Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen I.D. CROZZ
Volkswagen I.D. CROZZ
Volkswagen I.D. CROZZ
Volkswagen I.D. CROZZ
59 Fotogalerie

VW I.D. Crozz: Menší brácha Škody Vision E je tady!

Nový wolfsburský koncept má velikostně blízko Tiguanu Allspace. Na rozdíl od něj má však sportovnější siluetu a v útrobách elektrický pohon.

Volkswagen se stejně jako značka Škoda bude na nadcházejícím šanghajském autosalonu prezentovat konceptem elektrického SUV se sportovní siluetou. Oba vozy jsou podobné svým vzhledem a využívají stejnou techniku. Volkswagen I.D. Crozz je však ve srovnání se Škodou Vision E menší.

Jestliže Vision E je dlouhý 4668 milimetrů a jeho rozvor činí 2.851 mm, I.D. Crozz má na délku 4.625 mm a jeho nápravy jsou od sebe vzdálené 2.773 mm. Paradoxně je ale volkswagen s výškou 1.609 mm o 18 milimetrů vyšší než jinak větší škodovka.

I.D. Crozz má sice podobnou siluetu jako Vision E, jinak ale používá svébytné designové prvky, které mají blíže Wolfsburgu než Boleslavi. Svým vzezřením totiž navazuje na dřívější koncept I.D. Vpředu najdeme diodové světlomety, jejichž denní svícení tvořící písmeno C se má stát charakteristickým detailem elektrických volkswagenů. Záď je pak futuristickou evolucí zadních partií modelu arteon. Jistě si pak všimnete, že studii chybí zpětná zrcátka, je to totiž tím, že je nahradily kamery, kterým volkswagen říká e-zrcátka.

Volkswagen I.D. Crozz – srovnání rozměrů se Škodou Vision E
ModelVolkswagen I.D. CrozzŠkoda Vision E
Délka (mm)46254688
Šířka (mm)18911924
Výška (mm)16091591
Rozvor (mm)27732851
Rozchod předních kol (mm)1592?
Rozchod zadních kol (mm)1594?

Diody jsou vůbec důležitým prvkem auta, protože pomocí nich si umí hrát se světlem. Při odemknutí auta světla „zamrkají“ na řidiče, zatímco při uzamčení má vůz působit, jako kdyby spal. Barva světel se pak liší v závislosti na jízdním režimu.

V interiéru se objevují čtyři samostatná sedadla, která doplňují nezbytné displeje. Řidič má před sebou digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 5,8“, zatímco uprostřed palubní desky je 10,2“ displej. Specialitou je pak head-up displej s rozšířenou realitou, na kterém jsou řidiči zobrazovány ty nejdůležitější informace. Třeba ukazatele navigace jsou promítány jako virtuální obrazy sedm až 15 metrů před vozem, aby řidič přesně věděl, kudy jet.

Stejně jako u Visionu E je základem modulární platforma MEB navržená pro vozy s elektrickým pohonem. Pohonné ústrojí je dokonce zcela totožné jako u škodováckého konceptu. O pohon se starají dva elektromotory o kombinovaném výkonu 225 kW (ten u přední nápravy má 75 kW, zatímco ten vzadu 150 kW), které čerpají svoji energii z lithium-iontových baterií o kapacitě 83 kWh. Ve výsledku tak v normovaném cyklu I.D. Crozz ujede asi 500 kilometrů, což je opět stejná hodnota jako u Visionu E.

Díky dvěma elektromotorům má koncept poháněná všechna kola, přičemž má zvládnout až rychlost 180 km/h. Baterie jsou uloženy v podlaze mezi nápravami, což pomáhá ideálnímu rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 48:52. Sama automobilka hovoří o ovladatelnosti srovnatelné s Golfem GTI, čemuž má napomáhat i zavěšení s elektronicky regulovatelnými tlumiči. Přední nápravu tvoří vzpěry McPherson, zatímco vzadu je nově navržený multi-link.

Součástí výbavy jsou pak systémy pro automatizovanou jízdu. V módu I.D. Pilot auto využívá informací ze čtyř laserových skenerů na střeše, které doplňuje systém ultrazvukových čidel, radarových senzorů a kamer sledujících okolí vozidla.

Volkswagen I.D. Crozz následuje dříve prezentované studie I.D. a I.D. Buzz, kterými automobilka láká na svoji řadu elektromobilů. Automobilka již potvrdila, že nezůstane jen u konceptu. Sériová výroba I.D. Crozz začne v roce 2020, přičemž model má hrát důležitou roli v plánu Volkswagenu vyrábět do roku 2025 až milion elektromobilů ročně.