Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyplatí se v Česku provoz elektromobilu? Volkswagen srovnal náklady ID.3 a Golfu TDI

Marek Bednář
Diskuze (121)

Srovnání plánu údržby a jejích intervalů ukazuje, že zejména pokud toho najezdíte hodně, jsou provozní náklady Volkswagenu ID.3 citelně levnější než u golfu GTD. V servisu ale při jednotlivých návštěvách oba vozy stráví zhruba stejnou dobu.

Jedním z hlavních důvodů, proč si někteří lidé odmítají pořídit elektromobil, je vysoká pořizovací cena ve srovnání s adekvátním konvenčním autem. Ve vyšších patrech trhu, u aut s cenou nad milion korun, se to už pomalu srovnává, avšak nezřídka spíš vzrůstem cen konvenčních aut, než nějakým zázračným poklesem ceny elektromobilu, u menších aut jsou stále elektromobily oproti „spalovákům“ o desítky procent dražší.

Jenže když si kupujete nové či zánovní auto, nejde zdaleka jen o pořizovací cenu, ale také o provozní náklady – a ty mohou být u elektromobilu podstatně nižší než u konvenčního vozu. Jak konkrétně tomu může být, ukazuje český Volkswagen na srovnání golfu a ID.3. Pro oba totiž nabízí balíčky předplaceného servisu.

Video se připravuje ...

Tato auta můžeme snadno považovat za přímé konkurenty, pomineme-li kombík Golf Variant. Máme tedy pětidveřové hatchbacky zhruba stejné velikosti i prostornosti, ovšem na servisu toho elektrického v rámci oněch předplacených balíčků jde ušetřit až 41.400 korun.

Varianta Service zahrnuje servisní prohlídky, výměny motorového oleje a práci. Varianta Service Plus je výrazně dražší proto, že k tomu přidává servis klimatizace a také náhradní díly včetně těch dražších, jako jsou spojky, sady rozvodů, baterie, řemeny, brzdové kotouče a destičky či díly výfukového a palivového systému. Vše samozřejmě v rámci běžného opotřebení.

Srovnání servisních balíčků VW Golf vs. VW ID.3
Model Golf ID.3
Service    
5 let/60 tisíc km 26.100 Kč -
5 let/100 tisíc km 37.300 Kč -
5 let/150 tisíc km 57.000 Kč 15.600 Kč
Service Plus  
5 let/60 tisíc km 40.700 Kč 34.300 Kč
5 let/100 tisíc km 68.000 Kč 42.700 Kč
5 let/150 tisíc km 110.400 Kč 75.600 Kč

Jaké jsou konkrétně rozdíly mezi servisem elektromobilu a konvenčního auta, srovnává automobilka na příkladu ID.3 a golfu GTD. Zatímco vznětový agregát EA288evo v golfu obsahuje zhruba 1400 součástek, u elektrického ústrojí to je jen 210 dílů včetně výkonové elektroniky a převodovky-reduktoru.

Co do provozních náplní se musí u konvenčního auta měnit motorový olej po nanejvýš 30 tisících km nebo 2 letech včetně filtru, převodový olej s filtrem po 120 tisících km, brzdová kapalina po 2 letech a mimo paliva je nutno doplňovat AdBlue, u elektromobilu je nutno měnit jen brzdovou kapalinu po 2 letech a chladivo R744 v klimatizaci po 4 letech. Ostatní náplně obou aut, včetně chladicí kapaliny, nemají dle výrobce interval výměny.

Video se připravuje ...

To ale není všechno. U golfu je třeba měnit vzduchový filtr jednou za 90 tisíc km nebo 6 let, palivový filtr po 90 tisících km a pylový filtr co 60 tisíc km nebo 2 roky. Také je třeba po nejvýše 210 tisíc km vyměnit rozvodový řemen s kladkami a po stejném proběhu (a následně každých 30 tisíc km) zkontrolovat filtr pevných částic. Opotřebení podléhá také drážkový řemen, dvouhmotový setrvačník, pneumatiky, tlumiče pérování či brzdy.

