Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte značku OSCA? A co má závoďák slavných bratrů společného s Maserati?

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Označení OSCA MT4 toho moc nenapovídá, přitom jde o sportovní roadster z jihoevropských míst, kde dodnes vznikají charismatická nová auta. U zrodu tajemného vozu dokonce spolupracovali slavní bratři.

Příběh skromné automobilky Officine Specializzate per la Construzioni di Automobili (OSCA) je založen na rodinných vazbách italských sourozenců. Bratři Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore a Ernesto nejprve založili značku Maserati, stvořili legendární logo trojzubce a se sportovními verzemi vlastních prototypů úspěšně závodili.

Alfieri získal ocenění na Targa Florio v roce 1926, ovšem po šesti letech od poháru zemřel. Předčasný odchod milovaného bratra zbývající rodinný klan spojil a pracoval dál. Navzdory investici maximálního úsilí do založeného byznysu potřebovala firma další finanční prostředky a v roce 1937 byla automobilka Maserati prodána novému majiteli jménem Adolfo Orsi. Zklamaní Ernesto, Ettore i Bindo uzavřeli smlouvu o spolupráci se svým bývalým podnikem na dobu deseti let.

Čestní pánové úpis dodrželi do posledního dne, ale jakmile závazek vypršel, znovu pustili uzdu fantazie a vytvořili značku OSCA v obci San Lazzaro di Savena poblíž Bologny. Region plný automobilové kultury byl už od roku 1947 místem působení malé továrny vedené slavnými zakladateli Maserati.

Skromná montovna na úvod představila model MT4 (Maserati Tipo 4), který byl původně navržen pro závody ve třídě obsahu motoru 1,1 litru. Vstup do soutěží se opět povedl jako kdysi s Maserati, vůz MT4 pilotovaný italským profesionálem Luigim Villoresim byl nejrychlejší hned na první Velké ceně Neapole v roce 1948.

Použitelný základ MT4 byl nadále vyvíjen, což vedlo k osazení většího motoru o objemu 1,5 litru. Lepší typ se hned ukázal na výsledném druhém místě vytrvalostního silničního závodu Mille Miglia v roce 1953. Reprezentativní umístění pokračovala v dalších 29 závodech, přičemž v roce 1959 byla provedena konverze na dvouvačkovou pohonnou jednotku Alfa Romeo o objemu 1,6 litru. Kariéra kvalitního závoďáku pokračovala do dalších 28 měřených startů. Méně známá značka postupně získala popularitu, která se nesla hlavně mezi závodní a fanouškovskou komunitou.

Označení OSCA bylo k vidění na mezinárodní scéně, italské závodní auto populárních bratrů se účastnilo historických událostí například v Goodwoodu, ve Spa i na bájném Nürburgringu. Často se také připomíná absolutní vítězství MT4 ve dvanáctihodinovém kroužení na floridském Sebringu, kde jezdci Bill Lloyd a Stirling Moss ukázali záda všem favorizovaným konkurentům mnohem zvučnějších výrobců.

Zakladatelé Maserati stoupali automobilovým žebříčkem stále výš, písmena OSCA brzy obsadila pozice ve formuli 1, 2 a také v Mistrovství světa sportovních vozů. Rozšíření působnosti přineslo spolupráci s Fiatem, který potřeboval spolehlivě výkonnou techniku pro kompakt 1500S. O kooperaci stály rovněž italské karosářské dílny Fissore a Zagato.

Historie se vždy opakuje, neboli běží ve spirále – v tomto duchu se nesl rok 1963, kdy se bratři znovu zaprodali, tentokrát do chřtánu firmy La Meccanica Verghera Agusta. Známější zkratka MV Agusta byla nyní vedena jako majoritní vlastník podílů OSCA. Po závanu velkolepých úspěchů přišel krutý pád a výroba byla trvale ukončena v roce 1967. Společnost byla následně prodána a tím definitivně končí příběh slávy bratrského podniku i ambiciózního roadsteru MT4. Obojí upadlo v zapomnění.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - palix
8. 2. 2021 21:16
MEGA zvuk motora
Video v článku bolo skvelé. Neskutočný zvuk :yes: