Za volantem nového Suzuki Swift Sport. Turbo svišť vás bude bavit!
Suzuki Swift Sport býval vždycky zábavným hot hatchem. Po prvních jízdách s novou generací na českých silnicích už víme, že to platí pořád!
Značka Suzuki je na českém trhu oblíbená hlavně pro svoje SUV – 45 % jejích tuzemských prodejů tvoří Vitara, 30 % připadá na S-Cross – v její nabídce ale bývá i malý hot hatch lákající zákazníky hledající zábavu za volantem. A právě ten přichází ve své nejnovější generaci, nové Suzuki Swift Sport jsme poprvé vyzkoušeli na silničkách v okolí Dolních Břežan, nedaleko Prahy.
Vyzkoušený Swift Sport je v pořadí už třetí generace. Ta první, nahrazující Ignis Sport, přišla v roce 2006, druhá následovala v roce 2012. Trojka přichází na český trh letos, za úplnou novinku ji ale považovat nelze – světu se představila již v roce 2017. Jak jsme ale při prvních jízdách na českých silnicích zjistili, čekání se vyplatilo!
Svišť je čipera
Suzuki Swift Sport je totiž ve svém třetím vydání pořád zábavným a neskutečně obratným autem. Základem je jako u výchozího hatche nová platforma Heartect, která je navzdory zvýšené tuhosti (díky většímu počtu bodových svarů) lehčí – novinka tak zvládla zhubnout 80 kilogramů. Pohotovostní hmotnost jen 3,9 metru dlouhého hatche se tak povedlo srazit pod tunu, konkrétně na 975 kilogramů. Vedle lehčí konstrukce mají na to vliv i lehčí sedačky nebo lehká pohonná jednotka.
Nízká hmotnost v kombinaci s kompaktními rozměry pomáhá agilnímu charakteru motorového sviště, Swift Sport se s neskutečnou radostí vrhá do zatáček. Okamžitě reaguje na pokyn volantem a zvládá i rychlé změny směru. Výhodou je v tomto ohledu i zmenšený poloměr otáčení o 0,45 metru na 4,8 metru. Jen v utažených obloucích už přestávají stíhat vnitřní kola – samosvorný diferenciál by v tomto ohledu neuškodil.

Poctivou práci odvádí i podvozek, byť pravda, jezdili jsme hlavně po silnicích s hladkým povrchem, a tak si na vyzkoušení chování na rozbitých cestách zatím počkáme. Zbytečně tvrdý se však podvozek nezdá, dokonce musíme říci, že se karoserie auta na poměry hot hatchů v oblouku až povážlivě naklání. Po pár zatáčkách vás to však bude bavit a budete to považovat za součást charakteru. Swiftu Sport mimochodem nechybí tlumiče Monroe s revidovanou strukturou ventilů a optimalizovanou charakteristikou tlumících sil, masivnější stabilizátor včetně spojovacích tyčí, s uložením vyztužených teflonem.
Místo atmosféry turbo
Lehká konstrukce navíc znamená, že Swift Sport nemusel dostat nějak přemotorovaný agregát. K navýšení síly však v mezigeneračním srovnání došlo, a to k citelnému. Swift Sport totiž v nejnovější generaci nahradil atmosférickou šestnáctistovku předchůdce za přeplňovaný čtyřválec 1.4 BoosterJet. Motor známý z ostatních modelů značky využívá turbodmychadlo pracující až s tlakem 1 bar s obtokovým ventilem a blow-off ventilem, přímé vstřikování se sedmiotvorovými tryskami pracujícími až s tlakem 200 barů nebo sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy.
Výkon možná proti minulé generaci tolik nevyrostl, z rovných 100 kW na 103 kW, točivý moment se ale vyšvihl o 44 % na 230 N.m. Ano, ve světě malých hot hatchů to možná nejsou dech beroucí hodnoty, při první jízdě s novým sportovním svištěm jsme ale neměli pocit, že by nám výkon někdy chyběl. Zkrátka další výhoda lehké konstrukce.
Motor má síly dost a když překonáte hranici 2000 otáček, rychle reaguje na pokyn plynovým pedálem. Pravdou však je, že by mohl mít šťavnatější zvuk.