Naopak u ID.3 se mění jen ten pylový filtr. Pneumatiky, tlumiče, stírací lišty či 12V akumulátor podléhají opotřebení stejně jako u konvenčního auta, brzdy také, i když v menší míře, protože vůz se snaží brzdit zejména rekuperací skrz elektromotor. A samozřejmě, řemeny, setrvačník a další filtry u něj vůbec nejsou.

Servisní prohlídky samotné kromě potřebných výměn kontrolují mechaniku obou vozů a u elektromobilu navíc vysokonapěťové součásti pohonného systému. Počet potřebných časových jednotek je na obě auta srovnatelný.

A konečně, vzhledem k tomu, že u elektromobilu jsou servisní intervaly vázané jen na uplynulou dobu, nikoliv na najeté kilometry, jeho provozní náklady jsou nižší tím spíš, čím víc toho člověk najezdí.

Marek Bednář
Diskuze (121)

Doporučujeme

3. 1. 2024 07:52
Slušně placený blábol redakce.
Nové myšlenky projdou slepými uličkami, stejně tak elektromobilita si hledá místo v běžném životě, za pomocí značného tlaku na pilu. Z hledista času je jasné, že servisovaný diesel vydrží déle a komfortně odjezdí dlouhé trasy než současná elektroflotila nejen od WV. Toto srovnání je o ničem, neboť je zaměřeno pouze na fragmenty ze života užívání vozů. A teď mi navíc za názor, budou chodit nevyžádané reklamy.
Avatar - Fickroc
1. 1. 2024 01:13
Marná marnost
V podstatě je skupina fosilů zarytá tak, že jsou schopný parkovat u nabíječek, hejtovat cokoli EV, uvádětt si svou neznalost do svých plků, jak se jim zlíbí. Mimo cestu však užívají tý enaný elektriky z uhlí plnými doušky. Topí, svítí, chladí,vyrábí, ukládají do miliard baterek v nářadí, a tam je vše v úplnýmpořádku. Taky k výrobě a distribuci olejů, benzinů, nafty a mazadel se užívá tolik elektriky, že menší EV na to tu potřebu k výrobě PHM jezdí, ta je totiž 0,6-0,75 kwh na jeden litr uhlovodíku. Když už ti páni ukrutně piští, kde se vezme ta elektrika, tak by měli mít zjištěný alespoň základní pojmy.... Tim jimnechci upírat právo jezdit třebas na močůvku, ale ať se nemotají mezi diskuse s informacema čtvrté cenové.....
Avatar - Barrichello
23. 12. 2023 23:37
Re: Srovnání?
PRE má jednu z něvětších sítí nabíječek v Praze, i u těch nákupáků sou to často nabíječky PRE :-)
https://chargepre.smatrics.com/cs/

Benzín za 40 sem netankoval už tak rok a čtvrt :-)
5.10. stál 38,50
25.8. taky 38,50
4.8. 37,50
1.8 36,90
27.7. 35,90
5.5. 34,90
6.4. 36,50
8.2. 35,90
20.1. 35,50
9.12. 2022 - 33,90
7.12. 2022 - 34,90

Máš tu smůlu, že mam poschovávané ceníky :-) :-) :-) :-)
V německu a rakousku netankuju, v PL byl benzín levnější jak u nás. Jinam autem nejezdím :)

Lidi tankují kde je to nejlevnější, ne u kartelu co má benzín za 39 když jinde je za 34 :-) :-) :-)
23. 12. 2023 22:59
Re: Srovnání?
Konzervatívne rátam 4-5 kč/kWh po odpočítaní dotácie (inštalačná firma + dotácia). Ak by dotácie neboli, tak 2x viac. Díky 🙏

Môžeš sa na to pozerať aj optimistickejšie, ale ja životnosti a bezúdržbovosti dnešných zariadení až tak neverím. Rátam s 10 ročnou návratnosťou, nejakou tou poruchou, u EV navyše potrebou wallboxu, plus úroky 4%.

Čas ukáže, možno budem pozitívne prekvapený 😉
Avatar - eLzyx
23. 12. 2023 21:34
Re: Srovnání?
Je to cena “postav si sám” a nebo “objednej a zadotuj instalační firmu”. Možnost má každý. Nevím proč bych měl započítávat do návratnosti i pokrytí dotace/instalačního poplatku.