Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Xiaomi YU7
Xiaomi YU7 a Xiaomi SU7 Max
Xiaomi YU7 a Xiaomi SU7 Max
Xiaomi SU7 Max
55 Fotogalerie

Xiaomi míří na globální trhy. V roce 2027 jeho auta asi koupíme i v Česku

Michal Dokoupil

Čínské automobilky mimo svou domovinu bojují s mizerným povědomím o značce. Xiaomi toto nehrozí, protože si díky prodejům elektroniky vybudovalo jméno po celém světě a třeba mnozí Češi už jej umí i správně vyslovit. Od roku 2027 se v [siao-mi] v Česku asi i svezeme

Xiaomi je v automobilovém světě naprostý nováček. Celý projekt byl spuštěn v roce 2021 a vede jej přímo zakladatel firmy Lei Jun. Jedním z důvodů, proč se Xiaomi do tak náročného oboru pustilo, byla diverzifikace portfolia firmy.

Lei Junovi se nelíbil odliv jeho inženýrů, mířících do rostoucích čínských automobilek a tak se rozhodl udělat auto vlastní. Určitý vliv na začátek nového projektu ale mělo i zjištění, že v roce 2021 americká vláda zařadila Xiaomi do seznamu firem podporujících čínskou armádu, a tedy zakázala Američanům do Xiaomi investovat. Ze seznamu se sice firma brzy zase dostala, ale o projektu už bylo rozhodnuto a kolem 10 miliard dolarů na vznik vozu vyhrazeno. 

Sedan SU7 byl uveden loni na jaře a ihned se dostavil úspěch. První rok chtělo Xiaomi prodat 100.000 kusů, nakonec se ale podařilo dodat téměř 140.000 kusů, objednávek bylo dohromady téměř 250.000. Extrémní verze Ultra chtěl Lei Jun prodávat 10.000 kusů ročně, už čtyři dny po otevření objednávek jich ale měl přes 20.000.

Letos se začne prodávat již představené SUV YU7 a ukáže se také větší sedmimístné SUV s prozatímním kódovým označením N3. To pravděpodobně nabídne i možnost prodlužovače dojezdu, tedy asi se dočkáme i spalovacího motoru s logem Xiaomi.

Továrna Xiaomi je momentálně projektovaná na výrobu 300.000 kusů vozů ročně, což ale zřejmě nebude stačit. Přesto je už téměř jisté, že se auta Xiaomi podívají oficiálně i na světové trhy. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně, který proběhl začátkem března, prezident firmy William Lu potvrdil, že s exportem se začne už v roce 2027.

Možná trochu překvapivě také řekl, že investoři neměli příliš důvěru v úspěch celého automobilového dobrodružství Xiaomi. Častým názorem prý bylo, že firma s auty začala pozdě a promeškala nejlepší příležitost pro vstup na nový trh. A že pokud se jí na něm nebude dařit, může do problému stáhnout i divizi elektroniky. Nakonec se však dostavil rychlý úspěch a tak má firma volné ruce k další expanzi. Sám William Lu hned po veletrhu plánuje navštívit další evropské trhy a zjistit, jaká je situace pro případný vstup.

Video placeholder
Xiaomi SU7 • Zdroj: Xiaomi

Právě s Evropou se asi dá počítat. Xiaomi je zde s elektronikou aktivní a úspěšné, a dokonce zde od loňska svá auta rádo vystavuje. Dočkali jsme se už i v Česku, kde se koncem letošního ledna dva kousky ukázaly na premiéře telefonu Redmi Note 14. Zúčastnil se jí kolega Filip Kůžel z webu Živě.cz, který dokonce napsal, že „v kuloárech tiskové konference a mimo vypnuté mikrofony zaznělo, že auta by mohlo Xiaomi v Česku prodávat v roce 2026.“

Až na to dojde, může být způsob prodeje podobný tomu v Číně, kde se auta objevují přímo v prodejnách elektroniky Xiaomi. Šéf německé pobočky Xiaomi Alan Chen Li nedávno potvrdil, že firma poprvé otevře své vlastní prodejny v Německu, tedy bez prostředníka jako dosud. A kromě toho začalo Xiaomi hledat nové zaměstnance pro budoucí pobočku v Mnichově, možná tedy přišel čas odsát zaměstnance i evropským automobilkám.