Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za volantem Renaultu Mégane a Captur E-Tech: Zóny zdarma už nejsou jen pro Zoe

Stanislav Kolman
Diskuze (11)

Po elektromobilu Zoe uvádí Renault další dva osobní vozy, které u nás dosáhnou na „elektrické“ registračky. A nespoléhají jen na šťávu z kabelu.

V prvních jízdních dojmech s novým Renaultem Clio E-Tech jsem připomněl náš dlouhodobě testovaný elektromobil Renault Zoe, který jsme pár dní před akcí vraceli. Šlo vlastně o jediný osobní vůz francouzské automobilky, který mohl těžit z výhod „elektrických“ registračních značek – na modrých zónách v Praze parkoval zdarma a nepotřeboval dálniční známku.

Teď už jsou takové osobní renaulty na trhu tři (alespoň ty plnohodnotné, bublinu Twizy do našeho výčtu nepočítám). Elektrické Zoe doplňují plug-in hybridní Mégane a Captur, jejichž tabulkové emise CO2 na kilometr se bezpečně vejdou pod 50 gramů, které česká legislativa k udělení těchto registraček vyžaduje.

První svého druhu

Pro plug-in hybridní dvojičku Mégane a Captur z velké části platí to, co pro Clio E-Tech. Že je v útrobách něco jinak poznáte až při hlubším zkoumání. Nejvýraznější indicií jsou pochopitelně už zmiňované značky. Dále si můžeme všimnout víčka navíc, pod nímž je ukryt konektor na dobíjení. V případě plug-in hybridů jej najdeme na straně vozu, nikoliv pod diamantem na přídi, jako je tomu u elektrického Zoe. Nenápadným detailem je pak štítek na zadní straně. Mégane i Captur přijíždějí na český trh současně a jde o první plug-in hybridy v nabídce Renaultu. V případě crossoveru se pak bavíme o prvním B-SUV, které můžete strčit do zásuvky.

Téměř shodná technika

Technologie použité v modelech E-Tech Plug-in se z velké části shodují s hybridním Cliem. Také tady je srdcem čtyřválcová šestnáctistovka SCe – motor dobře známý z dřívějších vozů Renault/Dacia, avšak pro potřeby elektrifikovaných pohonných jednotek značně upraven. Motor pracuje v Atkinsonově cyklu má jiné písty, ojnice a vybaven je rovněž filtrem pevných částic. Hlavně ale kooperuje s doprovodným elektromotorem a startér/generátorem. Celý systém navíc udržuje spalovací motor v provozní teplotě, aby se nestalo, že po několika desítkách kilometrů na elektřinu musí naskočit za studena.

Spalovací motor má maximální výkon 68 kW a 144 newtonmetrů točivého momentu. Protože je výkon hlavního elektromotoru nepatrně vyšší (51 kW namísto 36 kW u klasického hybridu), dostáváme se na systémový výkon 117 kW (Clio E-Tech má 103 kW). Klíčová je pro plug-in hybridy větší baterie s kapacitou 9,8 kWh, která by měla vystačit na dojezd 50 kilometrů v kombinovaném cyklu, případně 66 km v cyklu městském. Nabíjet můžete u veřejných stanic výkonem až 3,7 kW, v takovém případě to potrvá asi tři hodiny. Z klasické domácí zásuvky se pak bavíme o pěti hodinách.

Také tady najdeme automatizovanou převodovku Multi-Mode, která spalovací agregát se dvěma elektromotory propojuje. Sofistikované řešení si vyžádalo na 150 nejrůznějších patentů a při jeho vývoji se Renault opíral o zkušenosti získané v šampionátu formule 1. Vlastně jde o dvě převodovky v jednom těle se dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro motor spalovací. Mechanickou synchronizaci nahrazuje elektrická, jež před změnou převodu vyrovnává otáčky ozubených kol.

Video se připravuje ...

Malá ochutnávka

Podobně jako v případě Clia E-Tech nebylo naše první usednutí za volant žádným rozsáhlým testováním, jako spíše úvodní ochutnávkou nové technologie. Tu navíc zkoušíme v poslušném vláčku za instruktorem.

