TEST VW Touareg V10 TDI – Takové tuctové SUV
Vstup do třídy luxusních SUV pojal Volkswagen ještě velkoryseji než sporný debut luxusní limuzíny Phaeton. S vozem Touareg se mu hned na první pokus povedlo to, o čem sní každý výrobce: posunout hranice a být prodejně úspěšný.
Touareg si našel cestu i k českým zákazníkům a dosavadní obchodní výsledky nejsou vzhledem k nemalé ceně vůbec špatné. Zdá se, že oč později VW vstoupil do terénu, o to výrazněji se mu to povedlo.
Už první setkání potvrzuje identitu značky, na rozdíl od jejích ostatních zástupců však Touareg vyjadřuje svou podobou spíše klid než dravost. Charakteristické jsou krátké převisy a relativně dlouhý rozvor, přičemž významné změny výrazu lze ale docílit také změnou světlé výšky u vzduchového odpružení. V silniční verzi (165 mm nad zemí) je před námi klasický téměř silniční Volkswagen, naopak při maximálních 300 mm máme (alespoň na pohled) tu čest s terénním speciálem.
Vysoké standardy pokračují samozřejmě i uvnitř, kde Volkswagen ukázal, že technicistně luxusní prostřední nemusí být nabubřelé. Pomineme-li důvěrně známá madla dveří a ovladače spouštění oken (viz např. Octavia), čeká na oči i ruce posádky přehledně a kvalitně zpracovaná přístrojová deska a především středová konzole s baterií ovladačů podvozkových a pohonných kouzel. Všechna sedadla jsou čalouněna kůží a jejich tvaru nelze kromě příliš vzdálené opěrky hlavy vytknout téměř nic. Také na zadní dělená sedadla se i přes značnou výšku nad zemí nastupuje velmi pohodlně a místa pro kolena i pro hlavu je i zde dost. Zavazadlový prostor o základním objemu 500 litrů je v této třídě průměrný, sklopením zadních sedaček se dá zvětšit až na taktéž běžných 1525 litrů. Vzhledem ke konstrukci vozu je třeba ocenit nízkou nákladovou hranu.
Patřičně zakrytovaný přeplňovaný vznětový desetiválec(!) V10 TDI s výkonem 230 kW a maximálním kroutícím momentem 750 Nm je vrcholem nabídky nejen Touaregu, ale i celé třídy SUV. V jakýchkoli otáčkách je i více než 2,5 tuny těžký vůz schopen okamžitě zrychlovat, přičemž šestistupňový automat ZF pracuje na výbornou. Elektronická kontrola téměř všeho myslitelného samozřejmě zamezí protočení kol, ovšem pocit obludy, která vůz nakopne, je i tak dechberoucí. Slábnutí tahu motoru se dostavuje až těsně před vynuceným přeřazením, takže subjektivně vyvolává Touareg V10 TDI pocit, že se nedá utahat. Až na charakteristický zvuk turbodmychadla se motor chová překvapivě klidně, a to i při vyšších rychlostech. Mimochodem, na maximálních 225 km/h jsme si na českých silnicích netroufli, i když jistota jízdy daná mimo jiné velice tuhou karosérií byla i při rychlostech do 200 km/h příkladná. Se spotřebou je to malinko horší, ovšem turbodiesel se u SUV za 2,3 milionu korun nekupuje kvůli provozním nákladům. I při velmi klidné jízdě s minimálním zatížením jsme se nedostali pod 11 l/100 km, přičemž dlouhodobý průměr po 1500 kilometrech byl 15,5 litru s přibližně čtvrtinovým podílem města a terénních hrátek.
Na silnici se Touareg s karoserií v základní nebo snížené výšce pohybuje s jistotou, které pomáhá hlavně přesné řízení a optimální režim přenosu výkonu na jednotlivá kola. Charakteristiku vozu bychom mohli označit za neutrální, na specifika řízení vozu se stálým pohonem všech kol ale není možné zapomenout ani zde. Kromě výšky lze regulovat i charakteristiku odpružení, přičemž úroveň Sport přiblíží Touarega jistotě, s jakou se pohybuje na silnici neoficiální král rychlých SUV Subaru Forester Turbo (ten je však podstatně lehčí).
Mimo zpevněné silnice se lze s Touaregem vydat bez obav, přičemž jediným měřítkem průchodnosti je i tak nadstandardní světlá výška a dostatečná rozvážnost při řízení. Zájemce o podrobnější popis zážitků v těžkém terénu odkazujeme na naše první dojmy, přičemž týdenní zkušenost se sériovým vozem tyto zážitky jen potvrdila. Hodnoty stoupavosti či nájezdových a přechodových úhlů jsou sice jen čísly, v životě by nás ale nenapadlo, že takto vysoké cifry najdeme právě v SUV. Co se tedy dá s Touaregem podniknout? Před vjezdem do terénu můžeme zvednout podvozek (světlá výška až 300 mm při zcela hladké podlaze), zařadit redukci (poměr 2,66:1) a hurá na svah. Touareg snese v klidu boční náklon 45 stupňů, při jízdě pak 35 stupňů (zkuste si to namalovat a bude vám zle) Stoupavost je opět stoprocentní (45 stupňů), brodivost 580 mm. Stále málo?
Vůz disponuje systémem 4x EDS, který umožňuje podle potřeby a podkladu přenést až 100 % síly motoru jen na jedno kolo, samozřejmostí jsou asistenty pro kontrolovanou jízdu do svahu i ze svahu a uzávěrka mezinápravového diferenciálu a na přání i uzávěry obou nápravových diferenciálů… Není divu, že dostat Touarega do potíží je trochu nesnadné. Vadit může asi jen malá křížitelnost náprav, což ale kompenzuje výše zmíněné elektronicky hlídané rozdělení výkonu na jednotlivá kola. Typická jízda jakýmkoli terénem pak vypadá tak, že řidič se zařazenou redukcí jen otáčí volantem, od podvozku se ozývají rázy při změnách přenosu výkonu na jednotlivá kola a Touareg jede jako tank bez ohledu na překážky. Vypadá to nepravděpodobně, ale zájemce odkazuji na zkušební jízdy u odvážnějších dealerů – pak poznáte, že tento test není reklamou.
Volkswagen Touareg nastolil mimo jiné i zajímavou debatu, zda díky své kombinaci rychlého podvozku a baterie elektronických „zprůchodňovačů“ je ještě autem do těžkého terénu. I po týdenním testu můžeme říci, že jak na silnici, tak při rozumné jízdě extrémním terénem je Touareg téměř kategorií sám pro sebe, takže jej nelze považovat ani za silniční vůz, ani za typické SUV. Vyniká totiž v obou disciplínách způsobem, pro který prostě nemáme srovnání.
Za optimální motorizaci považujeme poloviční motor, tedy nový pětiválec 2,5 TDI s výkonem 128 kW/400 Nm, naopak příplatkový systém vzduchového odpružení můžeme jen a jen doporučit. Volkswagen Touareg je svébytným vozem, který s ohromující dávkou výkonu, technických vymožeností a vyspělého podvozku kombinuje luxusní svezení na silnici s dosud v kategorii SUV nevídanou průchodností v terénu. A přitom se tváří docela nevinně…