Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zastava 101 byla závanem lepších časů Jugoslávie. Přestala se vyrábět před 10 lety

ČTK ČTK 22. 11. 2018
32
1
Zobrazit náhledy (32)
Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101 Zastava 101
Model s označením 101 přežil ve výrobním programu srbské automobilky Zastava nástup modernějších vozů, ekonomické sankce proti Miloševičově Jugoslávii i bombardování továrny v roce 1999.

Po 37 letech výroby se mu stala osudnou až dohoda srbské vlády s italským Fiatem, který převzal zastaralou továrnu v jihosrbském městě Kragujevac. Poslední kus Zastavy 101 opustil výrobní linku před deseti lety, 21. listopadu 2008.

Spolu s vozem, přezdívaným "stojadin" nebo "kec", definitivně tehdy skončily i další dva letité modely, Koral a Florida. Ty se ale začaly vyrábět vlastně poměrně nedávno - první z nich v roce 1981 a ve své době elegantní Florida ještě o šest let později. Zastava 101 přitom patří k několika málo vozům, které v Evropě po druhé světové válce vydržely ve výrobě tak dlouho. Mezi dodnes vyráběné patří už jen ruská Lada Niva (od roku 1977), a pak malosériové vozy jako Morgan 4/4 nebo Caterham Seven.

První kusy Zastavy 101 opustily výrobní pás 15. října 1971 (jeho předobraz, Fiat 128, se ale poprvé objevil ještě o dva roky dříve) a během téměř čtyř desítek změn vůz prošel jen drobnými modifikacemi. Srbský zákazník si tak ještě před deseti roky mohl v přepočtu zhruba za 100.000 korun koupit auto, které se od začátku 70. let příliš nezměnilo - jen originální kulatá světla vystřídala hranatá a interiér ovládl místo původní koženky plast, jenž nahradil i chrom na náraznících a vnějších zrcátkách.

Jinak si ale člověk v novém "stojadinu" připadal jako ve stroji času: místo vstřikování měl motor až do konce tradiční karburátor a airbag nebyl ani v příplatkové výbavě. Změn se během výroby nedočkala ani diskutabilní kvalita. V jugoslávském časopisu Auto Revija se už v srpnu 1972 objevily kritické ohlasy majitelů - Ivica Krašovec ze Záhřebu kupříkladu psal, že se mu u zcela nového vozu třikrát po sobě zablokovaly brzdy, Dušan Ćurčić z Bělehradu si zase stěžoval na elektroinstalaci.

Od roku 1971 se vyrobilo přes milion "stojadinů", z výrobního pásu v Kragujevaci sjelo ještě 250.000 vozů Zastava 128, což je vlastně původní sedan Fiat. V posledních letech výroby ale továrnu opouštělo jen kolem 2000 vozů ročně, celková výroba dosahovala pouhých 20.000 aut. Krátce po přelomu století se továrna pokusila uspět s licenčním Fiatem Punto, přejmenovaným na Zastavu 10, skutečný impuls ale přinesli až Italové, kteří v Kragujevaci od roku 2012 vyrábějí Fiat 500L.

Zastavu 101 (s označením 1100) je možné potkat i v České republice, ve druhé polovině 70. let ji prodávala Mototechna. Auto za 65.000 korun tehdy patřilo k těm dražším, stejně stála Lada 1300, Škoda 120 byla o 7000 levnější. Na kvalitu zpracování si ale stěžovali i recenzenti tehdejších časopisů Automobil a Svět motorů. Druhý z nich v roce 1977 v závěru napsal: "Máme-li jmenovat pořadí, v jakém by se měl výrobce věnovat zlepšování vozu, pak se o první dvě místa dělí kvalita dílenské práce a snižování hluku."

V Československu se mezi roky 1976 a 1980 prodalo jen 10.000 "stojadinů", které se z Jugoslávie dovážely v rámci barterového obchodu. V českém registru jich zůstává necelá tisícovka, ještě před deseti roky to byl dvojnásobek. A kolik z nich opravdu jezdí, se přitom nedá zjistit. Občas se zachovalý vůz ještě dá potkat na silnici a existují také webové či facebookové stránky věnované Zastavě 101.

"Stojadin" je docela populární i v bývalé Jugoslávii, přestože není tak kultovním vozítkem jako jeho předchůdce ve výrobním programu kragujevacké automobilky - "fićo", tedy jugoslávská verze Fiatu 600, která se vyráběla v letech 1955 až 1985. Známá kapela Hladno pivo třeba zpívá, že "Ty nové značky padají z pásů/jsou to jen vraky bez duší/ten můj (stojadin) je čistá ruční práce/od nárazníku k výfuku."

Foto: johovac, Starie, Sludge G, Stribrohorak

Související články

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Stejsn
Oceňuju
Stejsn
| 22. 11. 2018
fotky z Poděbrad :yes: Zastava 101 vznikla, když Fiat 128 napercal Simcu 1100.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku