Za volantem modernizované Škody Scala a Kamiq: Kosmetické zlepšení dobrých aut
Facelift přivál kamiqu a scale nový design, nové, příjemné materiály do interiéru a pár prvků elektroniky, z nichž některé fungují hezky a ten zbytek se dá snadno vypnout. Při krátkém svezení se čtyřmi různými verzemi zjišťuji, že zákazníci nešlápnou vedle.
Škodovky Scala a Kamiq se ve faceliftovaných provedeních odhalily už loni v létě. Obě auta dostala nový design přídě, nová kola a drobně odlišný podpis zadních světel. Osvětlení vozu je nově kompletně LEDkové – i základní přední světlomety mají tuto technologii, příplatková je funkce LED Matrix. Také motory pod kapotou jsou novější s označením „Evo2“ a zůstává jim možnost spárování s manuálními převodovkami či sedmistupňovým DSG.
To všechno jsou ale včerejší noviny. Dostal jsem příležitost se s oběma vozy v různých specifikacích krátce svézt. Podařilo se mi vyzkoušet řadu specifikací od základní scaly, kterou koupíte za 460 tisíc, až po kamiq Monte Carlo se stopadesátikoňovým čtyřválcem a manuálním šestikvaltem, který začíná na 620 tisících korun.
Základní motorizace potěší
Začněme tedy odspoda, scalou se 70kW tříválcem a pětistupňovou manuální převodovkou ve verzi Selection. Ta je sice na českém trhu základním provedením, za nuznou se však tato výbava nedá označit ani zdaleka. Má LED světlomety i přední mlhovky – všechny verze scaly i kamiqu si zachovávají klasické přední mlhovky – vyhřívané přední sedačky, couvací senzory, hlídač jízdní ch pruhů, šest airbagů či samočinné nouzové brzdění, které rozpozná i chodce a cyklisty.
Také už v základu scala – i kamiq, obě auta jsou technologicky stejná – nabídne displej v místě přístrojového štítu a 8“ centrální displej pro rádio či zrcadlení smartphonu; vestavěná navigace tu není. Displej v místě přístrojového štítu není přes celou plochu, nýbrž „jen“ uprostřed a je možné si vybrat, zda tu bude zobrazen kruhový otáčkoměr nebo tachometr, anebo taky nic z toho. Po stranách jsou klasické „kostičkové“ ukazatele teploty chladicí kapaliny a stavu paliva, uprostřed je možné si zobrazit i teplotu oleje.
Přestože se může základní motorizace zdát na papíře slabá, scale vlastně docela hezky sedí. I díky vysokým bočnicím 16“ pneumatik je jízda velmi komfortní, odpružení je naladěno měkce, až houpavě. Tahle verze je nejlehčí, třebaže rozdíl oproti provedení s 85kW motorem není velký, a nabízí až překvapivě vysokou míru komfortu s hbitou přídí a bez ztráty nejistoty v zatáčkách.
Základní LEDkové světlomety nemají automatické přepínání dálkových světel, ale podle automobilky by nebyl velký problém ho v rámci drobných změn pro jednotlivé modelové roky do nabídky přidat. Jak dobře osvětlují silnici v noci, jsem při zkoušení za denního světla neměl možnost vyzkoušet.
Také základní látkové čalounění sedaček je bez výhrad, horší to ale je s potahem volantu. Ten je polyuretanový a v rukou nepůsobí dvakrát příjemně.
Něco jako alcantara
Skrze volant můžeme poskočit k prostřední zkoušené verzi, označené Top Selection. Ta má totiž kožený volant, jehož potah je nesrovnatelně příjemnější na omak. Třístupňové vyhřívání je jen bonus.
Jako první mě ale v lépe vybavené scale zaujal materiál Suedia připomínající alcantaru na palubní desce a výplních dveří. Ani ne na omak, jako spíš na pohlazení je velmi příjemný, a navíc hezky vypadá. K látkovému čalounění sedaček ani tady nemám výhrady.
Prostřední výbavu, kterou koupíte od 480 tisíc korun, jsem zkoušel se světlomety LED Matrix, které jsou osmnáctitisícovým příplatkem, a osobně bych přihodil ještě pár tisíc za ostřikovače světel.
Opět bohužel nemohu sloužit hodnocením fungování „matrixů“, neb jsme jezdili ve dne. Stojí ale za zmínku, že vozům zůstaly starší otočné ovladače světel, a s tím i funkce, že když manuálně zapnu obrysovky, vpředu svítí denní světla a vzadu se přidají zadní obrysová světla. Přicházím však samozřejmě o automatické rozsvěcení světel, je-li už příliš tma.
Zde jsem měl pod kapotou 85kW variantu litrového tříválce spolu se sedmistupňovým DSG. Převodovka řadí hezky hladce, ani rozjezdům nechybí plynulost a ani v normálním jízdním režimu převodovka nepodtáčí motor až tak extrémně, jak by se jeden mohl obávat, v honu za co nejnižší normovanou spotřebu paliva.
Motor oproti dosavadní scale a kamiqu o chloupek posílil, stále se mu však pod dvěma tisíci otáček nechce rozhýbat. Převodovku je nutno přimět podřadit, anebo prostě počkat. Od dvou tisíc otáček nahoru jsou reakce motoru svižné a dynamika je na svou třídu dostatečná. Se zvukem vytočeného tříválce to samozřejmě tak slavné není, vrčení není nic moc, ale to není novinkou ani překvapením.
Tento motor jsem zkoušel i v kamiqu se stejnou výbavou a se šestistupňovou manuální převodovkou. Rozdíl je samozřejmě pouze v řazení, které je klasicky „škodovácké“ s relativně přesnými drahami, ale nevyplatí se na něj spěchat a obecně není až takovým zdrojem potěšení, jak by si leckdo mohl přát.
Patnáctistovka i s manuálem
Vrcholné provedení Monte Carlo zkouším v obou vozech se stejnou technikou – motorem 1,5 TSI Evo2 o výkonu 110 kW s manuálním šestikvaltem. Motor ve vyšších otáčkách docela hezky zní a samozřejmě je jeho výkon příjemný, byť jsou kamiq i scala s touto motorizací pochopitelně nejtěžší. Patnáctistovka také má technologii odpojování dvou válců při nízké zátěži. Když tak učiní, je to trochu slyšet i cítit v jeho chodu, ale opravdu nijak výrazně.
Těžší motor se odráží v jízdních vlastnostech; příď auta je o chloupek těžkopádnější než s litrovým tříválcem. Také stojí za zmínku tužší odpružení oproti ostatním verzím, což je dáno snížením světlé výšky o 15 mm u scaly, resp. 10 u kamiqu.
Na verzích Monte Carlo jsou velkým plusem sedačky, které jednak hezky vypadají a jednak lépe drží tělo v zatáčkách. Ani jeden model samozřejmě není sporťákem, sedačky jsou pořád v první řadě pohodlné, ale oba úkoly plní úspěšně.
Elektronika odchází s pochvalou
Několik prvků mají scala i kamiq napříč svými verzemi společných. Předně to je starší, spolehlivější infotainment, jehož součástí je varianta zobrazení na digitálním přístrojovém štítu s velkým otáčkoměrem uprostřed. Dle mého názoru je nejpřehlednější, protože je tu i dobře čitelná rychlost jízdy a trvale zobrazená teplota oleje.
Má-li vůz automatickou dvouzónovou klimatizaci, dostal i nový ovládací panel, z nějž je přímo možné regulovat rychlost ventilátoru a zapínat vnitřní okruh ventilace. Jediné, kvůli čemu je třeba otvírat menu (i k tomu tady je tlačítko), je směrování vzduchu při režimu manuální klimatizace nebo zapínání drátkového vyhřívání čelního skla, je-li jím vůz vybaven.
Škodovka se také výborně zhostila zabudování inteligentního asistenta rychlosti, který dle pravidel EU musí auta nově homologovaná od července 2022 mít ve standardní výbavě. Jednak, zvuk výstrahy není až tak otravný, jako u některých jiných aut, a hlavně, dá se snadno vypnout. V jakékoliv výbavové verzi, i v té základní, si tlačítkem na volantu vyvoláte seznam asistenční elektroniky a ISA je v něm hned nahoře.
Bez výhrad funguje i adaptivní tempomat; snímá auta i dostatečně doširoka pro případ zatáčky. Stejně musím hodnotit sledování mrtvého úhlu, které nemá problém ani s větším rozdílem rychlostí na německé dálnici, i aktivní vedení v jízdním pruhu. Volant sice není kapacitní, ale stačí na něm mít položené ruce, aby vůz nehlásil, že máte chytit volant; není třeba s ním každou chvíli kvedlat.
Stejně jako dosud jsou materiály na palubě kvalitní a vozy působí dobře smontované. Tvrdých plastů se vaše prsty v podstatě nikdy nemusí dotknout. Co bych ale ocenil, je možnost podélného nastavování volantu v širším rozsahu.
Abych odpověděl ještě na pár dotazů, které jste nám vy, čtenáři, napsali – aktivní klapky, resp. roletu před chladičem měly některé verze těchto aut v minulosti, po modernizaci už tu však nejsou. Podle Škodovky nebyl přínos tohoto prvku dost velký na to, aby ospravedlnil investici.
Naopak u antikorozní ochrany se nezměnilo nic. Všechny plechy, které se používají k výrobě, jsou pozinkované, následně celá karoserie prochází tzv. katoforézním lakováním v lázni a následně jsou dutiny opatřeny nástřikem proti korozi. Při standardních situacích by tedy k rezivění plechů nemělo docházet, ovšem pokud třeba dojde ke kontaktu spodku auta s kameny či asfaltem a ochranné vrstvy se odřou, zbývá surový plech a ten samozřejmě korodovat bude.
Pořád dobrá auta
Věci jako fungování různých verzí světlometů vyzkouším, až některý vůz dostanu „na hraní“ na celý týden, kdy bude příležitost projet se i ve tmě. Zkusím také spotřebu paliva při normální jízdě, klidnější, než je normou na dynamických prezentacích. Ani tam ale čísla nebyla vysoká, i u patnáctistovky se pohybovala do 9 litrů i při vážně ostré jízdě.
Ve výsledku jsou modernizované malé škodovky pořád dobrými normálními auty, jen jsou o chloupek hezčí a novější. Nutné přídavky nejsou otravné, ty žádoucí zase dobře plní své funkce. A už za méně než půl milionu korun dostanete dost slušnou výbavu.
Škoda Scala: Základní technická data testovaných kusů | |||
Selection | Top Selection | Monte Carlo | |
Motorizace | 1,0 TSI 5st. man. | 1,0 TSI 7st. DSG | 1,5 TSI 6st. man. |
Nejvyšší výkon | 70 kW (95 k) při 5.000-5.500 ot/min | 85 kW (115 k) při 5.500 ot/min | 110 kW (150 k) při 5.000-6.000 ot/min |
Nejvyšší točivý moment | 175 Nm při 1.600-3.500 ot/min | 200 Nm při 2.000-3.500 ot/min | 250 Nm při 1.500-3.500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h | 10,8 s | 10,1 s | 8,2 s |
Nejvyšší rychlost | 192 km/h | 202 km/h | 221 km/h |
Spotřeba (WLTP) | 5,1-5,6 l/100 km | 5,3-5,9 l/100 km | 5,4-5,9 l/100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1.199-1.364/375-492 kg | 1.237-1.409/375-492 kg | 1.259-1.423/375-491 kg |
Objem zavazadelníku | 467/1.410 l | 467/1.410 l | 467/1.410 l |
Základní cena v ČR | 459.900 Kč | 559.900 Kč | 599.900 Kč |
Škoda Kamiq: Základní technická data testovaných kusů | ||
Top Selection | Monte Carlo | |
Motorizace | 1,0 TSI 6st. man. | 1,5 TSI 6st. man. |
Nejvyšší výkon | 85 kW (115 k) při 5.500 ot/min | 110 kW (150 k) při 5.000-6.000 ot/min |
Nejvyšší točivý moment | 200 Nm při 2.000-3.500 ot/min | 250 Nm při 1.500-3.500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h | 9,7 s | 8,3 s |
Nejvyšší rychlost | 196 km/h | 214 km/h |
Spotřeba (WLTP) | 5,4-5,8 l/100 km | 5,7-6,1 l/100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1233-1396/429-552 kg | 1.276-1.431/434-550 kg |
Objem zavazadelníku | 400/1.395 l | 400/1.395 l |
Základní cena v ČR | 539.900 Kč | 619.900 Kč |