Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Hilux GR Sport ll
Toyota Hilux GR Sport ll
Toyota Hilux GR Sport ll
Toyota Hilux GR Sport ll
60 Fotogalerie

Za volantem Toyoty Hilux: Stále ve formě

Osmá generace pick-upu Toyota Hilux je na trhu už desátým rokem, přesto ještě dostala dvě zásadní inovace efektní sportovní verzi GR Sport II, a zejména vůbec poprvé i 48V hybrid.

Hilux je po osmi generacích fenoménem, jehož se od roku 1968 vyrobilo 27 milionů. V Evropě nese každý pátý pick-up tohle označení a dlouho vzhlížel na nejlepší v anketách nejprodávanějších aut planety.

Jenže současná generace už je po deseti letech a dvou faceliftech poměrně fousatá a nástupce se zatím objevil jen na konspiračních skicách. Oficiálně se o něm zatím nemluví a nejspíš půjde jen o další zásadní facelift. Proto nepřekvapilo, že hilux po tolika letech výroby dostal ještě zásadní inovace – sportovní model GR Sport II, a zejména 48V mild-hybridní pohon. Oboje jsme vyzkoušeli v horských terénech turecké Kappadokie.

Nejbližší budoucnost

Hybrid, a v pick-upu? Vlastně je s podivem, že se Toyota coby průkopník tak dlouho vyhýbala použití u svého nejprodávanějšího pracanta. Jenže to znamenalo vyřešit třeba spojení stávajícího vznětového pohonu se startér-generátorem pomocí speciálního odolného řemene s napínákem odolným proti písku nebo vodě, což u osobáků nikdo neřeší. 

Mild-hybrid 48V pracuje ve spojení čtyřválce 2,8 l (150 kW) a lithium-iontové baterie 0,25 kWh, přičemž zachovává veškeré schopnosti dosavadních modelů včetně brodivosti o hloubce 700 mm. Všechny elektrické systémy jsou umístěny náležitě vysoko – baterie o hmotnosti jen 7,6 kg pod zadními sedadly, proto se nabízí výhradně ve verzi Double Cab. 

Systém sice nedokáže přímo pohánět vozidlo, ale pomáhá mu výkonem 12 kW a točivým momentem 65 Nm při rozjezdu. Díky tomu mohou při pomalé jízdě spadnout volnoběžné otáčky z obvyklých 720 na 600, což se hodí při šplhavém pohybu. Při běžné jízdě výrobce avizuje pětiprocentní snížení paliva na deset litrů nafty, což jsme ovšem během našich jízd nedokázali porovnat. Zato jsme vyzkoušeli techničtější pomalý terén, kde se prokázala stejná prostupnost při zachování technické podstaty vozu. Zajímavostí je systém výběru povrchu MTS, který za řidiče navolí optimální mix hnací síly a prokluzu. 

O plně hybridní systém zatím nejde, neboť zákazníci stále požadují mechanické auto. Ale co není teď, očekáváme příště. Ostatně, nahlas to nikdo neříká, ale v hybridní variantě 48V vidíme logického nástupce dosavadní motorizace. V akčním ceníku začíná s daní na 1.063.590 Kč a končí na 1.255.980 Kč za nejvyšší variantu Invincible.

Tvrdý, nejen na pohled

Atraktivní model GR Sport II představuje technický i optický strop modelové nabídky a navazuje na Rallye Dakar, kde se vozy účastnily v barvách Toyota Gazoo Racing. Varianta je zaměřena na uživatele, kteří do pick-upu nechtějí jen pracanta, ale taky vizuální stylovku. Přesto zůstává tažná kapacita 3500 kg a na korbě pořád uveze rovnou tunu. Novinkou jsou širší lemy blatníků, spoilery, nárazník, gril masky a změny se dotkly také interiéru – jiné jsou pedály, pásy nebo čalounění syntetickým velurem na sportovních sedačkách.

To hlavní je očím skryto, a to jsou tužší tlumiče přemístěné na vnější stranu rámu a taky silnější brzdiče. Kromě toho model dostal rozchod předních i zadních kol širší o 70 mm, větší světlou výšku 323 mm a také s tím související nájezdové úhly 30 místo 29 stupňů. Motor zůstává stejný – čtyřválcový turbodiesel 2,8 (150 kW) spojený výhradně s automatickou převodovkou.

Při našem výletu po prašných tureckých cestách jsme si pochvalovali rychlejší odezvu na změnu směru na tvrdších tlumičích. Díky tomu jsme si mohli dovolit zábavné povlávání zádí na výjezdech ze zatáčky. Bohužel – nebo spíš naštěstí – nejde stabilizační systém nikdy zcela vypnout, a pokud už se to chýlí k velkému průšvihu, zase přetáčivé tendence utne. Mimochodem, tužší odpružení současně citelně snižuje komfort jízdy. Čili svezení sportovnější verzí před objednávkou vřele doporučujeme vyzkoušet. Jenže máme špatnou zprávu – letošní kvóty pro GR Sport II pro ČR už jsou vyčerpány, takže ho neobjednáte. A předpokládáme, že další modelové roky už budou pouze hybridní.

Video placeholder
Toyota Hilux Hybrid 48V & GR Sport II (2025) • Toyota

Víte, že…

… legendární odolnost terénních toyot dala vzniknout pojmu Toyota War? To se do sebe v roce 1987 pustili vojáci Čadu a Libye se zbraněmi přimontovanými na korbách Toyot Hilux a Land Cruiser. Díky robustní technice a bezkonkurenční prostupnosti terénem se rámové toyoty osvědčily v řadě dalších konfliktů a není divu, že i v České republice loni připadla zhruba stovka nových hiluxů na armádní zakázku, kde vystřídaly land rovery a uazy.

Plusy

  • Nenásilné spojení hybridního 48V systému se stávající koncepcí
  • Efektní designový model GR Sport II

Minusy

  • Méně komfortní podvozek GR Sport II na silnici
Technické údaje GR Sport II Hybrid 48V
Motor vznětový čtyřválec 2755 cm3
Výkon (kW/min-1) 150/3000 – 3400
Točivý moment (Nm/min-1500/1600 – 2800
Hybridní systém  synchronní motor s permanentním magnetem
Výkon hybrid. syst. (kW) 8,4
Točivý moment (Nm)  65
Baterie  lithium-ion
Max.rychlost (km/h)175
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,7
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 10,710 – 10,2
Hmotnost přívěsu nebrzděný/brzděný (kg) 750/3500