Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzácný americký sporťák Cheetah je na prodej: Nejedná se však o originál!

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 3. 2. 2019
41
1
Zobrazit náhledy (41)
Cheetah Cheetah Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965)_33 Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965) Cheetah  Coupe (1963–1965)
Nabízený vůz Cheetah vypadá úplně stejně jako původní vůz, avšak v tomto případě jde o takzvaný kit-car. Čím se liší od originálu?

Kit-car neboli stavebnicová auta byla nesmírně populární zejména ve Velké Británii. Mnozí tamní malovýrobci sportovních vozů - například Marcos či Ginetta, dodávali své modely v 60. letech buď jako hotové a tedy smontované, nebo ve formě stavebnice, umožňující si auto postavit doma v garáži. Zvyšující se složitost aut a také stále přísnější bezpečnostní požadavky tento způsob prodeje vozu po letech výrazně omezily. Nicméně i u nás se takové vozy nabízely, například roadster Michala Hradského Kaipan 47 coby zdařilá česká replika Lotusu 7.

Unikátní srdce

Prodávaný Cheetah tedy byl také původně stavebnicí. Navíc se v tomto případě nejedná o originální auto, ale o repliku. Její předností je samozřejmě citelně nižší cena než u originálního auta. Prodávající chce za konkrétní vůz „pouhých“ 25.000 dolarů, tedy něco kolem 600.000 korun. Druhou výhodou může být použití některých komponentů ze sériových automobilů.

Tento konkrétní exemplář tak využívá rámový podvozek z Corvette (z jaké generace zdroj nespecifikuje). Tím nejzajímavějším je ovšem motor této repliky Cheetahu, kterým je známý Big Block od Chevroletu o zdvihovém objemu 454 kubických placů, tedy 7,4 litru.

Kdo je výrobcem repliky Cheetahu, zdroj neuvádí. Práva na výrobu karoserie tohoto vozu zakoupila už v 60. letech po krachu výrobce Cheetahů společnost Dean Morrison, která je rovněž nabízela jako stavebnice.

Pro boj s Mustangy a Cobrami

Cheetah znamená v angličtině gepard. Tedy kočkovitá šelma poměrně výrazného zbarvení, která dokáže při běhu vyvinout rychlost až 100 km/h. Zřejmě tato vlastnost okouzlila Billa Thomase z Kalifornie k použití tohoto názvu pro své unikátní automobily.

Bill Thomas byl původně vývojářem a ladičem osmiválcových motorů vozu Corvette, na nichž pracoval v rámci závodního programu mateřského koncernu General Motors. GM se však v roce 1963 rozhodl od závodního programu ustoupit, takže Bill Thomas byl najednou skoro bez práce. JPrávě kvůli zápalu pro závody nakonec ze služeb GM odešel a založil si vlastní firmu na výrobu sportovních a hlavně závodních automobilů, které pojmenoval Cheetah.

Úzké styky s GM však Thomas i nadále udržoval. Tento muž si za účelem svého podnikání pronajal pozemky v Anaheimu v Kalifornii, přičemž pronájem mu platil jeho bývalý zaměstnavatel – GM.

A právě zde spatřil světlo světa první vůz Cheetah. Pouze 3560 mm dlouhé kupé s předlouhou přídí, výrazně vytaženými blatníky a velmi krátkou zadní částí. Na rozdíl od výše popsané repliky používal originální Cheetah výhradně menší motor Chevroletu, tedy Small block (převzatý přímo z Corvette). Thomas zvětšil jeho vrtání, čímž vzrostl zdvihový objem z 5,7 na 6,2 litru. Výkon udával Thomas úžasných 382,5 kW, což dělalo z Cheetahu až nebezpečně rychlý stroj s udávanou maximální rychlostí 340 km/h!

Rámový podvozek byl v porovnání s Corvette lépe řešený a využíval celkem 45 metrů dlouhých trubek vyrobených z velmi kvalitního chrommolybdenu. Z nich byly nařezány příslušné celky a následně svařeny. První dva vyrobené Cheetahy používaly vnější panely karoserie z hliníkových slitin, u pozdějších aut byl hliník nahrazen polyesterem. Dle dostupných zdrojů však tato změna vozu spíše uškodila. Nebylo údajně výjimkou, že při rychlé jízdě docházelo k nadouvání kapoty a také otevírání drobných bočních dveří dvoumístné kabiny.

Kolik jich vůbec vzniklo?

Aby mohl Thomas závodit ve třídě „sériových“ cestovních vozů, potřeboval vyrobit minimálně stovku kusů Cheetahu. To se mu však nepodařilo, tudíž vůz nezískal příslušnou homologaci. Přesto závodil, ovšem v úplně jiné třídě, a sice v závodních prototypech. Namísto s Mustangy, Corvette či Cobrami tak Cheetah bojoval s vozy Chaparral, McLaren či Lola. Tedy s auty, která měla vyšší výkon. Přesto Cheetah prokázal své kvality a navzdory výkonovému deficitu dokázal v roce 1964 projet jedenáctkrát cílem v čele závodního pole.

A kolik Cheetahů se nakonec vyrobilo? V tomto se údaje liší. Americké encyklopedie uvádějí 11 až 27 kusů, přičemž kromě kupé existovala také minimálně jedna otevřená karosářská verze roadster. V roce 1965 bohužel továrnu na Cheetahy zachvátil požár, který továrnu zničil. Bill Thomas se poté rozhodl výrobu Cheetahů již neobnovovat a raději se zaměřil na vývoj, ladění a úpravy motorů.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - fostek
Ten roadster
fostek
| 3. 2. 2019
byl vyroben z kupé, šasi č.3.
Existuje dodnes.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku