Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzpomínka na český úspěch: Škoda Favorit před 30 lety ovládla Rallye Monte Carlo

Lukáš Volšický
Diskuze (3)

Mladoboleslavská Škodovka si s právě probíhající letošní Rallye Monte Carlo připomíná slavný okamžik, když tam před třiceti lety zvítězila ve své třídě. Slavnou soutěž ovládla s revoluční Škodou Favorit.

Na horských silničkách okolo milionářského Monte Carla se o tomto víkendu jede letošní 92. ročník legendární Rallye Monte Carlo. Jeden z nejslavnějších automobilových závodů všech dob se v minulosti stal dějištěm velkých příběhů, a dokonce na něm uspěla i naše domácí automobilka Škoda. Ta s letošním startem vzpomíná na okamžiky, když před třiceti lety počtvrté za sebou zvítězila česká posádka.

Pavel Sibera a Petr Gross v lednu 1994 vyhráli 62. ročník Rallye Monte Carlo ve své třídě a zahájili úspěšnou cestu Škody Motorsport k celkové trofeji v šampionátu FIA. Do náročné soutěže tehdy odstartovali s revolučním modelem Favorit, který se koncem osmdesátých let po dlouhé éře modelů s motorem vzadu a pohonem zadních kol představil s motorem vpředu a pohonem předních kol v moderní karoserii.

Už od roku 1988 spolu s produkčním modelem vznikala i závodní verze, která získala homologaci k 1. lednu následujícího roku. Nová soutěžní Škoda Favorit 136 L si odbyla premiéru v lednu 1989 na rallye Valašská zima s posádkami Ladislav Křeček/Bořivoj Motl a Pavel Sibera/Petr Gross. Prvním zahraničním závodem byla rallye ve Finsku, kde domácí posádka Kalevi Aho/Timo Hakala vyhráli svou třídu.

Video se připravuje ...

Jedním z nejvýznamnějších soutěžních úspěchu inovativní škodovky bylo vítězství ve třídě vozů do 1300 cm3 na 62. Rallye Monte Carlo, čímž tovární divize Škoda Motorsport navázala na svá vítězství v předchozích třech ročnících. Favorit dojel i na druhém místě a dominanci Škodovky stvrdili Vladimír Berger s Pavlem Štancem. Třetí soutěžící na vítěznou českou posádku ztratil více než půl hodiny.

Tým Škoda Motorsport v roce 1994 vyhrál i náročnou Portugalskou rallye a na květnové Acropolis Rallye se oba soutěžící vozy dostaly do TOP 10, přičemž na prvních osmi místech byly tovární závodní speciály s mnohem výkonnějšími přeplňovanými motory. Pečlivě navržený podvozek Favoritu uměl při rychlých průjezdech zatáčkami smazat výkonové rozdíly a jezdci si pochvalovali, že „sedí jako motokára“.

Favority potvrdily své výkony i na finské rallye a dokonce i v Austrálii, kam se tým Škoda Motorsport díky šanci na zisk titulu ve Světovém poháru FIA vypravil poprvé. Škoda následně uspěla i v soutěžích Rallye San Remo, na španělské rallye i slavní britské RAC Rally. Na konci sezony 1994 tak česká Škoda Favorit ovládla oficiální šampionát FIA. V automobilových soutěžích to bylo poprvé od zisku titulu mistra Evropy v závodech okruhových cestovních vozů v roce 1981.

Závodní Favority v barvách továrního týmu Škoda Motorsport se zúčastnily celkem 35 soutěží mistrovství světa a do statistik své třídy se zapsaly 31 vítězstvími a 20 druhými místy. Koncem roku 1994 byly nahrazeny modernější Škodou Felicia Kit Car.

Video se připravuje ...

Lukáš Volšický
Diskuze (3)

Doporučujeme

29. 1. 2024 12:19
Re: Delecourt měl smůlu
Myslím že v té kategorii ani žádný další tovární tým nebyl, jen Škoda motorsport

https://www.ewrc-results.com/…onte-carlo-1994/
Avatar - KANKUNEN
29. 1. 2024 05:52
Re: Delecourt měl smůlu
Třetí v kategorii skončila domácí posadka na Saxu, Tovární tým x garážista.
28. 1. 2024 16:28
Delecourt měl smůlu
Monte Carlo v roce 94 sice vyhrál Francois Delecourt, ale měl smůlu protože celou soutěž ovládla škodovka posádky Sibera Gross, kteří skončili na dvacátém místě.

Nechci nijak zmenšovat jejich úspěch, ale ovládnutí si představuju úplně jinak. Pardon