Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda představuje modernizované modely Scala a Kamiq, změny jsou velmi decentní

Ondřej Mára
Diskuze (39)

Mladoboleslavská automobilka modernizuje dvojici kompaktních modelů. Oba nabídnou výraznější vzhled, modernější technologie a bohatou (nejen technologickou) výbavu.

Automobilka Škoda Auto má na druhou polovinu tohoto roku velké plány. Všichni s napětím očekáváme především premiéru modelů Superb a Kodiaq nové generace, ještě předtím nám ale mladoboleslavská automobilka představuje modernizaci svých kompaktních modelů Scala a Kamiq na platformě MQB-A0. Na co se tedy můžeme těšit?

Než se podíváme na inovované modely jednotlivě, pojďme si říci pár novinek, které mají společné. Začít můžeme přepracovanou maskou chladiče, novými nárazníky a především novými standardními LED světlomety, které mohou být na přání poprvé vybaveny i Matrix-LED technologií.

U obou modelů se také setkáme s novými materiály, které jsou vyráběny především z udržitelných zdrojů a přímo v Mladé Boleslavi. Některé plasty a obložení automobilka vyrobila z recyklovaných plastů, v kabině se pak objevují materiály využívající vlákna z konopí a kenafu (druh ibišku). Například koberečky jsou vyrobeny z recyklované látky.

Nabídka pohonných jednotek zahrnuje tři motory TSI generace evo2. Základem je tříválec 1,0 TSI  o výkonu 70 kW (95 k), kombinovaný s manuální pětistupňovou převodovkou. Litrový motor však může být naladěn i na 85 kW (115 k), kdy je dostupný s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo sedmistupňovou DSG převodovkou. Na vrcholu nabídky pak tradičně stojí čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), dostupný s šestistupňovou manuální i automatickou sedmistupňovou DSG převodovkou, který nabízí funkci odpojování válců ACT.

Podvozek bude možné volitelně vybavit paketem pro špatné cesty, který zvýší světlou výšku modelu Scala o 15 mm. Pro modely Monte Carlo bude k dispozici možnost volby dvou nastavení tlumičů pérování s podvozkem sníženým u modelu Scala o 15 mm a u modelu Kamiq o 10 mm.

Oba modely také nabídnou tři výbavové stupně: Selection, Top Selection a Monte Carlo, které doplňují čtyři varianty interiéru. Kromě toho jsou k dispozici pakety výbav na přání v několika kategoriích a několik samostatných položek výbavy na přání. Již v základu ale potěší 8“ virtuální kokpit nebo 8,25“ základní infotainment Media.

Modely Monte Carlo, odkazující na závodní úspěchy značky, se opět budou vyznačovat černými designovými prvky nebo umělou kůží v dekoru Carbon. U obou modelů se navíc dočkáme tradičních Simply Clever prvků, mezi kterými se nově objeví i virtuální pedál pro elektricky ovládané páté dveře. Nyní už se ale pojďme podívat na jednotlivé modely.

Škoda Scala se vrací k Vision RS

Při vývoji modernizované Škody Scala se designéři vrátili do minulosti a pokusili se produkční vůz ještě víc přiblížit konceptu Vision RS, jenž byl předobrazem produkčního modelu. Nová Scala tak dostala přepracovanou masku chladiče s vertikálními lamelami, kde se střídají matné a lesklé plochy. Přepracován byl také přední nárazník, jehož centrální otvor pro přívod vzduchu je rozdělen bočními křídly a lemován výraznějšími vzduchovými clonami, které zdůrazňují sportovnost a chrání standardní LED mlhovky. Nová je také spodní mřížka sání s kosočtvercovými segmenty.

Zřejmě nejvýraznější novinkou jsou však světlomety, které jsou užší a již ve standardu pracují kompletně na technologii LED. Volitelně si mohou zákazníci připlatit Matrix-LED světlomety, které přináší LED moduly evokující ledové kostky a schopnost stínování okolních vozů. Ve dvou verzích jsou dostupná také zadní LED světla, přičemž volitelná verze Top LED nabídne animované ukazatele směru a novou světelnou grafiku ve tvaru písmene L.

Drobnou změnou prošla také záď, kde se na přání dostupné prodloužené sklo pátých dveří táhne až k zadním světlům a nově ho zdobí modernizovaný nápis Škoda. Zadní nárazník má nový tvar a jeho difuzor lemují po bocích dva designové prvky lakované v barvě karoserie, odkazující na přední nárazník.

Vůz je dodáván s koly o rozměru 16 až 18 palců, přičemž novinkou v nabídce jsou 17" kola z lehké slitiny Kajam ve stříbrné barvě s černými aerodynamickými kryty, stříbrná 18" kola Fornax a 18"stříbrná kola z lehké slitiny Ursa s černými aerodynamickými kryty. Modernizovaný model Scala nabízí devět barev karoserie, včetně tří nemetalických barev. Exkluzivně je Scala dostupná také v nemetalickém odstínu šedá Steel.

Video se připravuje ...

Samostatnou kapitolou je model Scala Monte Carlo, který se vyznačuje černými designovými prvky. Rámeček masky chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek, boční prahy i nápisy na zadních dveřích jsou černě lakované a přední blatníky zdobí plakety Monte Carlo. Součástí standardní výbavy modelu Scala Monte Carlo je černá panoramatická střecha, která plynule přechází v prodloužené sklo pátých dveří.

Dále jsou součástí výbavy Matrix-LED přední světlomety, LED přední mlhové světlomety s funkcí přisvěcování a zadní boční okna a sklo pátých dveří s vyšším stupněm tónování (Sunset). Standardní 17" černá leštěná kola Kajam pro Monte Carlo mají černé aerodynamické kryty. Na přání jsou pro tuto vrcholnou variantu dodávána 18" černá leštěná kola Ursa.

Robustnější Škoda Kamiq

Také modernizovaná Škoda Kamiq přichází s výraznými změnami na přídi a zádi, díky kterým by měla působit více jako robustní SUV. Maska chladiče je větší, vzpřímenější a opět dostala dvojité lamely, které jsou výraznější a na spodní části tvoří tvar písmene U. Pod maskou vidíme nový přední nárazník s širokým otvorem pro přívod vzduchu a trojrozměrnou mřížkou. Ve velkých vzduchových clonách po stranách jsou standardně zapuštěné LED mlhovky.

Stejně jako Scala, také SUV Kamiq dostalo výrazně přepracované světlomety, standardně pracující s LED technologií. Horní světlo je nově užší a pro denní svícení využívá čtyři ostře řezané krystalické elementy. Hlavní LED světlomet pak volitelně nabízí Matrix-LED technologii s výraznými šestihrannými moduly s ochranným krytem. Celá skupina světlometů je navíc ozářena krystalickými prvky a orámována chromovanými elementy. U modelu Monte Carlo navíc přední LED světlomety disponují animovanými směrovkami.

Přepracována byla opět i zadní světla, která mají u vrcholné varianty Top LED přepracovanou dělenou grafiku ve tvaru písmene L a animované ukazatele směru. Reflektory ve tvaru písmene L a zadní mlhové světlo jsou vizuálně propojeny se zadními světly. Kamiq dostal také upravenou záď s lehce přepracovaným nárazníkem a novým nápisem Škoda na zadních dveřích, který navazuje na modernizovanou firemní identitu značky.

Stejně jako u modelu Scala zahrnuje portfolio modelu Kamiq 17" kola z lehké slitiny Kajam ve stříbrné barvě s černými aerodynamickými kryty, stříbrná 18" kola Fornax a 18" stříbrná kola z lehké slitiny Ursa s černými aerodynamickými kryty. Kamiq je k dispozici ve dvou nemetalických a sedmi metalických barvách karoserie a lze jej objednat také v oranžovém metalickém odstínu oranžová Phoenix.

Vrcholná sportovně lifestylová verze Monte Carlo nabízí černě lakovanou střechu s A- sloupky, které doplňuje rámeček masky chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek, boční prahy, střešní ližiny a nápisy taktéž lakované v černé barvě. Model má v černém provedení také celý difuzor zadního nárazníku a na předních blatnících jsou umístěny plakety Monte Carlo.

Standardní výbava zahrnuje Matrix-LED přední světlomety, LED mlhová světla s funkcí přisvěcování, panoramatickou střechu a zadní boční okna a sklo pátých dveří s vyšším stupněm tónování (Sunset). Standardní 17" černá leštěná kola Kajam pro Monte Carlo mají černé aerodynamické kryty. Na přání jsou k dispozici i 18" černá leštěná kola Ursa.

Vylepšené interiéry a panel klimatizace

Součástí modernizace modelů Scala a Kamiq je také nová nabídková struktura, kdy nové výbavové stupně Selection, Top Selection a Monte Carlo nabízejí dohromady čtyři varianty interiéru. Podobně jako u plně elektrické rodiny Enyaq se jedná o interiéry inspirované světem moderního bydlení, které se pyšní sladěnými barvami a materiály.

Interiér Loft v novém základním stupni výbavy Selection má na sedadlech a části přístrojové desky použitou šedou látku, zatímco u interiéru Lodge, který je standardem pro stupeň Top Selection, je použito mikrovlákno Suedia, rovněž v šedé barvě. Interiér Lodge je také standardně vybaven orámováním v měděné barvě a ambientním LED osvětlením s možností přepínání mezi bílou a červenou barvou. Multifunkční volant, hlavice řadicí páky a páka ruční brzdy jsou potaženy kůží

Video se připravuje ...
.

Komfortní interiér Suite je standardně vybaven koženými sedadly s elektricky nastavitelným sedadlem řidiče a orámování má chromovaný vzhled. Sportovní vrcholný model Monte Carlo pak nabízí ještě více vizuálních prvků díky stejnojmennému interiéru.

