Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zajímavosti o výjimečně záhadném zakladateli stejnojmenné automobilky De Tomaso

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Méně známé spojitosti s tvůrcem nejen italské automobilové historie. Emigrant a osobitý závodník či podnikatel žil pestrý život až do doby nuceného odevzdání práce vlastnímu synovi.

Od doby úmrtí před 18 lety automobilový svět pravděpodobně nikdy nespatřil tak záhadného muže, jakým byl Alejandro De Tomaso. Zakladatel stejnojmenné automobilky vyráběl auta daleko od svého rodiště, stal se známým také láskou k rychlosti, k výkonným modelům a také k dobře vyjednaným obchodům. Evropský přistěhovalec se slabostí pro automobilismus a úspěšný byznys zůstává i po smrti spojován s roztomilou, ale upřímnou osobností. Zajímavostí života záhadného muže je daleko více, vedení automobilky je jen jeden drobný fakt neobyčejného smrtelníka.

Narodil se jako dvojče

Méně známým příběhem De Tomasa je jeho narození 10. července 1928 v Buenos Aires. Budoucí zakladatel italské automobilky se narodil jako dvojče až v Argentině, v zázemí bohatých rodičů ale nezůstal a většinu života prožil v Evropě. Nejlépe se cítil v Itálii, kde měl část své rodiny z otcovy strany.

Politický uprchlík

Dospívání De Tomaso strávil v Jižní Americe, povaha arogance, nelítosti a mírně nonšalantního myšlení je připisována vysoké životní úrovni bohatých rodičů a politicky aktivního otce úřadujícího i z pozice argentinského ministra zemědělství. Následné stěhování do Itálie bývá považováno za součást úprku po neusvědčeném obviňování z přípravy svržení tehdejšího prezidenta Juana Peróna.

Pracoval pro bratry zakládající Maserati

Bratři zakládající značku Maserati firmu prodali a na druhý pokus založili společnost O.S.C.A. (Officine Specializzate Costruzione Automobili – Fratelli Maserati S.p.A.). Do nového projektu byl nominován De Tomaso, přistěhovalec z jiného kontinentu pomáhal se servisem, a dokonce převzal roli testovacího jezdce.

Svatba se závodnicí Elizabeth Haskell

De Tomaso změnil trvalou adresu v roce 1955 a v novém působišti našel životní partnerku. Během budování kariéry automobilového odborníka v Boloni potkal americkou závodnici Elizabeth Haskell, která měla rodinné vazby na koncern General Motors. Téměř v čele automobilového gigantu fungoval její otec i dědeček.

Ambice závodníka

Okruhové zkušenosti Alejandro sbíral pod vlajkami italských speciálů Maserati, O. S. C. A. a Scuderia Centro Sud. Jednalo se spíše o účast bez mistrovských zápisů, nicméně De Tomaso se hned čtyřikrát postavil na start Grand Prix Formule 1.

Založení De Tomaso Automobili

Postřehy od volantu monopostů De Tomaso využil k navrhování a konstrukci aut vlastního jména. Založení automobilky De Tomaso Automobili proběhlo v roce 1959 na půdě italské Modeny. Manufaktura původně vyráběla prototypy a několik druhů závodních vozidel, mezi nejznámější modely patří sportovní kupé Pantera poháněné 5,8 V8 od Fordu vzadu v kombinaci s pětistupňovým manuálem ZF a samosvorným diferenciálem.

Záchrana Maserati

Citroën měl hotovou tiskovou zprávu o likvidaci Maserati, ovšem hrobníkovi z lopaty pomohl De Tomaso se svým zájmem o bývalého zaměstnavatele. Dne 8. srpna 1975 krachující podnik převzal italský státní holding GEPI a Alejandro De Tomaso se poté stal prezidentem a generálním ředitelem.

Utrpěl mrtvici

Každodenní provoz společnosti De Tomaso byl vážně ohrožen v roce 1993, kdy zakladatel utrpěl mrtvici. Protože De Tomaso starší nemohl osobně dohlížet na každodenní chod společnosti, předal správu synovi Santiagovi. Zdravotní stav už se nikdy nezlepšil a osobitý tvůrce automobilové historie zemřel v Modeně dne 21. května 2003 ve věku 74 let.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme