Wartburg na peroxid vodíku: Kde udělali soudruzi z NDR chybu?
Nulové lokální emise, výkon 89 kW. To je Wartburg 353. Zní to divně. Ale je to pravda. Našli jsme východoněmecké auto, které jezdilo na peroxid vodíku. Bylo ekologické a výkonné. Jen se nikdy nedostalo do výroby.
Co se vám vybaví, když se řekne peroxid vodíku? Pálení rozbitého kolene, které vám babička dezinfikuje po pádu z kola nebo koloběžky? Maminka, která si odbarvuje vlasy, protože lepší materiál kosmetický průmysl RVHP nevyprodukoval? S peroxidem se asi potkal každý z nás. Jen málokdo ale tuší, že by tuto dezinfekci či tento odbarvovač šlo taky nalít do nádrže auta a jezdit na něj. Opravdu se to stalo.
Dokonce se kvůli tomu ani nemuselo sejít několik chytrých hlav dohromady. Stačila jedna chytrá hlava. Ta se našla v Německé demokratické republice a patřila doktoru Glaubrechtovi.
Před rokem jsme v čísle 07/24 psali o českých vynálezcích, kteří jezdili na přelomu 70. a 80. let na dřevoplyn. K využití tohoto paliva je tehdy vedla snaha ušetřit za drahý benzin, jehož cena stoupala v souvislosti s ropnou krizí. Hans-Joachim Glaubrecht z NDR měl motivaci jinou. Šlo mu o životní prostředí. Dřív než to začaly dělat značky jako BMW nebo Toyota.