Sportovní sedadla, designová část přístrojové desky a výplně dveří varianty Monte Carlo jsou potaženy umělou kůží s karbonovým vzhledem. Sportovní multifunkční kožený volant má černé prošívání a je opatřen plaketou Monte Carlo. Standardem pro variantu Monte Carlo je také nastavitelné LED ambientní osvětlení.

Automobilka se také pochlubila snižováním uhlíkové stopy díky většímu použití udržitelných materiálů, včetně recyklovaných surovin či přírodních vláken jako je konopí či kenaf. Důležitou inovací je však i nový panel volitelné automatické klimatizace Climatronic, který dostal intuitivnější ovládání díky novým tlačítkům pro nastavení intenzity ofuku.

Nová technologická výbava

Drobného vylepšení se však dočkaly i jiné panely v kabině. Modely Scala i Kamiq jsou nyní standardně vybaveny 8“ virtuálním kokpitem, který může být na přání či v rámci vyšší výbavy nahrazen větším 10,25“ virtuálním kokpitem. Větší panel nabídne několik režimů zobrazení i možnost individuální konfigurace. V palubní desce je umístěn volně stojící dotykový displej infotainmentu s úhlopříčkou 8,25 palce a dvojicí otočných ovladačů, který však může být volitelně nahrazen i 9,2“ infotainmentem Navi i s možností hlasového ovládání prostřednictvím digitální asistentky Laury.

Již základní systém nabízí příjem DAB, Bluetooth hands-free volání, dvojici USB-C konektorů s výkonem 15 W nebo čtyři reproduktory. Vyšší výbava Top Selection přináší čtyři konektory USB-C, bezdrátové nabíjení nebo podporu bezdrátového připojení mobilních telefonů Starlink. Fanoušci hudby si mohou zvolit volitelný Škoda Sound System doplněný subwooferem v prostoru pro rezervu.

Bezpečnostní asistenti

V rámci modernizace došlo k rozšíření nabídky vyspělých asistenčních systémů, které oba modely přebírají i z vozů vyšších tříd. Vedle prvků standardní výbavy, jako je systém Front Assist, udržování jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek nebo parkovacích senzorů, které umí zastavit vozidlo, mohou oba modely v rámci paketu asistované jízdy 1,5+ nabídnout i adaptivní tempomat (ACC) a adaptivní vedení v jízdním pruhu.

Volant je vybaven technologií rozpoznáním držení (Hands-on Detect), která v pravidelných intervalech kontroluje, zda má řidič ruce na volantu. Adaptivní vedení v jízdním pruhu rozpoznává také přechodné značení jízdních pruhů, například při stavebních pracích, a v případě potřeby provádí tento asistent aktivní zásahy do řízení.

Oba modely standardně nabízí airbag řidiče a spolujezdce a také hlavové a boční airbagy vpředu. Na přání je k dispozici paket ochrana cestujících, který obsahuje kolenní airbag řidiče, zadní boční airbag a proaktivní ochranu cestujících zepředu

Stále Simply Clever

V rámci modernizace dostávají oba modely elektricky ovládané páté dveře s virtuálním pedálem, který umožňuje otevřít dveře kufru bez rukou. Systém se přitom u automobilů značky Škoda v kompaktní třídě objevuje vůbec poprvé. Kromě toho ale oba modely nabídnou deštník ve dveřích řidiče, držák parkovacích lístků na A-sloupku, škrabku na led s ukazatelem hloubky dezénu ve víčku palivové nádrže, odkládací kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel, cargo elementy, 12V zásuvku, síťový program, háčky na úchyty TopTether a mnoho dalšího.

Ondřej Mára
Diskuze (39)

Doporučujeme

4. 8. 2023 00:50
Re: Scala
Stejná otázka u kombi, proč tu lidí kupují, když to vypadá odporně? Prostě lidi teď SUV mají rádi, já bych si to osobně nekoupil, ale tak to prostě je.
Avatar - WinDiesel
2. 8. 2023 17:53
Re: Registrace Enyaq ČR červenec 2023
Něco zajímavějšího bys tam neměl? Enykvak je pro většinu populace cela nezajímavým autem.
Avatar - WinDiesel
2. 8. 2023 17:49
Re: Scala
což to je pravda pravdoucí
Avatar - WinDiesel
2. 8. 2023 17:49
Re: Scala
kolik je tedy přesně těch tchánů? 3? 4? :-[] :-[] :-[]
Avatar - WinDiesel
2. 8. 2023 17:48
Re: Scala
My tchánové míváme bříško, bolí nás záda a kolena, nemáme zájem zapadnout do auta jak Helmut do krytu a potom volat o pomoc aby nám někdo pomohl se z nízkého auta vyhrabat. :-[] :-[] :-[] :-[] :-[]