Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzácné Porsche 935 Gr.5 Turbo by Kremer pro běžné silnice míří do aukce. První majitel byl kadeřník!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Porsche 935 bylo sice primárně závodním vozem, ale dočkalo se i vzniku silničních derivátů. Ty patří k nejvzácnějším sportovním vozům německé značky a jeden z nich nyní zařadila společnost RM Sotheby's do své aukce.

Porsche 911, resp. jeho provedení Turbo s interním označením 930 se ve druhé polovině sedmdesátých let pro nasazení v závodech vozů podle pravidel pro Skupinu 5 vyvinulo v model 935, který pak v letech 1976 až 1984 dosáhl mnoha úspěchů.

Mezi největší z nich patřilo absolutní vítězství týmu Kremer ve slavném závodě 24 hodin Le Mans roku 1979. Tehdy francouzský okruh ovládla posádka, kterou tvořil německý jezdec Klaus Ludwig a američtí bratři Don a Bill Withtingtonové. Typ 935 v Le Mans roku 1979 obsadil v různých provedeních s třílitrovými motory kompletní stupně vítězů.

Porsche 935 má na svém kontě přes 150 vítězství včetně Daytony, Sebringu a v 1000 km Nürburgringu triumfoval dokonce třikrát. Ploché šestiválce s přeplňováním disponovaly zdvihovými objemy od 2 do 3,2 l podle šampionátu, ve kterém byly nasazeny.

Automobilka připravovala typ 935 i pro soukromé závodní týmy, ale například Erwin a Manfred Kremerové šli vlastní cestou a v Kolíně nad Rýnem vyvíjeli vlastní evoluce tohoto závodního vozu. V letech 1976 až 1981 tak vznikla Porsche 935 K1 až K4 by Kremer.

Bratři Kremerové vedle závodních vozů měli ve své nabídce i úpravy vozů pro běžný silniční provoz a právě to je případ Porsche 935 Gr.5 Turbo by Kremer, které má společnost RM Sotheby's v katalogu aukce pořádané 8. prosince letošního roku v Petersen Automotive Museum v Los Angeles.

Podle dostupných informací tento vůz zahájil svou kariéru jako Porsche 911 Turbo v roce 1976, kdy si přes oficiální zastoupení značky objednal nejmenovaný, ale ve své době známý kadeřník v německém Heidelbergu. Ten zvolil kombinaci laku karoserie s označením Ice Green Metallic se světle zeleným koženým čalouněním, kterou se tento vůz pyšní dodnes.

Ve své původní podobě toto Porsche 911 Turbo příliš dlouhou nezůstalo, protože jeho první majitel si právě ve firmě bratří Kremerů objednal jeho proměnu v typ 935. Díky tomu došlo na použití nových laminátových blatníků a dalších dílů včetně typické přídě s hlavními světlomety těsně nad zemí.

Kromě proměny karoserie došlo i na úpravy techniky ve stylu závodních vozů a neuváděné zvýšení výkonu. V případě interiéru byla situace poněkud odlišná a zde došlo naopak na zvyšování luxusu za pomoci elektricky stavitelných sedadel Zender a výkonnějšího audio systému s CB radiostanicí a možností připojení palubního telefonu.

Výsledkem celé proměny bylo Porsche 935 Gr.5 Turbo by Kremer plně schválené pro běžný silniční provoz, které si jeho první majitel užíval několik následujících let a následně jej prodal. V letech osmdesátých zamířil tento vůz do Spojených států amerických, kde několikrát změnil majitel, ale do dnešních dnů přečkal ve slušné kondici.

Karoserie vozu byla před pěti lety přelakována v původním odstínu a renovace se odehrála i v interiéru, kde byly rovněž zachovány původní barvy použitých materiálů. Vzácné kupé pak vyniká i dobrým stavem svých mechanických skupin a od roku 1976 najelo jen 41.000 mil (65.983 km).

Podle materiálů společnost RM Sotheby's se očekává, že toto vzácné Porsche 935 Gr.5 Turbo by Kremer bude vydraženo za částku od 150.000 do 200.000 amerických dolarů (kolem 3.450.000 až 4.600.000 Kč).

Foto: Josh Bryan/RM Sotheby's

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)