Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Touareg 3,0 TDI - (Ne)příjemná skutečnost

Libor Zezulka
Diskuze (133)
Neříká se to lehce, ale Volkswagen má na kontě další výborné auto. Testem prošla verze 3,0 TDI 4XMotion.

Kdybych byl slabší povaha, asi bych se z toho snažil vyvléct. Z psaní testu jakéhokoliv Volkswagenu se totiž stala nevděčná až trochu masochistická záležitost. Člověk hned na začátku textu strčí hlavu na špalek a pak jenom čeká, až to některý z chytráků nevydrží, zatáhne za provaz, nechá nemilosrdné ostří přetnout veškeré „životavodiče“ a spadnout bezvládné tělo autora na podlahu. Ona (nejen tady na Auto.cz) totiž vznikla v posledních letech nějaká podivná představa o tom, že Volkswagen to celé řídí.

Velký německý bratr se podle jakési podivné konspirační teorie rozhodl ovládnout mysl všech českých (ba co víc evropských) novinářů a s pomocí různých taktik si buduje auru nejlepší automobilky na světě. A na tohle se nedá reagovat jinak než ha, ha, ha, hrozný nesmysl. Blbost a nebo spíš zbožné přání všech nepřátel značky Volkswagen, kteří bohužel nemohou přenést přes srdce prostý fakt, a to že tihle šikovní Němci vyrábějí výborná auta.

Volkswagen zkrátka seká jedno dobré auto za druhým a někdo má takový pocit, že proti téhle skutečnosti se musí bojovat domněnkami a konspiračními teoriemi. Budiž, mně osobně to vůbec nezajímá, protože pravda musí ven. Takže hned takhle na úvod: Nový Touareg mě moc bavil, a to přesto že mám hodně daleko do fandy „súvéček“. Za prvé považuji za naprosto klíčový tah snížení hmotnosti o víc než 200 Kg. Pokud mě totiž na starém Touaregu něco vadilo, tak právě vysoká hmotnost, z toho plynoucí těžkopádnost, nedotáčivost a snížená ovladatelnost.

Dvoutunový kolibřík

Vysoká hmotnost mi zvedala žluč hlavně na silnici, ale pamatuji si rovněž situace z terénu, kde mě gravitace kvůli vysoké hmotnosti potápěla do mazlavé hmoty víc, než bylo nutné. S novou generací Touaregu C2 se to změnilo. Do nějakého kolibříka má tenhle mastodont pořád daleko, s testovaným naftovým šestiválcem pořád váží skoro 2.2 tuny, na druhou stranu 2,2 tuny nejsou 2.4 tuny a tenhle rozdíl se někde projeví. Projevil se například na silnici v zatáčkách, kde se nový Touareg zase o kus přiblížil klasickému osobnímu autu.

suv vw testy suv vw testy  

Ano, na výšku měří přes 1.7 metru, čímž se řadí mezi auta s vyšší stavbou, a proto se bude zákonitě vždy naklánět víc než nějaká čtyřkolová placka, na druhou stranu málokteré velké SUV až na velmi cestovní BMW X6 dokáže nabídnout v zatáčkách takovou jistotu. Touareg překvapil i na dálnici. Nikdy nezapomenu na svou první dálniční jízdu ve Volvu XC90, ze které jsem se vzpamatovával týden. Neuvěřitelná citlivost na boční vítr, vtíravý pocit nestability, tragická odezva na pootočení volantu ve vysokých rychlostech o víc než 30 stupňů a tak dál.

V Touaregu se na českém dálničním limitu (130 km/h) budete cítit asi tak bezpečně jako zlaté cihličky v sejfu ČNB (pokud tam alespoň nějaké zůstaly) a pokud vám to například německá pravidla dovolí, můžete se s klidným svědomím rozjet i na 170 km/h. Touareg ve vysokých rychlostech opravdu výborně sedí a dovolí vám minimálně 5x větší rošády s volantem než zmíněná XC90. BMW X6 sice v tomto směru zůstává králem segmentu, na druhou stranu X6 se bude v těžším terénu na Touareg jenom mlsně dívat.

