Yugo vstane z popela díky německé technice. Překvapivě nedostane elektrický pohon
Yugo si drží jméno, i původní myšlenku. Přijde ale se zcela novým kabátem a moderními motory. Na finální verzi si ještě počkáme.
Yugo (Zastava), mnohými vysmívaná, některými nepochopená, ale přesto upřímná auta kvalitou odpovídající poměrům v zemi výroby – Srbsko. Automobilka Yugo vyvezla do celého světa mezi lety 1980 až 2008 přibližně 800.000 vozů, které si zrovna dobrou pověst nevybudovaly. Vzhledem k tomu, jaká auta byla na trhu u nás v socialistických a postsocialistických dobách běžná, Yugo žádné velké pozdvižení nevzbuzovalo. Zato v zámoří, kde byly standardy úplně někde jinde, brali Yugo skoro jako výsměch automobilovému průmyslu.
Ano, typ Yugo 45 byl levný, ale pro řadu zákazníků ani to nebylo omluvou pro malý výkon a nízkou kvalitu i nevalnou spolehlivost. Někdo by možná řekl, že stačí, kdyby se dochoval pouze jeden kus jako historické varování. Právě proto mnohé překvapí, že Yugo hodlá vstát z popela a vrátit se na trh se stále stejnou myšlenkou – vytvořit cenově dostupné auto pro masy.
Tento záměr naznačily v únoru vydané skici srbského designéra Darka Marčety, který navrhl pohledný malý hatchback s dvoudveřovou karoserií v retro stylu. Ty se nyní transformovaly do zmenšeného modelu budoucího vozu prezentovaném na letošním veletrhu Car Design Event 2025 v Mnichově. Je až s podivem, jak se základní tvary kdysi nevýrazného vozu proměnily do retro stylového hatchbacku moderní doby. Od svých předků model převzal skloněnou kapotu s hranatou maskou a zkosený zadní sloupek. Přední nárazník má netradičně ostré hrany po stranách. Grafika předních LED světel vzdáleně připomíná podpis Dacie. Záď je o poznání kulatější s dominantním černým pásem se světly a podsvíceným nápisem Yugo.
Novinka si ponechá název Yugo, jelikož stoupenec projektu, doktor Aleksandar Bjelić, zajistil práva na používání této značky. Podle redakce Carmagazine půjde o cenově dostupný hatchback se sportovním nádechem, což vysvětluje přítomnost pouze předních dveří.
Vzhledem k boomu elektromobilů je překvapením, že Yugo o této variantě v první vlně nepřemýšlí, ale ani ji nezavrhuje. Primárně se chce soustředit na klasické atmosférické a přeplňované spalovací motory s volbou mezi manuální a automatickou převodovkou. Je zřejmé, že nově vzniklá automobilka si nemůže dovolit vyvinout vše od začátku, takže použije techniku externího partnera, pravděpodobně z Německa, kde má doktor Bjelić pevné vazby.
Finální vůz se má představit za dva roky v Bělehradu.

Zdroj: Carmagazine, Motor1 I Foto: Motor1, video: Yugo