Za volantem Renaultu Mégane a Captur E-Tech: Zóny zdarma už nejsou jen pro Zoe
Po elektromobilu Zoe uvádí Renault další dva osobní vozy, které u nás dosáhnou na „elektrické“ registračky. A nespoléhají jen na šťávu z kabelu.
V prvních jízdních dojmech s novým Renaultem Clio E-Tech jsem připomněl náš dlouhodobě testovaný elektromobil Renault Zoe, který jsme pár dní před akcí vraceli. Šlo vlastně o jediný osobní vůz francouzské automobilky, který mohl těžit z výhod „elektrických“ registračních značek – na modrých zónách v Praze parkoval zdarma a nepotřeboval dálniční známku.
První svého druhu
Pro plug-in hybridní dvojičku Mégane a Captur z velké části platí to, co pro Clio E-Tech. Že je v útrobách něco jinak poznáte až při hlubším zkoumání. Nejvýraznější indicií jsou pochopitelně už zmiňované značky. Dále si můžeme všimnout víčka navíc, pod nímž je ukryt konektor na dobíjení. V případě plug-in hybridů jej najdeme na straně vozu, nikoliv pod diamantem na přídi, jako je tomu u elektrického Zoe. Nenápadným detailem je pak štítek na zadní straně. Mégane i Captur přijíždějí na český trh současně a jde o první plug-in hybridy v nabídce Renaultu. V případě crossoveru se pak bavíme o prvním B-SUV, které můžete strčit do zásuvky.
Téměř shodná technika
Technologie použité v modelech E-Tech Plug-in se z velké části shodují s hybridním Cliem. Také tady je srdcem čtyřválcová šestnáctistovka SCe – motor dobře známý z dřívějších vozů Renault/Dacia, avšak pro potřeby elektrifikovaných pohonných jednotek značně upraven. Motor pracuje v Atkinsonově cyklu má jiné písty, ojnice a vybaven je rovněž filtrem pevných částic. Hlavně ale kooperuje s doprovodným elektromotorem a startér/generátorem. Celý systém navíc udržuje spalovací motor v provozní teplotě, aby se nestalo, že po několika desítkách kilometrů na elektřinu musí naskočit za studena.
Také tady najdeme automatizovanou převodovku Multi-Mode, která spalovací agregát se dvěma elektromotory propojuje. Sofistikované řešení si vyžádalo na 150 nejrůznějších patentů a při jeho vývoji se Renault opíral o zkušenosti získané v šampionátu formule 1. Vlastně jde o dvě převodovky v jednom těle se dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro motor spalovací. Mechanickou synchronizaci nahrazuje elektrická, jež před změnou převodu vyrovnává otáčky ozubených kol.

Malá ochutnávka
Podobně jako v případě Clia E-Tech nebylo naše první usednutí za volant žádným rozsáhlým testováním, jako spíše úvodní ochutnávkou nové technologie. Tu navíc zkoušíme v poslušném vláčku za instruktorem.
Nejprve jsem se posadil do Méganu. Trakční baterie nebyla dobita zcela do plna a před jízdou slibovala 36 čistě elektrických kilometrů. Ujeli jsme 14,6 km, zatímco z dojezdu ubylo jen 12 km. Téměř celou cestu jsem absolvoval v režimu, kdy si auto samo řekne, zdali je pro něj výhodnější používat spalovací motor, elektromotor, nebo souhru obou dohromady. Připojení spalovacího motoru probíhá jemně a všiml jsem si jej vlastně jen při razantním sešlápnutí plynového pedálu.
Na konci této krátké okreskové vložky svítila na digitálním přístrojovém štítu spotřeba 0,5 litru a 19 kWh na 100 km. Když jsem si ale na multimediálním systému zobrazil grafy o jízdě, ani jeden sloupeček nepřekračoval hranici 19 kWh. Podle školitelů přítomných na místě může jít o softwarovou chybu výpočtu. Jeden z nich najezdil s novými plug-in hybridy přes 5000 km a říká, že běžně se vozy vykazují o dost nižší spotřebou energie.
Kromě standardního dobíjení ze zásuvky nesmím zapomenout ani na možnost nabíjení jízdou. Funguje to stejně jako ve Škodě Superb iV a dalších plug-in hybridech. Prim v takovém momentě hraje spalovací motor, který přebytečnou energii ukládá do akumulátorů. Jenže zatímco elektrifikovaná škodovka umí takto nabít baterku téměř do plna, Mégane a Captur E-Tech to zvládají jen do nějakých 40 %, což odpovídá zhruba 20 kilometrům jízdy. Takové dobíjení vám značně usnadní jízdní režim B se zvýšenou rekuperací. Překvapilo mě, že v plug-in hybridu byla intenzita rekuperace na „béčko“ pocitově méně výrazná než v hybridním Cliu.