Á propos terén. Nový Touareg si můžete pořídit s klasickým 4Motionem nebo 4XMotionem. První jmenovaný pohon aneb VW klasika dokáže zřejmě v pohodě zvládat terénní choutky drtivé většiny řidičů, novinářské auto se chtělo pochopitelně vetřít do přízně lepším pohonem 4XMotion. Smůlu mělo v tom, že na polygonu jsem nebyl. Na druhou stranu pokud má člověk trvalé bydliště ve Zlíně, žádnou vstupenku na polygon nepotřebuje. Stačí za sebou zabouchnout dveře,  vyrazit směr Vsetín někde za Vizovicemi to zalomit do prvního lesa. To jsem udělal a nelitoval.

Terén, to je moje. Vlastně jeho

Touareg v terénu umí. Není to v tomto regionu milovaný a obdivovaný Nissan Patrol, ani Mitsubishi Pajero, ale i bez těch klasických redukcí, manuálních uzávěr nebo „žebřiňáku“ dokáže v terénu slušné kousky. Nájezdové úhly nebo brodivost, vše otestováno drsnou valaškou krajinou a vše obstálo. Ano, Touareg se určitě dá zahnat do úzkých, ale které auto zvlášť na obyčejných pneumatikách ne? Já říkám, tohle auto v terénu nezklame. Pokud do něj usedá někdo, kdo rád tráví volný čas na chalupě v horách, miluje lyžování, turistiku, lezení nebo třeba objevování nepoznaných koutů Evropy, na strop terénních schopností auta se dostane těžko.

A až se někdo rozhodne dohnat nový Touareg na pokraj terénního zoufalství a nazuje mu pneumatiky s těmi šílenými kostkami, které vídávám na různých jeepech, nissanech nebo toyotách, dojdu se na to velmi rád podívat. Tak či tak na převážně cestovní SUV, kterým Touareg v aktuální konfiguraci je a zůstane, podává v terénu velmi dobré výkony. Lepší, než dokáže většina jeho majitelů vůbec docenit. No a ještě než se podíváme na motor, jedna rychlá odbočka zpátky na zpevněnou silnici.

Ještě víc o novém Touaregu na AUTO.CZ
Test nového Volkswagen Touareg 4.2 TDI Představení nového Volkswagenu Touareg
Vše o Volkswagenu Touareg (první i druhé generace)

Nový Touareg úžasně filtruje nerovnosti. Déjednička mě obvykle ničí, fyzicky i psychicky. Ne tak v tomhle autě. I úplně normální podvozek prostý všech elektronických či vzduchových legrácek úžasně filtroval vyskákané panely, dokázal vyžehlit všechny zapomenuté nebo schválně přehlédnuté výtluky a přitom nepustil do kabiny sebemenší ráz. Všechny zvuky a pazvuky od náprav zůstávají uvězněny venku a řidič si může v klidu vychutnávat komfortní a tichou jízdu. Nikdy bych netušil, že tohle řeknu, ale VW Touareg se hodí i na dlouhé cestování.

Naftový třílitr udává (snesitelný) tón

Tak dva, tři roky zpátky jsem nenacházel dostatek superlativů pro koncernový šestiválec 3,0 TDI. Silný, tichý, úsporný, projev na samotné hranici rozeznatelnosti turbodieselu a spotřeba, ze které si i notorický spořílek cvrnknul štěstím. Doba však pokročila a dnes vidím ve stejném agregátu standard třídy, jenž bude zanedlouho zralý na renovaci. Třílitrový šestiválec nese v Touaregu standardně přídomek Bluemotion, což ještě více rozněžní spořílka, ale nezmění nic na skutečnosti, že chroptění turbodieselu prostupuje v určitých situacích a otáčkách kabinu auta víc, než se mi líbí.

