotka nabídla výkon až 190 kW spolu s točivým momentem až 550 N.m, zatímco námi testovaná V6 disponovala maximálním výkonem 150 kW (v rozmezí 3000 až 4500 otáček) a maximální točivý moment 500 N.m již od 1250 až po 2750 otáček. Rozdílných 40 kW mi přitom nikdy nechybělo – a to jsem Amaroka skutečně nešetřil.

Výkon motoru následně putuje na osmistupňový hydroměničový automat z dílny ZF, kterému tradičně není co vyčítat. Stálý pohon všech kol 4Motion je pak řešen přes středový diferenciál Torsen.

Vozy osazené automatickou převodovkou sice nenabízejí redukční převodovku, to mi ovšem tentokrát příliš nevadilo. První rychlostní stupeň je totiž opravdu hodně pomalý a během pozvolných rozjezdů tak Amaroku chvíli trvá, než nabere rychlost. Automobilka hovoří o nastavení optimalizovaném pro rozjezdy s naloženým vlekem, tuto vlastnost ovšem využijete i při pomalejší jízdě v terénu.

Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon

Pro jízdu v náročnějším terénu je navíc vůz možné dovybavit i uzávěrkou zadního diferenciálu, která v kombinaci s 500 N.m točivého momentu udělá z Amaroku malý tahač schopný překvapivých věcí. Stejné překvapení vás ovšem bude čekat i na dálnici, kde Amarok při 130 km/h (dle GPS) točí na osmý rychlostní stupeň 2400 otáček a do kabiny neproniká zbytečný hluk od motoru, podvozku ani obtékajícího vzduchu. Během jízdy s plně naloženým vlekem i korbou, kdy se maximální rychlost pohybovala do 100 km/h (kvůli omezení vleku), se navíc Amarok choval, jako by o žádné zátěži ani nevěděl.

Apetit se samozřejmě odvíjí od způsobu využití, pořád je však potřeba si uvědomit, že se bavíme o tradičním pick-upu s rámovou konstrukcí, pořádným 3,0litrovým šestiválcem a stálým pohonem všech kol, jehož pohotovostní hmotnost přesahuje hranici dvou tun. Osobně jsem Amaroka příliš nešetřil a vytáhl jsem ho na výlety po dálnici, okreskách i lesních cestách. Většinu cest jsem absolvoval bez nákladu, několik desítek kilometrů ovšem Amarok zdolal naložený dřevem na korbě i v připojeném vleku. A výsledek? Na konci týdne průměrných 9,7 l/100 km, což rozhodně není marné.

Komfortní za všech okolností

A špatné to není vlastně ani s komfortem. Amarok je sice postaven na tuhém žebřinovém rámu a zadní náprava je odpružena listovými pery, přesto je auto stabilní, záď neodskakuje a nerovnosti filtruje s překvapivou jistotou. Větší náklony v zatáčkách jsou daní za vyšší konstrukci, během manévrování s tímto 5,3 dlouhým drobkem jsem ovšem ocenil slušný výhled do všech stran, který navíc usnadňovala i příplatková couvací kamera.

Na běžné silnici se tak Amarok v podstatě chová jako kdejaké SUV, po sjetí z asfaltu je ovšem všechny strčí do kapsy. Kromě již výše zmíněné techniky má totiž pro terénní radovánky i skvěle připravenou konstrukci, která nabídne přední nájezdový úhel 29,5°, přejezdový úhel 15,6°a zadní úhel 18°. Slušná je navíc i brodivost 500 milimetrů. Jedinou vadou na kráse tak zůstává světlá výška, která se pohybuje jen okolo 192 mm. U testovaného vozu jsou navíc omezující i prahové trubky, které se země dotknou jako první.

Závěr


Medová sladká tečka

Volkswagen Amarok tak opět předvedl, že umí být schopným pracovníkem i příjemným společníkem. Vidlicovému šestiválci nechybí síla ani kultivovanost, převodovka dokáže podávat výkon v terénu i spořit palivo na dálnici a interiér je navzdory dělnickému původu dostatečně komfortní a elegantní, aby mohl fungovat i jako rodinný vůz.

Ve výbavě Canyon má navíc Amarok ještě osobitější a důraznější vzhled, kterému se dá velice snadno podlehnout. Jenže pokud byste chtěli podobnou stylovku parkovat i před svým domem, pak byste neměli s koupí nového vozu příliš váhat.

Výroba první generace modelu Amarok, tedy alespoň pro evropské trhy, by totiž měla skončit již letos. A podle dřívějších informací dokonce již v průběhu května. Pandemie koronaviru ovšem vedla k mnoha změnám ve výrobních plánech, díky čemuž by se mohly poslední objednané kousky vyrábět ještě v příštích dnech či týdnech. Konfigurátor na stránkách automobilky už byste ale spouštěli marně.

Jedinou volbou tak ještě chvíli zůstane nabídka skladových vozů, která se naštěstí zdá být slušně zásobena. Nutno ale dodat, že to není žádná láce. Zatímco ještě v minulém roce se dal Amarok V6 sehnat s motorem o výkonu 120 kW v kombinaci s šestistupňovým manuálem již od 784.080 Kč (vč. DPH) a s pohonem 4MOT od 832.480 Kč, ke konci roku se nabídka omezila už jen na vybavenější šestiválce s výkonem 150 kW a 190 kW v kombinaci s 8st. automatem. Ty tak tvoří i většinu nabídky skladových vozů a jejich cena začíná díky cenovým zvýhodněním od 1.136.258 Kč. Skladový Canyon jsme pak našli za 1.387.161 Kč.

Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon

Nástupce Amaroku by mohl být představen již v příštím roce a na trh by se měl dostat v roce 2022. O jeho technice zatím nic nevíme, na jeho vývoji však bude Volkswagen spolupracovat s automobilkou Ford, která by měla na stejném základu vyvinout novou generaci modelu Ranger. K novince už navíc máme i první (i když poměrně dost divokou) skicu.

Německý závod v Hannoveru, kde vznikala první generace Amaroku, pak po ukončení jeho výroby čeká zhruba roční modernizace, která by ho měla připravit na produkci elektromobilů. Přesněji řečeno by zde měla vznikat elektrická retro dodávka, kterou zatím známe jako koncept I.D. Buzz.

Ústup Amaroku z evropských trhů ovšem neznamená jeho konec na trzích globálních. Jeho výroba by totiž měla pokračovat například v Jižní Americe, kde byl Amarok nabízen ještě před příchodem do Evropy a kde nejspíš automobilka nemusí řešit zpřísňující se emisní normy a s nimi spojené pokuty.

Nejlevnější verze modelu 1.082.339 Kč, vč. DPH (VW Amarok 3,0 TDI 4MOT, 150 kW, Comfortline)
Základ s testovaným motorem 1.082.339 Kč, vč. DPH (VW Amarok 3,0 TDI 4MOT, 150 kW, Comfortline)
Testovaný vůz bez příplatků 1.297.440, vč. DPH (VW Amarok 3,0 TDI 4MOT, 150 kW, Canyon)
Testovaný vůz s výbavou 1.569.902, vč. DPH  (VW Amarok 3,0 TDI 4MOT, 150 kW, Canyon)

Plusy

  • Design
  • Komfort
  • Praktičnost
  • Výkon 3,0 V6

Minusy

  • Cena
  • Nízká světlá výška
  • Váhavější rozjezdy
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (28)

Doporučujeme

Volkswagen Amarok 3.0 V6 Canyon
Cena základní sestavy 1 297 440 Kč
Výbava základní sestavy 17" kola z lehkých slitin "Aragua", 3 zásuvky 12V, 3. brzdové světlo LED bez osvětlení, 4MOTION permanentní pohon všech kol, ABS, EDS, ASR s elektronickou uzávěrkou, Automatický spínač denního svícení, Bederní opěrka v obou předních sedadlech, Celková hmotnost vozidla 2920 kg, Dekorační prvky interiéru "Deep Inox", Dekorativní polepy Canyon, Elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, Emisní norma EURO 6b, Emisní norma EURO 6c-EVAP, Halogenové světlomety (dělené), Kliky dveří černé, Kobercová podlaha v kabině řidiče, Lapače nečistot vpředu a vzadu, Max. zatížení tažného zařízení 3,5 t, Maximální hmotnost přívěsu 3500 kg, Mlhové světlomety, Multifunkční kožený volant, Multikolizní brzda, Odkládací přihrádka pod předními sedadly, Palivová nádrž 80 l (diesel), Plnohodnotné rezervní kolo ocelové, Poloautomatická klimatizace "Climatic", Potahy sedadel "Mithy Tamo" látkové, Povrchová úprava ložného prostoru, Prahové trubky Canyon černé matné, Prodloužená záruka výrobce 2+2 /200 000, Příprava pro tažné zařízení, Rádio "Composition Media", Servotronic, Sportsbar v černé matné barvě, Start-Stop, Středový tunel s odkládací přihrádkou, Tempomat, Textilní koberce s označením Canyon, Topný kanál v zadním prostoru, Trojlavice v prostoru pro cestující, Úchytná oka v podlaze nákladového, Upevnění dětské sedačky ISOFIX, Uzamykatelné šrouby na kola 5 ks včetně, Vnější zpětná zrcátka, Výškově nastavitelná sedadla, Zadní nárazník vozu, černě lakovaný, Zadní výklopné dveře uzamykatelné, Zatmavená skla v prostoru pro cestující, Kč
Cena testované sestavy 1 569 902 Kč
Výbava testované sestavy 2 funkční klíče, Celková hmotnost vozidla 3080 kg, Dodatečná zásuvka 12V, Hardtop RoadRanger Highline, Komfortní obložení stropu v černé barvě, Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách, Max. zatížení tažného zařízení 3,3 t, Navigace "Discover Media", Paket "Světla a výhled", Parkpilot vzadu, zpětná kamera, Plnohodnotné rezervní kolo z lehkých slitin, Potahy sedadel "Artvelour": Rozšířené podběhy kol černě lakované, Spodní kryt motoru, Světelná rampa LED černá, Tažné zařízení pevné, Úchytná oka v podlaze nákladového, Uzávěrka diferenciálu vzadu, Vodní přídavné topení, Climatronic, Vůz není určen k podstatné úpravě, Zimní paket Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1250 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 182
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 8.4 / 8.9
Emise CO2: 232
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2128 / 792
Rozměr pneu: 245/65 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5264
b) šířka (mm): 1954
c) výška (mm): 1834
d) rozvor (mm): 3097
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 460
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 6. 2020 08:52
Re: Amarok
Souhlas, designově to moc nezvládli
Snad kdyby tam dali trochu větší kola ....
2. 6. 2020 22:24
Re: Amarok je super
Hele, to ses toho v KLDR moc nenaučil, že bys nám tady zakazoval pick-upy jako auta pro zábavu.
Není lepší nechat každého, ať si jezdí v čem chce?? Třeba v traktoru, když ho to baví. Jakmile to začnou rozhodovat úředníci, tak jsme...
Avatar - Emel
2. 6. 2020 19:00
Re: Amarok
Ten boční pohled je tristní.
Avatar - _Karel_
2. 6. 2020 17:58
Re: Amarok je super
Ty do toho nepatříš, neboj ;-)
Re: Amaroka bude škoda
Este by mohol mat startovanie klukou.