Škoda Favorit 136 L/A
Škoda Favorit 136 L/A
Škoda Favorit 136 L/A
Škoda Favorit 136 L/A
22 Fotogalerie

Vzpomínka na český úspěch: Škoda Favorit před 30 lety ovládla Rallye Monte Carlo

Lukáš Volšický

Mladoboleslavská Škodovka si s právě probíhající letošní Rallye Monte Carlo připomíná slavný okamžik, když tam před třiceti lety zvítězila ve své třídě. Slavnou soutěž ovládla s revoluční Škodou Favorit.

Na horských silničkách okolo milionářského Monte Carla se o tomto víkendu jede letošní 92. ročník legendární Rallye Monte Carlo. Jeden z nejslavnějších automobilových závodů všech dob se v minulosti stal dějištěm velkých příběhů, a dokonce na něm uspěla i naše domácí automobilka Škoda. Ta s letošním startem vzpomíná na okamžiky, když před třiceti lety počtvrté za sebou zvítězila česká posádka.

Pavel Sibera a Petr Gross v lednu 1994 vyhráli 62. ročník Rallye Monte Carlo ve své třídě a zahájili úspěšnou cestu Škody Motorsport k celkové trofeji v šampionátu FIA. Do náročné soutěže tehdy odstartovali s revolučním modelem Favorit, který se koncem osmdesátých let po dlouhé éře modelů s motorem vzadu a pohonem zadních kol představil s motorem vpředu a pohonem předních kol v moderní karoserii.

Už od roku 1988 spolu s produkčním modelem vznikala i závodní verze, která získala homologaci k 1. lednu následujícího roku. Nová soutěžní Škoda Favorit 136 L si odbyla premiéru v lednu 1989 na rallye Valašská zima s posádkami Ladislav Křeček/Bořivoj Motl a Pavel Sibera/Petr Gross. Prvním zahraničním závodem byla rallye ve Finsku, kde domácí posádka Kalevi Aho/Timo Hakala vyhráli svou třídu.

Video placeholder
Škoda Favorit 136 L/A • Auto.cz

Jedním z nejvýznamnějších soutěžních úspěchu inovativní škodovky bylo vítězství ve třídě vozů do 1300 cm3 na 62. Rallye Monte Carlo, čímž tovární divize Škoda Motorsport navázala na svá vítězství v předchozích třech ročnících. Favorit dojel i na druhém místě a dominanci Škodovky stvrdili Vladimír Berger s Pavlem Štancem. Třetí soutěžící na vítěznou českou posádku ztratil více než půl hodiny.

Tým Škoda Motorsport v roce 1994 vyhrál i náročnou Portugalskou rallye a na květnové Acropolis Rallye se oba soutěžící vozy dostaly do TOP 10, přičemž na prvních osmi místech byly tovární závodní speciály s mnohem výkonnějšími přeplňovanými motory. Pečlivě navržený podvozek Favoritu uměl při rychlých průjezdech zatáčkami smazat výkonové rozdíly a jezdci si pochvalovali, že „sedí jako motokára“.

Favority potvrdily své výkony i na finské rallye a dokonce i v Austrálii, kam se tým Škoda Motorsport díky šanci na zisk titulu ve Světovém poháru FIA vypravil poprvé. Škoda následně uspěla i v soutěžích Rallye San Remo, na španělské rallye i slavní britské RAC Rally. Na konci sezony 1994 tak česká Škoda Favorit ovládla oficiální šampionát FIA. V automobilových soutěžích to bylo poprvé od zisku titulu mistra Evropy v závodech okruhových cestovních vozů v roce 1981.

Závodní Favority v barvách továrního týmu Škoda Motorsport se zúčastnily celkem 35 soutěží mistrovství světa a do statistik své třídy se zapsaly 31 vítězstvími a 20 druhými místy. Koncem roku 1994 byly nahrazeny modernější Škodou Felicia Kit Car.

Video placeholder
Škoda Favorit 136 L • Škoda