Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zájezdové autobusy Neoplan: Především turistické

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Neoplan je synonymem pro turistické autobusy. Nabízí je ve čtyřech samostatných řadách, nově dostupných i s motory Euro 6.

Koncern MAN Truck & Buses má pro zájezdové autobusy speciální značku. V Německu sklízí úspěchy, v Česku má svízelnější situaci.

Tourliner

Od uvedení na trh v roce 2003 se Tourliner prosadil do role koncernového oblíbence. Robustní vozidlo se dobře hodí pro kratší transfery i delší zájezdy, což jej činí velmi populárním. Autobus používá motorizaci D2066 common rail o výkonu 294 kW (1900 N.m) či D2676 s hodnotou 324 kW. Tourlinec C a L pohání objemnější jednotka D2676 ve výkonech 324 a 353 kW (2100 a 2300 N.m). V provedení EEV si pohonný řetězec vystačí s filtrem pevných částic a bezúdržbovým katalyzátorem MAN PM-KAT. Provedení Euro 6 jsou již k dispozici a kromě jiného přidávají selektivní katalytickou redukci SCR.

Vozidlo je k dostání v délkách 12 m, 13,26 m (třínápravový Tourliner C) a 13,80 m (třínápravový Tourliner L). Obsaditelnost se pohybuje mezi 44 a 63 osobami. Tourliner jako flexibilní zájezdový autobus pro regionální a linkovou dopravu je vybaven vším, co podobný provoz vyžaduje. Zavazadlové prostory s objemem 10 až 11,50 m3 jsou dobře přístupné i ve stísněných podmínkách.

Cityliner

Řada s dlouhou tradicí významně ovlivňuje evropský trh se zájezdovými autobusy. Cityliner je u Neoplanu nejprodávanější řadou. Tento typ dostanete v délkách 12,24 m, 12,99 (tříosý Cityliner C) a 13,99 m (třínápravový L). Na zájmu klientů má velký podíl expresivní design ustupujícího horního panoramatického okna.

Dvounápravový Cityliner pohání 10,5litrový šestiválec D2066/294 kW či 12,4litrový agregát D2676/324 kW. Nejdelší verze L také může pohánět jednotka D2676/353 kW. V provedení EEV používá patentovaný katalyzátor PM-KAT, verze Euro 6 přidávají ještě SCR. Cityliner disponuje automatizovanou převodovkou TipMatic Coach s dvanácti stupni.

Nad bezpečností bdí kromě řidiče také sériový systém ESP a na přání systémy ACC, LGS a CDS. Kromě toho je Cityliner standardně vybaven světlomety s odbočovacími svítilnami.

Interiér se vyznačuje světlými tóny a prostornými uličkami. Multimediální centrum TopLine s novými devatenáctipalcovými LCD monitory (sériově dva, na přání tři) zajišťuje dobrou náladu cestujících po celou dobu zájezdu. Výbava Neoplan Individua směřuje k nejnáročnějším klientům.

Starliner

Tato řada patří do skupiny prémiových coachů. Není to jen díky poutavému Sharp Cut Designu. Výjimečný prvek designu představuje koncept SkyLights s obrovským panoramatickým čelním sklem a bočním prosklením až přes hrany střechy. Téměř čtyři metry vysoký autobus s obrovským prosklením se prodává ve dvou délkových variantách 12,99 a 13,99 m.

Třínápravová vozidla pohání řadový šestiválec D2676 o výkonu 371 kW (2300 N.m). Přenos točivého momentu má na starosti dvanáctistupňová automatizovaná převodovka TipMatic se softwarem Coach. Zájezdový autobus Starliner dostal všechny bezpečnostní systémy jako například ACC a LGS (na přání). Mimořádný je rovněž sériově dodávaný aktivní elektronicky řízený systém tlumení CDS, který udržuje bezmála čtyři metry vysoký vůz stabilní ve vertikální poloze.

K nejvýznamnějším prvkům Starlineru patří „diamantový výbrus“ horního panoramatického okna a mezi autobusy největší klenuté čelní sklo. Každý cestující je tak vtažen přímo na silnici – díky výhledu, který bere dech, ale i novému systému ozvučení vnitřního prostoru Surface Sound System.

Starliner nabízí až padesát míst k sezení v pětihvězdičkovém provedení nebo až 54 při čtyřhvězdičkové konfiguraci.

Jetliner

Nová řada měla českou premiéru loni v listopadu. Vozidlo s výškou podlahy 1070 mm a objemem zavazadlového prostoru až 8 m2 je vhodné nejen k zájezdové, ale i kombinované dopravě. Výška Jetlineru činí 3,4 metru. Dvanáctimetrovou základní verzi i o metr delší provedení C pohání jediný 10,5litrový šestiválec D2066 ve výkonových verzích 265/294 kW (1800/1900 N.m). Agregát je dostupný jako Euro 5 i Euro 6. Nabídka převodovek zahrnuje šestistupňovou přímo řazenou nebo automatickou, k dostání je i dvanáctistupňový automatizovaný Tipmatic.

Obnovený Skyliner

Nové vydání Skylineru přišlo předloni a stejně jako Starliner a Cityliner využívá oceňovaný zkosený design horního panoramatického okna. Tento jedinečný styl nese označení Sharp Cut Design. Skyliner s lepší aerodynamikou vykazuje nižší spotřebu paliva, emise CO2 a minimální hlučnost jízdy.

Zájezdový patrový autobus poskytuje při výšce čtyř metrů a délce 13,99 m velkolepý pocit prostoru až 83 + 2 osobám. Všichni cestující mají výborný rozhled. Díky výkonnému duálnímu klimatizačnímu systému je možné ještě lépe než dosud odděleně regulovat teplotu v obou podlažích.

Energický a úsporný pohon zajišťuje motor MAN D2676 o výkonu 371 kW ve specifikaci EEV či v blízké budoucnosti i jako Euro 6. Do sériové výbavy patří automatizovaná převodovka TipMatic Coach s asistentem rozjíždění EasyStart.

Kromě známých asistenčních systémů v segmentu luxusních autokarů jako ACC a LGS najdeme v novém Skylineru elektronicky řízený podvozek CDS (Comfort Drive Suspension), který zlepšuje bezpečnost i komfort. Skyliner se obrovským zavazadlovým prostorem i vnitřní světlostí řadí mezi největší autobusy vůbec. Zadní část lze vybavit kuchyňkou, samozřejmost tvoří spousta konfigurací interiéru a obrovský počet individualizací vozidla.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Avatar - vabis
29. 10. 2013 00:33
gtc
Pár zadních sedaček vyhodit, udělat tam nějaké spací letiště, pořádnou koupelnu s kuchyní a kancl, dopředu nabírat cestou nějaké místní slečny a mohli by jsme jet kolem světa >:D