Suzuki Swift Sport – srovnání s dalšími rychlými hatchbacky | |||
Model | Suzuki Swift Sport | Ford Fiesta ST 5dv. | VW Polo GTI |
Motor | 1.4 BoosterJet | 1.5 EcoBoost | 2.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1373 | 1497 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 103/5500 | 147/6000 | 147/- |
Točivý moment [N.m/min] | 230/2500-3500 | 290/1600-4000 | 320/1500-4350 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M (6DS) |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 232 | 240 (238) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,1 | 6,5 | ? (6,7) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 6,0 | 6,3 (6,1) |
Základní cena [Kč] | 479.900 | 540.900* | 534.900 (574.900) |
*S třídveřovou karoserií Fiesta ST stojí 525.900 Kč |
Přeplňovaná čtrnáctistovka přitom pracuje výhradně s šestistupňovým manuálem, nějaký automat k dispozici není, proč taky, v takové zábavné hračce. Jedná se o vylepšenou převodovku z předchozí generace, úpravy se zaměřily na plynulejší chod řadicí páky, výraznější zpětnou vazbu nebo zkrácení drah v kulise (o 10 %). Spojka je pak robustnější, aby odolala i při prudkých rozjezdech.
A jedním dechem dodáváme, že je manuál prostě skvělý. Řazení je naprosto přesné, dráhy jsou krátké, a tak si celou dobu užíváte mechanické sepjetí s vozem. Já osobně bych jen ocenil nějakou zajímavější hlavici volicí páky.
Žluťásek
Když už jsme u toho interiéru, ještě jedna věc by se tu našla. Tvrdé plasty na palubní desce a lacinější vzezření nechme být, to u hot hatche řešit nemusíme, výhrady mám k sedadlům. Mají sice poctivé boční vedení, které dobře podrží tělo, osobám s poněkud prostorově náročnější postavou však přijdou úzká. A co víc, jsou ukotvena vysoko, a tak navzdory mohutným bočnicím máte v rychle projetých zatáčkách občas nepříjemný pocit, že z nich musíte vypadnout. A ani se kvůli tomu uvnitř nesedí moc pohodlně.
Ocenil bych i lépe čitelné budíky. Hlavně otáčkoměr s červeným pozadím je občas nepřehledný, když se blížíte k červenému poli, hůře se vám kvůli té záplavě červené odhaduje, kde vlastně omezovač leží. Volant se zploštělým věncem se každopádně drží dobře.
Hodně se mně pak nejnovější Swift Sport líbí zvenku. Upravená maska autu dodává dravý výraz, na rozdíl od běžných „svišťů“ jsou tu i jiné boční prahy, střešní spoiler nebo odlišný zadní nárazník s kulatými koncovkami výfuku. Kola jsou standardně 17palcová.
Karoserie stejně jako u výchozího auta zůstává výhradně pětidveřová, zakryté kliky zadních dveří ale znamenají, že Swift vypadá šik. Skvělý je pak žlutý odstín Champion Yellow odkazující na závodní Suzuki z juniorského mistrovství světa, jeden ze sedmi nabízených pro tento hot hatch. Nad jiným bych ani neváhal!
Závěr
Suzuki Swift Sport vždy bývalo zábavným hot hatchem a na tom se nic nemění ani v třetí generaci, byť místo atmosférické šestnáctistovky najdeme v útrobách přeplňovanou jedna čtyřku. Jízda se Swiftem Sport je neskutečná zábava, je možná pomalejší než některé jiné malé hot hatche, to ale dohání právě tím, jak dokáže řidiče rozesmát od ucha k uchu. Tenhle vůz totiž zvládnete ždímat na běžných silnicích ještě v relativně bezpečných rychlostech, čehož si budete do sytosti užívat.
Výhrady mám vlastně jen dvě – za volantem se sedí neskutečně vysoko, což v kombinaci s většími náklony v zatáčkách (na poměry hot hatchů) znamená, že máte v oblouku občas pocit, že přece ze sedačky musíte vypadnout.
Naopak cena mně přijde výhodná, za 479.900 korun dostanete nejen skvěle jezdící auto, ale také dobře vybavené. V základu nechybí navigace, zadní parkovací kamera, vyhřívání předních sedadel, diodové světlomety ani adaptivní tempomat. Tak co, přidáte se k těm 26 českých zákazníkům, kteří si nový Swift Sport zatím objednali?