Z historie Volkswagenu Golf: Prvenství a rarity golfového expresu
Včerejší premiéra sedmé generace Volkswagenu Golf nás inspirovala k ohlédnutí za šesti předchozími. Z celé plejády modelů jsme vybrali ty, které něčím vybočily z dobového mainstreamu, nebo se staly mílníky historie.
Doma i v Jugoslávii
První generace se vyráběla v mnoha zemích světa, dokonce i v Sarajevu, hlavním městě dnešní Bosny a Hercegoviny. Tamní továrna UNIS-TAS (Tvornica automobila Sarajevo) zásobovala golfy od roku 1978 jugoslávský trh.
Oživení škodovkou
Ofi ciální kariéra původního Golfu skončila před dvěma lety v Jižní Africe, kde vznikal pod označením Volkswagen Citi Golf. Zajímavé je, že poslední kusy dostaly kompletní palubní desku z původní Škody Fabia.
Náklaďáček
Golf býval v začátcích pěkný pracant. Jeho verze pick-up (1982) poprvé použila jméno Caddy a ve výrobě vydržela až do roku 1992, aby stejné označení o čtyři roky později převzala německá verze dodávky Seat Inca.
První exkluzivní
Vrcholem Golfu II nebylo GTI, ale dvakrát dražší model G60 Rallye. Proti ostatním sourozencům se lišil designem, ale hlavně řadovým čtyřválcem 1.8/118 kW se spirálovým turbodmychadlem a pohonem všech kol Syncro. Vznikl jako homologační série pro účast VW v automobilových soutěžích.
Do terénu
Jedinou sériovou terénní verzí v dějinách Golfu bylo provedení Country. Mělo výrazně zvýšenou světlost, pohon 4x4, zážehový i vznětový motor, rezervu na zádi jako off -road a dokonce možnost objednání ochranných rámů.
TDI
Asi hlavní pilíř obliby VW v našich krajích se představil v roce 1991. Agregát 1.9 TDI průkopnicky přinesl do kompaktní třídy přímé vstřikování nafty, které dramaticky zredukovalo tepelné ztráty. Z toho těžila nejen spotřeba paliva, v praktickém provozu oscilující kolem pěti litrů, ale i životnost motoru – běžně přes půl milionu kilometrů. Výkon byl 66 kW, skutečnou vzácností je varianta s naklápěcími rozváděcími lopatkami turbodmychadla a výkonem zvýšeným na 81 kW.
Rychlý silák
VR6 – pod touto magickou zkratkou najdeme první šestiválec ve voze kompaktní třídy. Jde o vidlicový motor s velmi těsným rozevřením obou řad válců ve společném bloku, takže nezabere o moc víc místa než čtyřválec. Objevil se ve třetí generaci modelu, dotáhl to na 240 km/h a zákazníkům dával dvě možnosti volby: buď přední pohon s jednotkou 2.8/128 kW, nebo 2.9/140 kW s konfigurací 4x4.
Ekomaticky
V roce 1993 přijel Golf Ecomatic (zkratka Economy and automatic). Princip úspor byl jednoduchý: Spojka oddělí motor od poháněných kol, jakmile sundáme nohu z plynu. Agregát se vypne. Znovu naskočí, když se pedálu dotkneme. Vůz využíval kombinaci stop-startu, atmosférického dieselu 47 kW) a samočinné převodovky. U zákazníků však ani přes úsporu 2 l/100 km nezabodoval.
Erko na scéně
Počátky ostrých provedení R hledejme v roce 2002. Tehdy na bázi čtyřkového golfu vznikla extrémně rychlá verze R32. Číslice v názvu znamená zdvihový objem motoru, hodnoty 180 kW a 0-100 km/h za 6,6 s jsou omračující. Samozřejmostí byla spolu s pohonem všech kol 4Motion luxusní výbava.
Dodnes ve hře
Čtvrtá generace Golfu žije i patnáct let po premiéře. V Brazílii se před několika roky podrobila důkladnému faceliftu a nadále je na tamním trhu k mání
s benzinovými motory o objemu 1,6 a 2,0 litru včetně vrcholné verze GT.
Jen na pokoukání
Zpestřením pátého vydání modelu byla dvanáctiválcová varianta GTI W12 Concept. Bohužel zůstala jen ve formě studie. Motor měl 478 kW, tedy neskutečných 650 koní. Techniku dodaly koncernově spřízněné automobilky Lamborghini, Bentley, Audi a také velký sedan VW Phaeton.
Mezi Golfem, Tiguanem a Touranem
Překvapením pátého Golfu byl odvozený kříženec hatchbacku a MPV s dodatkovým označením Plus. Měl být emotivnější než velký Touran, ale platí
to tak možná jen pro outdoorovou verzi Cross Golf. Ač se tváří neohroženě a palubní desku převzal od SUV Tiguan, má pohon jen předních kol.
Jede dál
Golf VI jako hatchback sice končí, ale jeho verze kabriolet je naopak skoro na začátku. Na trhu je teprve od loňska, otevřené GTI je letošní novinkou.
Čeká kabriolet také mnohaletá kariéra jako jeho dávné předchůdce?
Autor: Lukáš Prejzek, Svět motorů