Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzácné Ferrari F40 LM z 24 hodin Le Mans míří do aukce

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 29. 1. 2019
43
Zobrazit náhledy (43)
Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 Ferrari F40 Ferrari F40 Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM Ferrari F40 LM
Mezi hlavní hvězdy letošní únorové aukce společnosti RM Sotheby's v Paříži se má zařadit Ferrari F40 LM, které svou kariéru zahájilo jako prototyp sériového modelu, ale dočkalo se proměny v úspěšný závodní vůz.

Ferrari F40, které ve své pařížské aukci nabídne společnost RM Sotheby's, bylo v roce 1987 postaveno s číslem šasi 74045 jako v pořadí třetí exemplář, resp. prototyp, který sloužil při finálním vývoji sériového provedení slavného supersportu.

Po ukončení vývojového programu a krátkém odpočinku bylo toto Ferrari F40 začátkem roku 1992 prodáno a jeho majitelem se stal bývalý závodní jezdec Le Mans a IMSA Rene Herzog. Ten odeslal vůz do společnosti Michelotto a ta jej přestavěl pro čistě závodní nasazení.

Výsledkem této přestavby se stalo Ferrari F40 LM, jehož přeplňovaný osmiválec se díky novým turbodmychadlům a řadě dalších úprav mohl pochlubit výkonem až 529 kW (720 k). Hmotnost vozu se naopak snížila k hranici jedné tuny.

Po dokončení proměny prototypu v závodní vůz se novým majitelem tohoto Ferrari F40 LM stal Charles Zuger. Ten vlastnil výjimečný vůz až do roku 1995, kdy jej prodal a novým majitelem se stal Stephane Ratel, který startoval v tehdejším evropském šampionátu GT, ale ten jen ještě v tom samém roce prodal.

Dalším vlastníkem tohoto Ferrari F40 LM se stal francouzský závodní tým Pilot-Aldix, který se rozhodl jej využívat v závodech série BPR Global GT Endurance. Právě v barvách tohoto francouzského týmu se italský supersport v polovině devadesátých let proslavil.

Mezi největší úspěchy tohoto exempláře Ferrari F40 Lm patří 24 hodin Le Mans právě v roce 1995. Tehdy se tento vůz do slavného vytrvalostního závodu kvalifikoval na sedmém místě v celkovém pořadí a druhém místě ve třídě GT1, jíž tehdy vládl McLaren F1. Samotný závod pak posádka Michel Ferté, Olivier Thévinin a Carlos Palau dokončila na 12. místě v celkovém pořadí a 6. místě ve třídě GT1.

Tým Pilot-Aldix nasazoval Ferrari F40 LM do závodů série BPR Global GT Endurance i v roce 1996, kdy s ním nejlepšího výsledku v podobě třetího místa dosáhl v Nogaru. Nová generace vozů třídy GT1 tehdy pro závody upravená Ferrari již odsouvala do zadních pozic a rok 1996 byl i proto pro toto F40 LM poslední závodní sezónou.

V následujících letech toto výjimečné Ferrari F40 LM několikrát změnilo majitele a ten prozatím poslední jej vlastní od roku 2008 dodnes, kdy jej prostřednictvím aukce společnosti RM Sotheby's nabízí k prodeji. Očekává se, že i s ohledem na jeho historii bude tento vůz vydražen za částku 4.500.000 až 5.500.000 eur (zhruba 117 až 143 milionů Kč).

Foto: Stephan Baur/RM Sotheby's

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku