TEST VW Touareg 3,0 TDI - (Ne)příjemná skutečnost
Kdybych byl slabší povaha, asi bych se z toho snažil vyvléct. Z psaní testu jakéhokoliv Volkswagenu se totiž stala nevděčná až trochu masochistická záležitost. Člověk hned na začátku textu strčí hlavu na špalek a pak jenom čeká, až to některý z chytráků nevydrží, zatáhne za provaz, nechá nemilosrdné ostří přetnout veškeré „životavodiče“ a spadnout bezvládné tělo autora na podlahu. Ona (nejen tady na Auto.cz) totiž vznikla v posledních letech nějaká podivná představa o tom, že Volkswagen to celé řídí.
Velký německý bratr se podle jakési podivné konspirační teorie rozhodl ovládnout mysl všech českých (ba co víc evropských) novinářů a s pomocí různých taktik si buduje auru nejlepší automobilky na světě. A na tohle se nedá reagovat jinak než ha, ha, ha, hrozný nesmysl. Blbost a nebo spíš zbožné přání všech nepřátel značky Volkswagen, kteří bohužel nemohou přenést přes srdce prostý fakt, a to že tihle šikovní Němci vyrábějí výborná auta.
Volkswagen zkrátka seká jedno dobré auto za druhým a někdo má takový pocit, že proti téhle skutečnosti se musí bojovat domněnkami a konspiračními teoriemi. Budiž, mně osobně to vůbec nezajímá, protože pravda musí ven. Takže hned takhle na úvod: Nový Touareg mě moc bavil, a to přesto že mám hodně daleko do fandy „súvéček“. Za prvé považuji za naprosto klíčový tah snížení hmotnosti o víc než 200 Kg. Pokud mě totiž na starém Touaregu něco vadilo, tak právě vysoká hmotnost, z toho plynoucí těžkopádnost, nedotáčivost a snížená ovladatelnost.
Dvoutunový kolibřík
Vysoká hmotnost mi zvedala žluč hlavně na silnici, ale pamatuji si rovněž situace z terénu, kde mě gravitace kvůli vysoké hmotnosti potápěla do mazlavé hmoty víc, než bylo nutné. S novou generací Touaregu C2 se to změnilo. Do nějakého kolibříka má tenhle mastodont pořád daleko, s testovaným naftovým šestiválcem pořád váží skoro 2.2 tuny, na druhou stranu 2,2 tuny nejsou 2.4 tuny a tenhle rozdíl se někde projeví. Projevil se například na silnici v zatáčkách, kde se nový Touareg zase o kus přiblížil klasickému osobnímu autu.
suv vw testy |
Ano, na výšku měří přes 1.7 metru, čímž se řadí mezi auta s vyšší stavbou, a proto se bude zákonitě vždy naklánět víc než nějaká čtyřkolová placka, na druhou stranu málokteré velké SUV až na velmi cestovní BMW X6 dokáže nabídnout v zatáčkách takovou jistotu. Touareg překvapil i na dálnici. Nikdy nezapomenu na svou první dálniční jízdu ve Volvu XC90, ze které jsem se vzpamatovával týden. Neuvěřitelná citlivost na boční vítr, vtíravý pocit nestability, tragická odezva na pootočení volantu ve vysokých rychlostech o víc než 30 stupňů a tak dál.
V Touaregu se na českém dálničním limitu (130 km/h) budete cítit asi tak bezpečně jako zlaté cihličky v sejfu ČNB (pokud tam alespoň nějaké zůstaly) a pokud vám to například německá pravidla dovolí, můžete se s klidným svědomím rozjet i na 170 km/h. Touareg ve vysokých rychlostech opravdu výborně sedí a dovolí vám minimálně 5x větší rošády s volantem než zmíněná XC90. BMW X6 sice v tomto směru zůstává králem segmentu, na druhou stranu X6 se bude v těžším terénu na Touareg jenom mlsně dívat.
Á propos terén. Nový Touareg si můžete pořídit s klasickým 4Motionem nebo 4XMotionem. První jmenovaný pohon aneb VW klasika dokáže zřejmě v pohodě zvládat terénní choutky drtivé většiny řidičů, novinářské auto se chtělo pochopitelně vetřít do přízně lepším pohonem 4XMotion. Smůlu mělo v tom, že na polygonu jsem nebyl. Na druhou stranu pokud má člověk trvalé bydliště ve Zlíně, žádnou vstupenku na polygon nepotřebuje. Stačí za sebou zabouchnout dveře, vyrazit směr Vsetín někde za Vizovicemi to zalomit do prvního lesa. To jsem udělal a nelitoval.
Terén, to je moje. Vlastně jeho
Touareg v terénu umí. Není to v tomto regionu milovaný a obdivovaný Nissan Patrol, ani Mitsubishi Pajero, ale i bez těch klasických redukcí, manuálních uzávěr nebo „žebřiňáku“ dokáže v terénu slušné kousky. Nájezdové úhly nebo brodivost, vše otestováno drsnou valaškou krajinou a vše obstálo. Ano, Touareg se určitě dá zahnat do úzkých, ale které auto zvlášť na obyčejných pneumatikách ne? Já říkám, tohle auto v terénu nezklame. Pokud do něj usedá někdo, kdo rád tráví volný čas na chalupě v horách, miluje lyžování, turistiku, lezení nebo třeba objevování nepoznaných koutů Evropy, na strop terénních schopností auta se dostane těžko.
A až se někdo rozhodne dohnat nový Touareg na pokraj terénního zoufalství a nazuje mu pneumatiky s těmi šílenými kostkami, které vídávám na různých jeepech, nissanech nebo toyotách, dojdu se na to velmi rád podívat. Tak či tak na převážně cestovní SUV, kterým Touareg v aktuální konfiguraci je a zůstane, podává v terénu velmi dobré výkony. Lepší, než dokáže většina jeho majitelů vůbec docenit. No a ještě než se podíváme na motor, jedna rychlá odbočka zpátky na zpevněnou silnici.
Ještě víc o novém Touaregu na AUTO.CZ | |
Test nového Volkswagen Touareg 4.2 TDI | Představení nového Volkswagenu Touareg |
Vše o Volkswagenu Touareg (první i druhé generace) |
Nový Touareg úžasně filtruje nerovnosti. Déjednička mě obvykle ničí, fyzicky i psychicky. Ne tak v tomhle autě. I úplně normální podvozek prostý všech elektronických či vzduchových legrácek úžasně filtroval vyskákané panely, dokázal vyžehlit všechny zapomenuté nebo schválně přehlédnuté výtluky a přitom nepustil do kabiny sebemenší ráz. Všechny zvuky a pazvuky od náprav zůstávají uvězněny venku a řidič si může v klidu vychutnávat komfortní a tichou jízdu. Nikdy bych netušil, že tohle řeknu, ale VW Touareg se hodí i na dlouhé cestování.
Naftový třílitr udává (snesitelný) tón
Tak dva, tři roky zpátky jsem nenacházel dostatek superlativů pro koncernový šestiválec 3,0 TDI. Silný, tichý, úsporný, projev na samotné hranici rozeznatelnosti turbodieselu a spotřeba, ze které si i notorický spořílek cvrnknul štěstím. Doba však pokročila a dnes vidím ve stejném agregátu standard třídy, jenž bude zanedlouho zralý na renovaci. Třílitrový šestiválec nese v Touaregu standardně přídomek Bluemotion, což ještě více rozněžní spořílka, ale nezmění nic na skutečnosti, že chroptění turbodieselu prostupuje v určitých situacích a otáčkách kabinu auta víc, než se mi líbí.
Volkswagen na rozdíl od jiných expertů netrpí chorobnou potřebou šetřit na tlumících materiálech, takže starty a rozjezdy jsou relativně klidné. Pokud ovšem potřebujete vystřelit z místa, ať už je tímto místem cokoliv, musíte prudce dupnout na plynový penál, což vyústí v záchvat turbodmychadla doprovázený urputným snažením samotného motoru. Naslouchat tomuto snažení není žádná slast, na druhou stranu zmíněný odpovědný přístup automobilky v tlumení všeho nepatřičného upravuje celkový akustický projev na úroveň – poslouchatelný.
suv vw testy |
Co se týče výkonu, Volkswagen vám dá u naftového třílitru na výběr mezi 176 kW/4000 – 4400 min-1 a 150 kW/3750 – 4750 min-1. Mne se týkala první, tedy silnější varianta, jež v sobě mimochodem zahrnuje i velmi slušný točivý moment 500 Nm/2000 – 2250 min-1. Touareg s tímto motorem není žádný lenoch, ale Usain Bolt z něj určitě nikdy nevyroste. Předjíždění problém není a pokud se naučíte správně zacházet s výborným osmistupňovým Tiptronicem, může třílitr i bavit. Dálnice Touaregu 3,0 TDI V6 BMT taky docela voní, na druhou stranu na honičky s lehkými kupátky zapomeňte. Dokonce i to BMW X6 xDrive30d vám to nandá. Smůla.
Spotřeba se drží do 10 litrů. Volkswagen samozřejmě navazuje s oficiálním údajem kombinované spotřeby 7,5 litru na tradici automobilových bavičů, nicméně realita vypadá v tom lepším případě o litr hůř, v horším případě o dva a víc. V terénu jsem se celkem snadno dostal přes 10 litrů, mimo město se na mě usmála i krásná osmička. O automatické převodovce jsem se krátce zmínil, takže pouze doplňuji – je chytrá, řadí výborně nahoru, o malinko hůř dolů a to zvláště v sekvenčním režimu, celkově ovšem bez výhrad.
Bez výhrad projde tímto testem i interiér nového Touaregu. Vlastně ani nevím, co bych k němu měl dodávat. Že se Volkswagen utne, což i mistři občas dělávají, v oblasti ergonomie nebo materiálů se moc čekat nedá, a taky že se milánek neuťal. Interiér přesně odpovídá milionovému (a víc) autu včetně tlačítek, dekorů, látek, potahů a vůbec všeho okolo. Pochybovat se snad dá o některých barevných kombinacích, ale jinak bych kritizoval jenom proto, abych udělal někomu radost nebo ho možná spíš uchránil před záchvatem zuřivosti.
Prostě dobré SUV
Pokud bych měl něco v novém Touaregu vylepšit, přidal bych víc místa na zadních sedačkách u kolen a malinko snížil nakládací hranu kufru. No a tím bych se asi vyčerpal. Pokud se nový Touareg někomu nelíbí, budiž. Jízdně a technicky ovšem tohle auto stojí bezpečně na vrcholu svého segmentu a ať se z toho klidně někdo zblázní. Je to fakt. Jediné, co ho může srazit na kolena, je vyšší poruchovost. Tak snad se exces s převodovkami nebude opakovat.
První cena vozu | 1.189.900,- (3,0 TDI V6, 150 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.227.900,- (3,0 TDI V6, 176 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.227.900,- (3,0 TDI V6, 176 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.731.300,- (4,2 TDI V8, 250 kW) |