Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vývoj volantu u Audi: Nové technologie prý ještě sníží námahu řidiče při běžném zatáčení

Mirek Mazal
Diskuze (7)

Elektronika postupně přebírá řidičskou iniciativu. Z řidičů se stávají pasažéři, které jednou nebude obtěžovat už ani točení volantem.

Během vývoje moderního automobilu se formování kulaté obruče zatáčení zpozdilo proti zdokonalování zbytku technických a technologických vynálezů. Dnes něco tak samozřejmého jako volant přišlo později, jelikož byl zprvu nahrazen soustavou pák udávajících směr jízdy tažením.

Volant blízký současné podobě se začal používat, když francouzský inženýr Alfred Vacheron upravil řízení modelu Panhard & Levassor, a v roce 1894 dokončil závod z Paříže do Rouenu. Inovátor dojel jedenáctý, přesto způsob vedení stopy převzal celý svět.

Od roku 1898 se volant začal globálně prosazovat a po šesti letech už výrobce Rambler sériově produkoval pouze automobily ovládané dřevěnou obručí na tyči. Zanedlouho tomu bude 120 let, co se volant stal samozřejmou součástí konstrukce automobilu. Dlouhá doba otevírala možnosti vývoje, zejména automobilismus inovovaný technologickými skoky každým dnem mění standardy a inženýři Audi mají dostatek možností na hledání dalších vylepšení ve způsobu zatáčení.

Volanty z počátku 20. století připomínaly kormidla lodí, přičemž velké kulaté dřevěné prototypy uměly pouze točit koly a občas se dokázaly za jízdy rozlomit. Takové situace dávno pominuly, protože se objevily různé posilovače a otáčení jedním prstem později doplnilo ovládání dalších funkcí vozu pomocí integrovaných tlačítek.

Vývojáři Audi dále zkouší rozšířit uživatelskou přívětivost volantu. Možností je stále méně, ale podle německých odborníků bude možné zákazníkům čtyř kruhů poskytnout ještě přesnější vedení kol s citelnější minimalizací řidičova úsilí.

Nejnovější technologie prý dovolí snížit námahu, údajně bude zmírněna potřeba hýbat rukama. Komfortní prvek má zajistit velmi vysoká přesnost řízení, a to i v zatáčkách během vyšších rychlostí. Inovativnímu systému by neměly vadit ani zhoršené povětrnostní podmínky či nižší adheze otáčených kol.

Nový volant modelů Audi Q4 e-tron a Sportback e-tron integruje až 18 funkcí volených dotykovými plochami namísto tlačítek. Když není třeba vybrat pokyn, hmatová plocha nereaguje a téměř zmizí z dohledu. Dotykové plochy umí intuitivně nabízet často používané volby, prakticky se učí z minulých pokynů levé nebo pravé ruky.

V Ingolstadtu aktuálně nabízejí pět systémů řízení, které zastřešuje soustava Dynamic All-Wheel Steering. V tomto případě senzory dodávají data o natočení volantu řídícím jednotkám, které vysílají signály k úhlu natočení přední i zadní nápravy. Maximální vyosení všech kol zmenšuje poloměr otáčení až o jeden metr. Doplněním o samoparkovací režim opět dochází k úlevě lidské snahy a řadu těsných situací vyřeší elektronika zcela bez námahy řidiče.  

Představa úplného oddechu od volantu je ovšem zatím v nedohlednu, protože další inteligentní funkcí Audi je kapacitní rozpoznávání doteku, kdy volant vybavený tlakovými senzory pohlídá úchop řidiče. Jízda bez držení je po 15 sekundách doplněna akustickým a vizuálním upozorněním včetně psané výzvy k převzetí řízení. Na plně autonomním řízení se pracuje a první prototypy už člověka za volantem nepotřebují. Sériovému nasazení autopilotů zatím brání mimo jiné bezpečnostní předpisy jednotlivých zemí.

Mirek Mazal
Diskuze (7)

Doporučujeme

6. 7. 2021 10:35
Volant
Stejně nikdo nevymyslel nic lepšího než kulatý tříramenný volant. To je jako s obyčejnými zrcátky, měrkou na olej, otočným ovladačem klimatizace nebo třeba bílým kulatým talířem. Spousta pokusů o inovaci a k ničemu.
Avatar - Beefcake
5. 7. 2021 22:09
To vazne
uz aj tocenie volantom je povazovane za namahu ?
5. 7. 2021 15:27
Re: To bych asi nechtěl
Zachvíľu budú robiť taxikárov cvičené opice...
5. 7. 2021 14:57
To bych asi nechtěl
.... volant vybavený tlakovými senzory pohlídá úchop řidiče. Jízda bez držení je po 15 sekundách doplněna akustickým a vizuálním upozorněním včetně psané výzvy k převzetí řízení......

To jako už nepůjde řídit kolenem když za jízdy svačím ?? ;-)