VW Golf VII: První živé dojmy
Z pohledu nás Čechů je nejdůležitější automobilovou novinkou letošního podzimu Škoda Rapid. Celá Evropa, ale i mnoho potenciálních zájemců v Česku, ovšem se stejným napětím čeká na sedmou generaci Volkswagenu Golf.
Už známe jeho design, techniku i české ceny. To poslední, na co jsme si museli počkat na pařížský autosalon, jsou dojmy z prvního setkání tak říkajíc na živo.
Hned od začátku sedmý Golf ukazuje, jak široký záběr bude mít. Základem jsou běžné verze s benzinovými i dieselovými motory, chybět ale nebude ani pohon všech kol 4Motion, motor 1,4 TCNG spalující zemní plyn, úsporný turbodiesel BlueMotion s kombinovanou spotřebou 3,2 l/100 km nebo rychlé GTI. To se zatím prezentuje jako koncept, nicméně už teď víme, že pod kapotou má dvoulitrové turbo o výkonu 162, resp. 169 kW.
Zcela nová technika je zabalená do evolučně vylepšeného kabátu. Nechybí nic z typických designových ingrediencí. Místo zásadních novinek Volkswagen svůj sedmý Golf trochu nabrousil do hranatějších tvarů a zkusil dynamičtější pojetí.
Zmizely zakulacené lampy. Místo nich příď kouká na svět nízkými, ostře řezanými světly a to samé platí pro zadní partie. Vizuálně široký postoj podporuje mohutný nasávací otvor v předním nárazníku a subtilní maska chladiče. To všechno skvěle ladí s geometricky řezanými boky a silným zadním sloupkem karoserie.
Interiér je jasným příkladem toho, co z Volkswagenu dělá dobré auto – pozornosti konstruktérů neuniknul žádný podstatný detail. Pozice za volantem je naprosto přirozená, všechno je v dosahu řidiče a osobní prostor neomezují žádné výstupky. Kdo potřebuje posaz trochu poladit, ten ocení mimořádně široký rozsah nastavení sedadla i volantu.
Čistý design a přehledná grafika všech popisů jsou důležitými vlastnostmi už u šesté generace. Sedmička se v tomto ohledu daleko neposunula, ale ono pro další pokrok mnoho prostoru nezbývá. Vítaným oživením je jednolitá plocha před řidičem, která zahrnuje všechny ovládací prvky. Bohužel je ale tento celek tvořen třemi díly dekoru s viditelnými spárami po stranách přístrojového štítu. Dalších chyb se ale designéři a ergonomové nedopustili.
Usazení na zadní sedadla není o přebytku prostoru, ale jeho efektivním využití. Střecha je i v zadní části skoro rovná, a tak nad sedákem zbývá 98 cm na výšku pro trup a hlavu pasažérů. Sedáky přitom mají správný sklon i výšku nad podlahou, takže o oporu stehen je postaráno. Do všech stran je místa tak akorát, takže interiér Golfu posádce sedne jako dobře ušitý oděv. Šířka interiéru 147 cm v úrovni loktů se blíží segmentu střední třídy.
Zavazadlový prostor se zvětšil o 30 litrů na výsledných 380. V základní konfiguraci naložíte předměty dlouhé 71 cm, široké 102 cm a vysoké 41,5 cm. Zavazadla je při nakládání potřeba zvedat do výšky 68 cm.