Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tahle klasická auta letos slaví jubilea. Připomeňte si je, stejně jako jejich moderní ekvivalenty

Mirek Mazal
Diskuze (14)

Prodejní trháky minulých dekád se vrací, ale v mnohých úpravách zásadně přibylo elektrických drátů a ubylo nároků na řidiče. Z minula zůstalo velmi málo, někdy skoro nic.

Rok 2020 se nezadržitelně blíží ke konci. Zhruba tři měsíce zbývají do Silvestra, proto si bilancování necháme na později, ale stihneme ještě připomenout letošní výročí klasických automobilů a jejich aktuální ekvivalenty.

Nejméně pět tradičních modelů letos oslavilo kulaté narozeniny a v rámci připomenutí jubilea se hodí srovnat předchůdce s jeho moderní odvozeninou. Následovníci jsou postižení mezigeneračním pokrokem. Vzhledem k tomu, že níže jmenované klasiky slaví několikátou dekádu od první výroby, jsou aktuální verze dost odlišné vzhledově i technicky.

1. Renault Clio: 30 let

V roce 1990 byla uvedena legenda Honda NSX, ale masy zajímal segment praktičtějších vozidel, kde se usadil Renault Clio. Kompakt z tehdejšího pařížského autosalonu nahradil stárnoucí Renault 5. Letos je to 30 let od zahájení sériové výroby a kosočtverec na přídi vozí už pátá generace Clia ověšena elektronikou. Kilometry drátů se první generaci ani nezdály, dnešní ekvivalent sám brzdí, detekuje chodce, napájí elektromotory, drží v pruhu, svítí pomocí diod i naviguje.

2. Fiat Panda: 40 let

Klasik z pera designéra Giugiara přišel na svět v roce 1980 jako reakce na snahu Fiatu vytvořit plnohodnotného soupeře Citroënu 2CV nebo Renaultu 4. Panda byla od počátku velice jednoduchý stroj a na tehdejším autosalonu v Ženevě zahájila velice úspěšnou kariéru. Po čtyřiceti letech známe podrobnosti o nepřímém pokračovateli, koncept Centoventi byl sestaven při příležitosti 120. narozenin automobilky – proto i název označující italsky číslo 120. Modulární prototyp má možnostmi individualizace odrážet svobodné myšlení majitele. Nespočet barev nabízí exteriér a neméně nápaditý je plně konfigurovatelný interiér na futuristickém principu plug & play.

3. Audi Quattro: 40 let

Audi Quattro sdílelo své narození s Pandou, jelikož debutovalo také na autosalonu v Ženevě před 40 léty. Silniční verze využívala výhod evolučních řešení testovaných na rychlostních zkouškách rallye. Civilní provedení vydrželo ve výrobě 11 let, momentálně automobilka propůjčuje označení Quattro jakémukoli Audi s pohonem všech kol. Obchodní známka se objevila i na elektrickém SUV e-tron Quattro, které je ve všem galakticky vzdálené analogovému předchůdci z roku 1980.

4. Citroën SM: 50 let

Půl století uplynulo od představení vlajkové lodě Citroënu. Typ SM je skutečně podobný zaoceánskému plavidlu, protože samonivelačním odpružení jemně houpe celým vozem při tlumení nerovností. Poznávacím prvkem jsou i otočné světlomety a svébytný design. Důraz na pohodlí a vlastní verze vzhledu symbolizuje aktuální produkci Citroënu, letos byla uvedena například třetí generace modelu C4 opět s měkkým naladěním a originální karoserií. Základní spojitosti zůstaly, nicméně novinka přichází s funkcemi, které by byly v roce 1970 považovány za mimozemské.

5. Volkswagen Type 2: 70 let

Nejstarším příkladem změn během vývoje je Volkswagen T2. Senzační stylovka z 50. let zůstává kultovní klasikou. Zakulacená dodávka přežila modernizace a vyrábí se stále, byť už v šesté generaci a pod názvem Transporter. Nejnovější edice umí řadu věcí provádět bez pokynů řidiče, který se v nejnutnějších případech může obtěžovat stiskem tlačítek. Není daleko do pravdy, že kromě samotného řízení umí T6 většinu důležitých věcí zvládnout elektronicky dle předvolených příkazů počítače. Možná proto konzervativci upřednostňují ikonickou generaci s velkým znakem VW mezi mile kulatými světlomety.

Mirek Mazal
Diskuze (14)

Doporučujeme

22. 9. 2020 11:27
Re:
Ja by som rád vedel, na akého boha tu píšu "Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse." - nežiadúci príspevok prekáža úplne rovnako, akurát ma iný obsah. To je taký problém tento balast jednoducho zmazať?

EDIT: Niekto si to prečítal a urobil nápravu. Chvála mu za to. :yes:
22. 9. 2020 08:47
Rozmáhá se nám tady takový nešvar...
... "rychlokvašená odpadová novinářská vata". :-( :no: :no: :no:
22. 9. 2020 07:16
Re: To kto toto zosmolil?
Citroen už veľmi nemá ekvivalenty k minulým modelom, skôr náhražky, ktoré zďaleka nedosahujú ich úrovne a sú hanbou značky. Síce tiež jedného Citroena mám, ale u užitkáča sa našťastie až toľko pokaziť nedá. Aj keď bez kopancov to tiež nie je.
Avatar - wakantanka
21. 9. 2020 20:20
To kto toto zosmolil?
Že som sa z článku nedozvedel čo je moderným ekvivalentom Quattra by som možno ešte pochopil, ale C4 že má byť nasledovníkom SM? Akože v čom?