Zákaz spalovacích motorů od roku 2035? VW a Mercedes s tím nemají problém
Nedávné rozhodnutí Evropské komise nechalo některé z největších evropských výrobců automobilů celkem v klidu. Ostatně některé značky se chtějí od spalovacích motorů odstřihnout ještě dřív
Jistě není potřeba připomínat, že Evropská komise v minulém týdnu podpořila návrh, který má zakázat prodej nových aut se spalovacími motory na území EU od roku 2035. Kolem návrhu, který již v minulosti vzbuzoval kontroverze a některými evropskými státy byl označen za unáhlený, se ale ještě povedou dlouhé diskuze, než dojde k jeho schválení.
Již nyní se však k návrhu vyjádřily některé z největších automobilek na území Evropy, přičemž například Volkswagen nebo značka Mercedes-Benz nemají s návrhem větší problém. Podle nich je totiž dosažitelný.
Automobilka Volkswagen měla plán EU označit za „ambiciózní, ovšem dosažitelný cíl,“ citují vyjádření kolegové z Automotive News Europe. Volkswagen navíc údajně věří, že přechod průmyslu na elektromobilitu bude nevratný.
„Je to jediná ekologická, technologicky i ekonomicky smysluplná cesta, jak nahradit spalovací motory co nejrychleji,“ citují VW kolegové z Automotive News Europe. Automobilka Mercedes-Benz pak rozhodnutí EK v podstatě vítá, neboť má sama ještě ambicióznější plány.
„Do roku 2030 jsme připraveni přejít plně na elektřinu, kdekoliv to tržní podmínky dovolí,“ řekl minulý čtvrtek německé tiskové agentuře (DPA) Eckart von Klaeden, šéf vnějších vztahů automobilky. „Toto rozhodnutí ukládá zákonodárcům povinnost zajistit, aby byla k dispozici nezbytná infrastruktura,“ dodal.
ACEA, hlavní lobbistická skupina evropského automobilového průmyslu, zatím tomuto cíli vyjádřila všeobecnou podporu, současně však vyzvala k vypracování zprávy o pokroku, která by stanovila cíle po roce 2030.
Automobilky jako Ford Motor, Stellantis, Jaguar a některé značky koncernu VW už přitom také v minulosti naznačily, že jsou připraveny přestat s prodejem aut se spalovacími motory na evropském trhu po roce 2035, některé i dříve.
Návrh však čeká ještě další projednávání a nakonec bude muset být podepsán všemi členskými státy. Představitelé Německa, Francie a Itálie však již v minulosti naznačovali, že návrh v současné podobě by mohl poškodit jejich automobilový průmysl i ekonomiku, což naznačuje, že se nejspíš pokusí ještě o dodatečné změny. Stále tedy není nic ztraceno.