Volkswagen na rozdíl od jiných expertů netrpí chorobnou potřebou šetřit na tlumících materiálech, takže starty a rozjezdy jsou relativně klidné. Pokud ovšem potřebujete vystřelit z místa, ať už je tímto místem cokoliv, musíte prudce dupnout na plynový penál, což vyústí v záchvat turbodmychadla doprovázený urputným snažením samotného motoru. Naslouchat tomuto snažení není žádná slast, na druhou stranu zmíněný odpovědný přístup automobilky v tlumení všeho nepatřičného upravuje celkový akustický projev na úroveň – poslouchatelný.

suv vw testy suv vw testy  

Co se týče výkonu, Volkswagen vám dá u naftového třílitru na výběr mezi 176 kW/4000 – 4400 min-1 a 150 kW/3750 – 4750 min-1. Mne se týkala první, tedy silnější varianta, jež v sobě mimochodem zahrnuje i velmi slušný točivý moment 500 Nm/2000 – 2250 min-1. Touareg s tímto motorem není žádný lenoch, ale Usain Bolt z něj určitě nikdy nevyroste. Předjíždění problém není a pokud se naučíte správně zacházet s výborným osmistupňovým Tiptronicem, může třílitr i bavit. Dálnice Touaregu 3,0 TDI V6 BMT taky docela voní, na druhou stranu na honičky s lehkými kupátky zapomeňte. Dokonce i to BMW X6 xDrive30d vám to nandá. Smůla.

Spotřeba se drží do 10 litrů. Volkswagen samozřejmě navazuje s oficiálním údajem kombinované spotřeby 7,5 litru na tradici automobilových bavičů, nicméně realita vypadá v tom lepším případě o litr hůř, v horším případě o dva a víc. V terénu jsem se celkem snadno dostal přes 10 litrů, mimo město se na mě usmála i krásná osmička. O automatické převodovce jsem se krátce zmínil, takže pouze doplňuji – je chytrá, řadí výborně nahoru, o malinko hůř dolů a to zvláště v sekvenčním režimu, celkově ovšem bez výhrad.

Bez výhrad projde tímto testem i interiér nového Touaregu. Vlastně ani nevím, co bych k němu měl dodávat. Že se Volkswagen utne, což i mistři občas dělávají, v oblasti ergonomie nebo materiálů se moc čekat nedá, a taky že se milánek neuťal. Interiér přesně odpovídá milionovému (a víc) autu včetně tlačítek, dekorů, látek, potahů a vůbec všeho okolo. Pochybovat se snad dá o některých barevných kombinacích, ale jinak bych kritizoval jenom proto, abych udělal někomu radost nebo ho možná spíš uchránil před záchvatem zuřivosti.

Prostě dobré SUV

Pokud bych měl něco v novém Touaregu vylepšit, přidal bych víc místa na zadních sedačkách u kolen a malinko snížil nakládací hranu kufru. No a tím bych se asi vyčerpal. Pokud se nový Touareg někomu nelíbí, budiž. Jízdně a technicky ovšem tohle auto stojí bezpečně na vrcholu svého segmentu a ať se z toho klidně někdo zblázní. Je to fakt. Jediné, co ho může srazit na kolena, je vyšší poruchovost. Tak snad se exces s převodovkami nebude opakovat.

První cena vozu 1.189.900,- (3,0 TDI V6, 150 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.227.900,- (3,0 TDI V6, 176 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.227.900,- (3,0 TDI V6, 176 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.731.300,- (4,2 TDI V8, 250 kW)
Libor Zezulka
Diskuze (133)
Volkswagen Touareg 3,0 TDI
Cena základní sestavy 1 227 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, Boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, 2 tříbodové bezpečnostní pásy vpředu s výškovým nastavením, předepínaci a zvukovou a světelnou výstrahou při nezapnutí, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, Elektronický stabilizační systém ESP včetně hydraulického brzdového asistentu, ABS plus, EDS, ASR, MSR, Permanentní pohon všech kol "4Motion" s mezinápravovým, samosvorným diferenciálem TORSEN, Senzor převrácení vozu, automaticky aktivující předepínače pásu vpředu a hlavové airbagy v kritické situaci, Asistent pro rozjezd do kopce a z kopce, Dvě opěrky hlavy vpředu, tři operky hlavy vzadu, Isofix, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, Dětské elektrické pojistky zadních dveří, nastavitelné u řidiče, Automatická aktivace výstražných světel při plném nouzovém brždění, Výstražný trojúhelník, Dvouzónová klimatizace "Climatronic" s automatickou regulací, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, Rádio RCD 550 s 8´´ dotykovou obrazovkou, přehrává CD/MP3/MP4, výkon 4 x 20 Wattu, 8 reproduktoru, digitální příjem, Aux-in zdířka, CD měnič na 6 CD, záznam dopravního zpravodajství v celkové délce 4 minut (TIM), Palubní počítač monochromatický, Start-Stop systém, rekuperace kinetické energie při brždění, Tempomat, Elektromechanická parkovací brzda s funkcí "Auto Hold", Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Dešťový senzor, Elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, sklopná, zrcátko u řidiče asférické, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Kotoučové brzdy vpředu a vzadu, Posilovač řízení s proměnlivým účinkem, Alarm s nezávislým zdrojem a houkačkou (Back up Horn), ostraha interiéru, senzor naklonení vozu, Elektronický imobilizér, 12V zásuvka na středové konsole vpředu a vzadu, ve středové loketní opěrce vpředu a v zavazadlovém prostoru, Automatické zamčení dveří po rozjezdu, možnost deaktivace, 4 kola z lehkých slitin "Sonora" 7 1/2 J x 17, pojistka proti krádeži, pneumatiky 235/65 R17, Dojezdové rezervní kolo ocelové, Dvojité halogenové světlomety s denním svícením, Mlhové světlomety se statickým přisvěcováním do zatáček, Maska chladiče černá, žebra masky chladiče chromované, Chromované lišty na prazích a okolo bočních oken, Nárazníky a prahy lakovány v barvě vozu, chromované orámování středového otvoru vpředu, Hrana nákladového prostoru z nerezavějící oceli, Stupínek na nárazníku vzadu chromovaný, Tónovaná skla v zeleném odstínu, Pozinkovaná karoserie, Lišty na ploše střechy černé, lesklé, Dvě trojúhelníkové koncovky výfuku, chromované, Potahy sedadel v látce s designem "Network", Přístrojová deska, středová konsola a vykládání dveří s dekorací v designu "silber metallic", Sedadlo řidiče a spolujezdce výškově nastavitelné, Zadní sedadlo podélně posuvné, opěradlo dělené v poměru 40:20:40, s možností nastavení sklonu, sklopné, loketní operka vzadu s 2 držáky na nápoje, Bílé regulovatelné podsvícení ukazatelů na přístrojové desce, červené noční osvětlení tlačítek, Tříramenný multifunkční kožený volant výškově i podélně nastavitelný, Loketní operka vpředu s odkládacím prostorem, Make-up zrcátka ve slunečních clonách, osvětlená, Vnitřní osvětlení se zpožďovačem a spínačem na všech dveřích, Osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu, čtecí lampičky vpředu a vzadu, Dva držáky na nápoje vpředu, Nekuřácké provedení, Přihrádka spolujezdce s osvětlením, zamykatelná, Odkládací přihrádka na přístrojové desce, uzavíratelná, Odkládací přihrádky ve všech dveřích, vpředu držák na nápoje 1,5l, vzadu na 1,0l, Kryt zavazadlového prostoru s komfortním otvíráním, Závěsné háčky a 4 úchytná oka v zavazadlovém prostoru, Textilní koberečky vpředu i vzadu Kč
