VW California není jediný bydlík na kolech. Jaké podobné vozy nabízí konkurence?
Koncernová dodávka odvozena od Transporteru vybavena postelemi i kuchyní, to je klasika. Výsostné postavení Californie narušuje konkurence, která neoprávněně přichází o pozornost.
Pro koncern Volkswagen je model Transporter zásadní stálicí nabízeného portfolia. Bez nadsázky můžeme hranatou dodávku pasovat do role automobilové ikony z Wolfsburgu. Vyrábí se nepřetržitě sedm desetiletí, během kterých vzniklo šest generací T1 až T6.
Nesmrtelné provedení tvoří základ pro další deriváty Transporteru. Jednou z nejúspěšnějších odvozenin je praktická California uvedena poprvé mezi dobrodružné řidiče po přestavbě Transporteru T3. Novinka přišla v době drahé letecké dopravy, mnohem stylovější bylo levnější stanování v přírodě s dojezdem po vlastní ose.
Levnější cestování
Hlavním lákadlem automobilového turismu 80. a 90. let 20. století bylo navštívení a poznávání jižní Evropy, ale už nikoliv se stanem, karavanem, nebo s karimatkou v batohu. Módou se stalo kempování ve vlastním obytném voze zakoupeným speciálně pro tento účel. Společenský zvyk vedl ke zcela novému typu trávení volného času svobodomyslných jedinců. Volkswagen vnímal komunitu nevázaných cestovatelů, což byl dostatečný důvod pro zavedení vynikající série California.
Prostorný úspěch na kolech začal existovat v roce 1989. Přestavbu T3 zařídilo oddělení Westfalia. Za další tři generace a více než třicet let se od základů hodně změnilo technicky i vizuálně, ale Volkswagen vždy zůstal věrný ověřenému principu. California je pořád skvěle vyvážený mix vybaveného karavanu a jízdně komfortního vozidla, proto si drží vysokou popularitu mezi spokojenými zákazníky. Bohužel pojízdný dům ověšený přibývající elektronikou současně roste na ceně.Moderní edice téměř pětimetrového Volkswagenu California 6.1 Beach je „sympatickým obytným vozem, který nabízí promyšlená řešení pro pohodlné a minimalistické bydlení na cestách“, jak píše kolega. Chvála něco stojí a u nejlevnější verze 2,0 TDI 81 kW (110 koní) s manuálem je to 1,2 milionu Kč (cca 47 tisíc eur). Zaškrtnutím výbavy se motorizace 2,0 TDI 146 kW (199 koní) 4Motion dostane na sumu lehce přes dva miliony Kč, v testu redakce se objevil zelený kus za cenu 2.266.000 Kč, a to je drahý plechový stan osazený pultovou kuchyňkou. Méně protěžované alternativy se samy nabízejí a je jich minimálně pět stejně dobrých, byť s méně zajímavou minulostí nebo popularitou.
1. Ford Transit Custom Nugget
Prvním vetřelcem v působnosti Californie je Ford Nugget. Celkem 4,97 metru dlouhý Transit je upraven rovněž společností Westfalia. Motorizovaný dům má jedny posuvné dveře na pravé straně, uvnitř najdeme kuchyňský kout ve tvaru písmene L, plynový sporák se dvěma hořáky, lednici o objemu 40 litrů, umyvadlo a několik polic. Přední sedadla lze otočit a v zadní části Nuggetu je také imitace koupelny ve formě rozkládacího umyvadla, přenosné toalety a zástěny. Všechny verze mají navíc venkovní sprchu. Komfort zaručují nádrže na odpadní i čistou vodu, přídavné topení anebo hned dvoje baterie. Ložnici tvoří manželská postel ze složených lavic, po vyklopení střechy vznikne další ležení podobné velikosti 1,91 x 1,38 metru.
Pohon Fordu obstarává dvoulitrový turbodiesel naladěný na 96 kW (130 koní), respektive 132 kW (180 koní). Energie na přední kola putuje přes šest stupňů převodové rychlosti, je jen na zákazníkovi, jestli koupí manuál, nebo automat. Základní verze vychází na 52.522 eur (1.359.000 Kč).
2. Nissan NV300 Michelangelo
Tento 4,99 metru dlouhý karavan od společnosti Nissan je na trhu už dva roky. Zvenčí nenápadný příbytek je také počinem od firmy Westfalia. NV300 sdílí technickou základnu s Renaultem Trafic a Opelem Vivaro. Většinu zařízení lze vymontovat. Například odstraněním sedadel a stolu vznikne laminátová ložná plocha délky 2,35 metru. Za příplatek sedaček lze ve vzdušném interiéru převážet šest dospělých. Na vaření je přizpůsoben menší kuchyňský pult dodáván se dvěma plynovými hořáky, lednicí i dřezem. Nádrž na čerstvou vodu pojme 27 litrů, nádoba na odpad je o dva litry menší. Zásuvky a úložné prostory jsou také standardní, zaujme však postel široká jen 1,25 metru. Vysouvací panel střechy skrývá už lepší místo ke spánku, které je opět cca dva metry dlouhé, ale o deset centimetrů širší než o patro níže v kabině.