Obdobným apetitem jako Mégane se vyznačoval i Captur, do kterého jsem přesednul na posledních pár kilometrů. Také tady jsem většinu ze zhruba devítikilometrového úseku absolvoval v čistě elektrickém režimu, také tady na konci svítila průměrná spotřeba paliva 0,5 litru a 19,1 kWh. Školící technici říkají, že úsporně se dá s těmito vozy jezdit, i když zrovna nemáte možnost dobíjet. Milerádi se o tom přesvědčíme v tradičním redakčním testu, který máme v plánu ještě letos.
V tradičním testu si také povíme více o podvozku, který se alespoň na prvních (byť hladkých) kilometrech asfaltu jevil jako pohodlný a velmi dobře odhlučněný. Jen připomeňme, že oba plug-in hybridy jsou standardně vybaveny víceprvkovou nápravou. A díky baterii umístěné pod zadní sedačkou – nízko a před zadní nápravou – prý máme očekávat opravdu dobré jízdní vlastnosti. Podle školitelů dokonce nejlepší z aktuální nabídky obou aut. Inu, těšíme se!
Renault Mégane a Captur E-Tech (technická data a ceny) | ||
Mégane E-Tech 160 | Captur E-Tech 160 | |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | |
Válce/ventily | 4.IV | |
Převodovka | Multimódová automatická | |
Max. výkon spalovacího motoru [kW/min] | 68/5600 | |
Max. výkon elektromotoru [kW] | 51 | |
Systémový výkon [kW] | 117 | |
Max. točivý moment spalovacího motoru [Nm/min] | 144/3200 | |
Max. točivý moment elektromotoru [Nm] | 205 | |
Kapacita baterie [kWh] | 9,8 | |
Doba nabíjení výkonem 2,3/3,7 kW [h] | 5/3 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,8 | 10,1 |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 173 |
Dojezd v EV režimu kombinovaný/městský [km] | 50/65 | 50/65 |
Objem palivové nádrže [l] | 39 | 39 |
Spotřeba město/mimo/kombi [l/100 km] | -/-/1,3 | 0-1,6/6,5-6,7/1,5 |
Emise CO2 [g/km] | 29-32 | 34 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 389 | 265-379 |
Provozní hmotnost/nosnost [kg] | 1678-1744/462-528 | 1564-1625/435-496 |
Cena Zen [Kč] | 750.000 | - |
Cena Intens [Kč] | 795.000 | 730.000 |
Cena R.S. Line [Kč] | 830.000 | - |
Top 8 podle RNews.cz
Na slovíčko jsem si ještě jednou přizval kolegu Aleše z magazínu RNews.cz - nezávislého experta na techniku Renaultu a celé skupiny, se kterým na svých speciálech rád spolupracuje i Martin Vaculík. Aleše jsem poprosil, aby vypíchnul pár pro něj klíčových bodů o novém Méganu a Capturu E-Tech. Tady jsou:
- V zásadě platí to, co se píše u Clia. Plug-in hybrid je vyšší verze E-Tech platformy, ještě blíže elektromobilům.
- Jak Captur tak Mégane mají v tomto případě zcela novou zadní nápravu typu multilink. Ta je velmi dobře naladěná a povyšuje jízdní vlastnosti obou modelů. Příjemný bonus hybridních verzí, jezdí zkrátka lépe.
- Dvacet koní navíc proti Cliu, tento nárůst se týká hlavního elektromotoru, který realizuje rozjíždění. Výkonový bonus si tedy budete užívat při každém rozjezdu.
- Baterie s kapacitou 9,6 kWh (8x větší než u Clia Hybrid) umožňuje dojezd až 50 km čistě na elektřinu. Větší baterie zároveň dává jednotce větší možnosti v rozsáhlejším využití elektromotorů, spalovací motor přijde ke slovu mnohem méně.
- Ovládání pohonů je zde o něco propracovanější než u klasického hybridu E-Tech. Je možné aktivovat funkci E-Save, kdy si systém umí za jízdy pomoci spalovacího motoru na povel řidiče dobít baterii až na 40%.
- Jako nevýhodu vidím poměrně pomalé nabíjení. Výkon 3,7 kW skrze AC nabíječku je opravdu málo, výrobce nejspíš hledal kompromis s ohledem na dostupnou cenu.
- Stejně jako u Clia potěší velmi slušné odhlučnění. Při běžné jízdě aktivaci spalovacího motoru stěží uslyšíte. V otáčkách už slyšet lze, ale i tak nejde o žádný rušivý, natož hlasitý projev.
- Výhodou plug-in hybridu je, že spadá do kategorie, kdy může mít EL registrační značky. Má tedy dálnice zdarma, stejně jako parkování v modrých zónách v Praze.