Cena testované sestavy 1 731 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket "Komunikace" (v hodnotě 123 600 Kč) - navigační systém "RNS 850" s barevným 8´´ dotykovým displejem, 8 reproduktorů, možnost hlasového ovládání. Doporučení trasy hlasové a optické, zobrazení mapy 2D/3D. Přehrává hudební CD a DVD (i při aktivované navigaci), MP3/MP4 a WMA-formát, při stojícím voze i video DVD. Harddisk 60GB k ukládání navigačních tras a hudby. 2 šachty pro karty SD a SDHC (pro přehrávání hudby), paket „Area View“ - kamera v předním nárazníku, kamery ve vnějších zpětných zrcátkách a zpětná kamera "Rest Assist" , (monitorují okolí vozu a usnadňují jízdu nepřehledným terénem, nabízí i pohled z ptačí perspektivy), parkovací systém "Parkpilot" (zvuková a optická signalizace vzdálenosti směrem dopředu i dozadu), příprava pro telefon "Premium" (+ 77 900 Kč). Akční paket "Exteriér vozu" (v hodnotě 77 600 Kč) - "Karakum" - 4 kola z lehkých slitin 8 J x 18 se zajištěním proti krádeži, stříbrná "sterling", pneumatiky 255/55 R18, podélný střešní nosič stříbrně eloxovaný, dva příčné nosníky, stříbrně eloxované, tažné zařízení, částečně elektricky sklopné, boční okna vzadu a zadní okno ztmavené, 65% absorpce světla (+ 46 900 Kč). Konektor MEDIA-IN pro připojení iPodu/iPhonu (spojovací kabel je součástí dodávky), ovládání a zobrazení přes rádio nebo navigaci, podporuje audio formáty MP3, WMA, a AAC, součástí je také propojovací kabel 3,5mm jack (+ 4 400 Kč). Boční airbagy vzadu včetně předepínačů bezpečnostních pásu pro vnější zadní sedadla (+ 7 700 Kč). Kolenní airbag pro řidiče (+ 3 600 Kč). Vykládání přístrojové desky, horní části středové konsoly a dveří kořenovým dřevem ořešáku (+ 12 100 Kč). Paket "Terrain-Style": dvě kulaté chromované koncovky výfuku, prahy dveří ve stříbrné barvě v designu off-road, nárazníky vpředu i vzadu ve stříbrné barvě s ochranou proti podjetí (+ 22 900 Kč). Elektrické otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru, včetně servodovírání (dálkově ovládané) (+ 21 200 Kč). Parkovací systém "parkpilot", zvuková a optická signalizace vzdálenosti směrem dopředu i dozadu (+ 23 300 Kč). Paket "Terrain Tech" - 4XMotion, centrální mezinápravový diferenciál s elektronicky ovládanou, podélně uloženou lamelovou uzávěrkou mezinápravového diferenciálu s redukční převodovkou, uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, zvýšený podvozek o cca 10 mm vzadu a 15mm vpředu, palivová nádrž 100l, palubní počítač "Premium", barevný (+ 43 800 Kč). Paket "Paměť" - memory paket pro sedadlo řidiče a vnější zpětná zrcátka (+ 4 700 Kč). Podélný střešní nosič stříbrně eloxovaný (+ 4 700 Kč). Paket "Světla a výhled": dvojité sluneční clony u řidiče i spolujezdce, funkce "Coming home / Leaving home", osvětlení okolí ve vnějších zpětných zrcátkách, vnější zpětné zrcátko u řidiče s automatickou clonou (+ 14 800 Kč). Bi-xenonové světlomety pro potkávací i dálková světla, dynamicky reagující na směr jízdy, automatická výšková regulace, LED denní svícení, vstřikovače světlometů (+ 59 200 Kč). Výbava v kůži "Vienna" - potahy sedadel a horní část loketní opěrky v kůži "Vienna", komfortní sedadla vpředu, elektricky nastavitelná ve 12 směrech, včetně bederních opěrek elektricky nastavitelných, elektropneumatická regulace sklonu boku opěradel, hlavové operky podélně i výškově nastavitelné, vyhnívaná přední sedadla, opěradlo dělené v poměru 40:60, sklopné pomocí dálkového ovládání, vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla, loketní operka vpředu posuvná (+ 138 500 Kč). Oddělení zavazadlového prostoru síťkou, manipulační rohož v zavazadlovém prostoru, sítka na zavazadla (+ 10 400 Kč). Kuřácké provedení - popelník a zapalovač vpředu, 2 popelníky ve dveřích vzadu, odpadá přihrádka nekuřáckého provedení (+ 500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 2000 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.8 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1642
Objem nádrže (l): 100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2174 / 686
Rozměr pneu: 235/65 R17
Volkswagen Touareg 3,0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4795
b) šířka (mm): 1940
c) výška (mm): 1709
d) rozvor (mm): 2893
e) rozchod vpředu (mm): 1656
f) rozchod vzadu (mm): 1676
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 9. 2021 23:29
auto
Poprvé jsem si o Tuaregu přečetl na https://kralmotoru.cz/…-touareg-recenze a od té doby na něj musím neustále myslet. Je sice pravda, že je to na mě poněkud drahé a nedostupné auto, ale na cestě na naší chalupu by se dozajista hodilo. Tak třeba se poštěstí a vyhraju ve sportce :D
26. 11. 2010 16:55
Re: ZLATÁ CIHLA
ty chalan musis strasne drogovat ked nazves VW premiovou znackou.
26. 11. 2010 16:53
Re: ZLATÁ CIHLA
blbe, skus aspon nejaku lepsiu narazku a nie tieto tvoje infantilne kecy.. Inac je to zlata cihla to je.. Touareg je zlata cihla lebo je to tak nespolahlive auto ze aj talianke alfy su super hyper spolahlive.. Pre VW servisy je to naozaj horuce zeliezko v ohni ;)
Avatar - Dan0044
7. 11. 2010 11:12
Pan "Dokonalý"
Tak.... Neměl sem záchvat zuřivosti a nejsem fanoušek VW, ale.... Očekával sem od tohoto článku, že bude objektivní. Moje očekávání se z části naplnilo. Tedy úplně, jen sem trochu nečekal, jakým způsobem.