Nejprve jsem se posadil do Méganu. Trakční baterie nebyla dobita zcela do plna a před jízdou slibovala 36 čistě elektrických kilometrů. Ujeli jsme 14,6 km, zatímco z dojezdu ubylo jen 12 km. Téměř celou cestu jsem absolvoval v režimu, kdy si auto samo řekne, zdali je pro něj výhodnější používat spalovací motor, elektromotor, nebo souhru obou dohromady. Připojení spalovacího motoru probíhá jemně a všiml jsem si jej vlastně jen při razantním sešlápnutí plynového pedálu.

Na konci této krátké okreskové vložky svítila na digitálním přístrojovém štítu spotřeba 0,5 litru a 19 kWh na 100 km. Když jsem si ale na multimediálním systému zobrazil grafy o jízdě, ani jeden sloupeček nepřekračoval hranici 19 kWh. Podle školitelů přítomných na místě může jít o softwarovou chybu výpočtu. Jeden z nich najezdil s novými plug-in hybridy přes 5000 km a říká, že běžně se vozy vykazují o dost nižší spotřebou energie.

 

Kromě standardního dobíjení ze zásuvky nesmím zapomenout ani na možnost nabíjení jízdou. Funguje to stejně jako ve Škodě Superb iV a dalších plug-in hybridech. Prim v takovém momentě hraje spalovací motor, který přebytečnou energii ukládá do akumulátorů. Jenže zatímco elektrifikovaná škodovka umí takto nabít baterku téměř do plna, Mégane a Captur E-Tech to zvládají jen do nějakých 40 %, což odpovídá zhruba 20 kilometrům jízdy. Takové dobíjení vám značně usnadní jízdní režim B se zvýšenou rekuperací. Překvapilo mě, že v plug-in hybridu byla intenzita rekuperace na „béčko“ pocitově méně výrazná než v hybridním Cliu.

Video se připravuje ...

Obdobným apetitem jako Mégane se vyznačoval i Captur, do kterého jsem přesednul na posledních pár kilometrů. Také tady jsem většinu ze zhruba devítikilometrového úseku absolvoval v čistě elektrickém režimu, také tady na konci svítila průměrná spotřeba paliva 0,5 litru a 19,1 kWh. Školící technici říkají, že úsporně se dá s těmito vozy jezdit, i když zrovna nemáte možnost dobíjet. Milerádi se o tom přesvědčíme v tradičním redakčním testu, který máme v plánu ještě letos.

Na nějaké rozsáhlé testování jízdních vlastností nebyl na krátkém úseku úplně prostor, přesto si dovolím pár rychlých postřehů. Velice příjemné jsou rozjezdy výhradně na elektřinu, díky kterým je odpich z místa kultivovaný a zároveň svižný. Plug-in hybridy mimochodem zvládnou bez kapky benzinu rychlost až 135 km/h. Vyjma „mého“ jízdního režimu MySense máte na výběr ještě Pure (výhradně na elektřinu) a Sport (efektivní kombinace všech složek pohonu). V něm auto reaguje na sešlápnutí plynového pedálu živěji. Stovka okolo deseti sekund je však jasným důkazem, že sportování nemají francouzští sourozenci v popisu práce.

V tradičním testu si také povíme více o podvozku, který se alespoň na prvních (byť hladkých) kilometrech asfaltu jevil jako pohodlný a velmi dobře odhlučněný. Jen připomeňme, že oba plug-in hybridy jsou standardně vybaveny víceprvkovou nápravou. A díky baterii umístěné pod zadní sedačkou – nízko a před zadní nápravou – prý máme očekávat opravdu dobré jízdní vlastnosti. Podle školitelů dokonce nejlepší z aktuální nabídky obou aut. Inu, těšíme se!

Renault Mégane a Captur E-Tech (technická data a ceny)
  Mégane E-Tech 160 Captur E-Tech 160
Zdvihový objem [cm3] 1598
Válce/ventily 4.IV
Převodovka Multimódová automatická
Max. výkon spalovacího motoru [kW/min] 68/5600
Max. výkon elektromotoru [kW] 51
Systémový výkon [kW] 117
Max. točivý moment spalovacího motoru [Nm/min] 144/3200
Max. točivý moment elektromotoru [Nm] 205
Kapacita baterie [kWh] 9,8
Doba nabíjení výkonem 2,3/3,7 kW [h] 5/3
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,8 10,1
Max. rychlost [km/h] 183 173
Dojezd v EV režimu kombinovaný/městský [km] 50/65 50/65
Objem palivové nádrže [l] 39 39
Spotřeba město/mimo/kombi [l/100 km] -/-/1,3 0-1,6/6,5-6,7/1,5
Emise CO2  [g/km] 29-32 34
Objem zavazadlového prostoru [l] 389 265-379
Provozní hmotnost/nosnost [kg] 1678-1744/462-528 1564-1625/435-496
Cena Zen [Kč] 750.000 -
Cena Intens [Kč] 795.000 730.000
Cena R.S. Line [Kč] 830.000 -

Top 8 podle RNews.cz

Na slovíčko jsem si ještě jednou přizval kolegu Aleše z magazínu RNews.cz - nezávislého experta na techniku Renaultu a celé skupiny, se kterým na svých speciálech rád spolupracuje i Martin Vaculík. Aleše jsem poprosil, aby vypíchnul pár pro něj klíčových bodů o novém Méganu a Capturu E-Tech. Tady jsou:

  • V zásadě platí to, co se píše u Clia. Plug-in hybrid je vyšší verze E-Tech platformy, ještě blíže elektromobilům.
  • Jak Captur tak Mégane mají v tomto případě zcela novou zadní nápravu typu multilink. Ta je velmi dobře naladěná a povyšuje jízdní vlastnosti obou modelů. Příjemný bonus hybridních verzí, jezdí zkrátka lépe.
  • Dvacet koní navíc proti Cliu, tento nárůst se týká hlavního elektromotoru, který realizuje rozjíždění. Výkonový bonus si tedy budete užívat při každém rozjezdu.
  • Baterie s kapacitou 9,6 kWh (8x větší než u Clia Hybrid) umožňuje dojezd až 50 km čistě na elektřinu. Větší baterie zároveň dává jednotce větší možnosti v rozsáhlejším využití elektromotorů, spalovací motor přijde ke slovu mnohem méně.
  • Ovládání pohonů je zde o něco propracovanější než u klasického hybridu E-Tech. Je možné aktivovat funkci E-Save, kdy si systém umí za jízdy pomoci spalovacího motoru na povel řidiče dobít baterii až na 40%.
  • Jako nevýhodu vidím poměrně pomalé nabíjení. Výkon 3,7 kW skrze AC nabíječku je opravdu málo, výrobce nejspíš hledal kompromis s ohledem na dostupnou cenu.
  • Stejně jako u Clia potěší velmi slušné odhlučnění. Při běžné jízdě aktivaci spalovacího motoru stěží uslyšíte. V otáčkách už slyšet lze, ale i tak nejde o žádný rušivý, natož hlasitý projev.
  • Výhodou plug-in hybridu je, že spadá do kategorie, kdy může mít EL registrační značky. Má tedy dálnice zdarma, stejně jako parkování v modrých zónách v Praze.
Stanislav Kolman
Diskuze (11)

Doporučujeme

Avatar - SKAY
15. 10. 2020 21:18
Re: Smůla
nevim jak ted ale na jaře 1,3 kombik za 430 jezdi za 5,6 ..... tydle baterkače jsou cenově mimo :no: a uvnitř v zadu i kufr nic moc.Okta je o kus prostornější.
Avatar - xxc
15. 10. 2020 20:02
Re: Smůla
asi som do Skody pridal viac a drahsich asistentov, ked ich ponuka :-) samozrejme hruby odhad
Avatar - twistedTSD
15. 10. 2020 18:37
Re: Smůla
Výbavu jsem nesrovnával, ale Mégane E-tech Grandour Intense stojí o 25 tKč míň než O iV Combi Style.
Avatar - xxc
15. 10. 2020 17:54
Re: Smůla
A nie su presne cenniky? Vsetky auta som nahodil do konfiguratoru a dal +- vybavu pre seba. Rozdiel je 5000 €, alebo 150 000 czk a kazdy si vyberie.
15. 10. 2020 17:41
Re: Smůla
až vyjdou přesné ceníky a půjdou porovnat výbavy tak uvidíme.... každopádně Style není základní výbava, nevím jak Intense.... ale technicky je ten rozdíl fakt velký....