Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Bus Festival 2023: Obří párty v Hannoveru

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Poslední červnový víkend se v rodišti užitkových volkswagenů konal další ročník festivalu milovníků legendární řady T, na kterém nechyběla ani početná česká skupina s pojízdnou pípou.

Letošní VW Bus Festival (23.-25. června) se po covidových letech konečně znovu pořádně nadechl. Hannover jako místo konání není vybraný náhodně. Právě v tomhle hlavním městě spolkové republiky Dolní Sasko již od roku 1956 vznikají ikonické volkswageny řady T v čele s nejznámější, první generací.

V současné době ze zdejších pásů sjíždějí poslední exempláře aktuální řady T6.1, jejíhož nástupce Volkswagenu pomůže vyvinout Ford, nové multivany (prosím, bez přídomku T7) a elektrický ID. Buzz v civilní a užitkové podobě. A právě bezemisní „busík“ se postaral o jeden z hlavních taháků tohoto ročníku.

Zajímavosti VW Bus Festivalu 2023

  • Festivalu se zúčastnili lidé ze 48 zemí světa
  • Z největší dálky přijeli fanoušci z Nového Zélandu (18 400 km), nejdelší vzdálenost po vlastní ose absolvovala posádka ze Sicílie, která to do Hannoveru měla 2300 kilometrů
  • Areál výstaviště spolu s parkovacími a kempovacími plochami zaujímá celkem 1.000.000 m2 (asi 140 fotbalových hřišť)
  • Na 38 metru vysokém vyhlídkovém kole návštěvníci absolvovali 40 000 jízd

Prodloužený Volkswagen ID. Buzz a sportovní derivát ID. Buzz GTX

Na výstavišti v Hannoveru, které je s krytou výstavní plochou přes 392 tisíc metrů čtverečních největším takovým areálem na světě, se totiž ve světové premiéře ukázala prodloužená varianta Volkswagenu ID. Buzz se sedmimístným interiérem, kterou představil slavný skotský herec a motoristický nadšenec Ewan McGregor.

Ta vyrostla ze standardních 4712 na 4962 milimetrů, přičemž nárůst jde primárně na vrub rozvoru prodlouženému z 2989 na 3239 mm. Vedle většího prostoru pro posádku a zavazadla se prodloužený ID. Buzz může pochlubit i širšími bočními dveřmi (+192 mm) a novým pohonem.

Vůz totiž dostal nově vyvinutý zadní elektromotor o výkonu 210 kW, který si bere energii z akumulátoru s využitelnou kapacitou 85 kWh, což proti dnešnímu stavu představuje navýšení o nezanedbatelných osm kilowatthodin.

Spolu s tím navíc Volkswagen ukázal též sportovní derivát ID. Buzz GTX s jedním elektromotorem na každé nápravě. Čtyřkolka se systémovým výkonem 250 kW, díky němuž dodávka na 100 km/h zrychlí již za 6,4 sekundy, tentokrát sází na zmíněnou menší baterii se 77 kWh. 

Video se připravuje ...

VW Bus Festival přilákal 80 tisíc lidí

Ještě významnější je ovšem společenský rozměr festivalu. Ten totiž tento rok přilákal na 80 tisíc návštěvníků. Ve srovnání s tím působí šest tisíc nahlášených Volkswagenů T1 až T6.1 jako relativně malé číslo, realita byla však jiná. Parkoviště těsně přilehlé k výstavním halám totiž doplnily okolní plochy, jež byly „busíky“ všech generací doslova naplněné k prasknutí. Fanoušci mohli narazit na perfektně zrenovované exempláře, všemožné přestavby i zcela sériové vozy.

Spoustu krasavců dorazilo též z Česka. Ostatně jen v rámci oficiální klubové expozice se v areálu představilo šedesát aut. Česká část navíc ve velmi těžké konkurenci patřila k nejobletovanějším. Spolu s vystavenými krasavci se o to totiž postaral tzv. beerbus nadšenců z Brna. Ti do Volkswagenu T2 zabudovali výčepní zařízení až se šesti kohouty vyvedenými místo bočních oken, z nichž kromě dvojice českých ležáků tekla i limonáda či prosecco. Nepochybuji o tom, že právě tenhle vůz patřil mezi návštěvníky k nejfotografovanějším. 

Spousta speciálních kousků

Zvláštních a jinak zajímavých kousků ale mezi tisícovkami aut byl nespočet. Narazit jste mohli na „téčka“ s šestiválcovými i většími motory. Ostatně v areálu bylo dokonce i několik dvanáctiválcových přestaveb. Nechyběly ani roztodivné obytné nástavby od profesionálů i domácích kutilů a různé kreace v retro stylu.

Na oficiálním „parkplatzu“ výstaviště v průběhu festivalu ve svých vozech přenocovalo okolo dvanácti tisíc lidí. Ti, kteří dorazili již s předstihem ve čtvrtek, si „užili“ silné bouřky, které zasáhly většinu Německa. I my jsme v pátek odpoledne ještě projížděli takřka tříhodinovým vydatným lijákem se silným větrem. Od pátečního večera až do nedělního dopoledne ovšem počasí ukázalo i přívětivější tvář, festivalová nálada tudíž mohla vypuknout naplno.

O zábavu se návštěvníkům staraly atrakce v čele s obřím nafukovacím hradem ve tvaru Volkswagenu ID. Buzz. V areálu si návštěvníci mohli prohlédnout také například unikátní polopásový T1 alpinisty Kurta Kretznera z roku 1968, který loni prošel celkovou renovací. Nechyběly ani další speciály do náročnějších podmínek. Milovníci kempování mohli obdivovat kompletní nabídku californií a jejich příslušenství. Část jednoho z pavilonů byla věnovaná blešímu trhu a výstavce, jejíž jednou z hlavních hvězd byla odtahový vůz T1 s první generací Porsche 911 na korbě. 

Video se připravuje ...

Premiéra filmu BULLILOVEstories

V pátek v podvečerních hodinách na výstavišti navíc proběhla premiéra snímku BULLILOVEstories, který mapoval příběhy několika fanoušků užitkových volkswagenů z různých zemí.

Česko v tomhle 75minutovém filmu reprezentoval známý gastronomický nadšenec a herec Lukáš Hejlík, který se promítání zúčastnil i osobně. Lukáš je totiž jednou z tuzemských tváří Volkswagenu, zároveň je to též dlouholetý majitel Volkswagenu T2, kterého si pořídil ještě v útlém mládí.

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Doporučujeme