Za tuto cenu to auto prostě musí být dokonalé. Sice mě ani tato recenze nepřisvědčila, že za tu cenu opravdu stojí, ale máte pravdu, Touareg je opravdu dobrý.

Ale k tomu, proč to vlastně píšu. Na těch chybách/nedostatcích tohoto auta, o kterých byste se rozepsali u jiného auta minimálně na odstavec, tak tady je zmínka jednou větou. Celkem je v textu 16 odstavců, z toho cca 14 vůz chválí a do zbylých dvou jsou narvaný všechny nedostatky, na které se během testu přišlo.

Takže děkuji za objektivní recenzi :-) ale příště měřte každému autu stejně.
Avatar - lamal
6. 11. 2010 19:19
Re: Dokonalé, leč perspektivně bezpohlavní
Gti aj ked tvoje prispevky vidam dlho, dnes ti to ide najlepsie... pocet 0 na konte sa nikdy neroval vyske IQ ty TRUBA >:D

nejaky vypatlany predajca, ci spevak bude mat viac 0 ako vedec a vzdelany clovek, ktory vidi v zmysle zivota aj ine veci ako pocet 0 na konte, takze vedci maju nizsie IQ ako spevaci ci predajcovia....tvoje iq je mizerne /to je mimochodom kazdemu kto ta cita jasne/ ked plodi taketo vadne a zakomplexovane uvahy, ale nepotesim ta uz sa to neda liecit :-(

ozawasan - suhlas vo vsetkom, mas dobre nazory