Japonský konkurent má vepředu uložen též dvoulitrový diesel s přeplňováním. Slabší typ dosahuje výkonu 107 kW (145 koní) a 350 Nm. Silnější přidává 25 koní a 30 Nm. Zájemce má šanci ovlivnit výběr řazení šesti stupňů rychlosti mezi manuální skříní a dvouspojkou. Nejnižší cena byla stanovena na 56.700 eur (1.467.000 Kč), nutno však uznat bohatou základní výbavu.
3. Opel Crosscamp Life & Toyota Proace Verso Camper
Téměř identická dvojka kompaktních karavanů. Na délku měří 4,95 metru, přičemž Opel je cca o tisíc eur lacinější. Interiér se skládá ze sklopného stolu, sklopné třísedačkové lavice a dvou otočných předních sedadel. Kuchyňský kout má kamenný dekor a plynový sporák se dvěma hořáky a nerezovým dřezem. Kuchařský post doplňuje samozřejmě několik polic na drobné předměty. Lednice je v příplatkovém sortimentu. Důsledkem kompaktních rozměrů aut jsou malé vodní nádrže, které ustoupily bateriím napájení. Postel v kokpitu je znovu pro dva mistry fitness, protože délka 1,86 a šířka 1,15 metru není nic pro letité jedlíky. Vyskakovací střecha skrývá ještě užší matrace.
Karavan na základech Opelu Zafira jezdí buď s 1,5litrovým turbodieselm, nebo s dvoulitorvým naftovým turbomotorem. Z hlediska výkonu je v katalogu k dispozici 88 kW (120 koní), 90 kW (122 koní), 130 kW (177 koní) či 184 kW (250 koní). U Crosscampu Life svítí cena od 41.999 eur (1.087.000 Kč).
4. Citroën Campster
Společnost Pössl si vybrala Citroën Spacetourer jako základ svého kempovacího vozu. Velkokapacitní dodávka délky 4,95 metru je sesterský model výše popsaných - Opelu a Toyoty. V interiéru Citroënu spoléhají kempingoví specialisté na uspořádání s nábytkem převážně na levé straně auta. Kuchyňský modul za řidičem lze plně rozšířit, volitelně je možné vařit venku, nebo se dá namontovat lavice pro další tři pasažéry, respektive lze vyhodit vše a naložit bagáž včetně kol. Jako obvykle ve své třídě má Campster otočnou přední sedačku, posuvná sedadla a odnímatelný stolek. Vařící oddíl se také podobá rivalům, jen lednice vychází na příplatek 749 eur (19.400 Kč). V útrobách se skrývají baterie i nádrže na odpad a pitnou vodu. Přes noc se interiér změní na ložnici s nábytkovou stěnou vlevo a postelí o rozměrech 2,12 x 1,12 metru. Nad stropem dlouhé postele je vysouvací ležení o pár centimetrů ořezáno vzhledem ke konstrukci vytahovacího panelu.
Řada motorů zahrnuje přeplňovanou naftu o objemu 1,5 litru s výkonem 88 kW (120 koní) a k tomu je v konfigurátoru zážehová jednotka o objemu 2,0 litru, která má 107 kW (145 koní), 110 kW (150 koní), eventuálně 130 kW (177 koní). Od loňského roku je k dispozici také verze s pohonem všech kol, řazení řeší šestistupňový manuál, nebo osmistupňový automat. S počáteční cenou 40.699 eur (1.053.000 Kč) je Francouz jednou z nejlevnějších možností daného segmentu.
5. Renault Trafic Kompanja
Podnik Kompanja Campingbusse transformoval 4,99 metru dlouhý Renault Trafic. Během proměny byl dodržován dobrý poměr ceny a užitné hodnoty. Nábytek je většinou ručně vyroben ze skutečného dřeva, proto z vnitřních prostor vyzařuje autenticky rustikální atmosféra. Kromě toho je potřeba vyzdvihnout tisícilitrový objem kufru. Nezvyklá je i příprava jídel na pravé straně vozidla u posuvných dveří, pracovní plocha může být lehce vyklopena ven. Plynový sporák má pouze jeden vařič, pod kterým je odnímatelná lednice o objemu 31 litrů. Na palubě je samozřejmě také umyvadlo a malý stůl. Zvláštností je šance objednat projektor, ten promění vysouvací střechu na obrazovku filmových nocí. Postel může být nastavena na spaní částečně venku pod otevřenými dveřmi zavazadelníku, po zasunutí dovnitř se dva lidé vejdou na dva metry do délky a až 1,68 metru do šířky. Ve střeše je postel dlouhá 1,95 metru a široká 1,35 metru.
Standardem pod přední kapotou je vznětový motor s turbem o objemu dva litry a výkonu 88 kW (120 koní). Motor lze za příplatek objednat také s výkonem 107 kW (145 koní) a 125 kW (170 koní). Rychlejší motorizace je snadné kombinovat s šestistupňovou dvouspojkou, v základu je manuální šestistupňová převodovka. Cena za již poměrně rozsáhle vybavenou nejlacinější verzi je 51.135 eur (1.323.000 Kč).