Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
73 Fotogalerie

Zbláznil se Fiat? Chce opustit segment, ve kterém se mu nejvíce daří

Fiat je další ze značek, které chtějí opustit segment nejmenších automobilů. A přitom se mu ve třídě miniaut tolik daří!

V koncernu Fiat Chrysler Automobiles je v posledních dnech opravdu živo. Automobilka přiznala jednání se Skupinou o fúzi, vedení pak odhalilo nové budoucí plány pro Maserati a Alfu Romeo. Zatímco první zahájí elektrifikaci nabídky, druhá seškrtá chystané sportovní modely a raději se zaměří na segmentu, v nichž má šanci vydělat. S budoucí strategií pak přišla řada i na mateřský Fiat.

A generální ředitel automobilky Mike Manley při jednání s investory všechny překvapil. Oznámil totiž, že Fiat postupně opustí segment minivozů, tedy segment, v němž má nyní své klíčové modely a v němž se mu navzdory stáří svých aut tolik daří.

„Ve velmi blízké budoucnosti nás uvidíte, jak se znovu zaměříme na segment B, segment s vyšším objemem prodejů a vyššími maržemi, což bude žádat odklon od segmentu A,“ prohlásil Mike Manley, generální ředitel FCA, který vloni v této funkci nahradil Sergia Marchionneho, a to jen krátce před jeho smrtí.

Miniauta jsou přitom s přehledem nejprodávanější modely Fiatu. 500 i Panda mají v Evropě za první letošní půlrok na svém kontě přes 100.000 registrovaných kusů, zatímco malé SUV 500X za stejnou dobu ani ne 53.000 exemplářů a MPV 500L nedosáhlo ani na 25.000 kousků.

Nejprodávanější miniauta v Evropě
Poř.ModelProdeje 1-6/2019 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Fiat Panda105.534+14,5
2.Fiat 500100.150-9,1
3.Toyota Aygo51.479+1,5
4.Renault Twingo44.374-7,6
5.VW Up!43.732-14,2
6.Kia Picanto41.497+8,9
7.Hyundai i1038.375-12,4
8.Peugeot 10831.349+0,1
9.Opel Karl/Vauxhall Viva30.030+15,4
10.Citroën C128.993+4,0
-CELKEM603.925-0,4

Manley krok vysvětluje tím, že na miniautech se kvůli jejich velikosti nedá tolik vydělávat, zvlášť s ohledem na potřebu stále složitější techniku vynucenou přísnějšími emisními normami. I kvůli cenám navíc část zákazníků raději přechází o segment výše, na který se Fiat chce opět zaměřit.

Fiat Chrysler je přitom v třídě malých automobilů na evropských trzích aktuálně zastoupen pouze Lancií Ypsilon, která se přitom prodává pouze na domácím italském trhu. Fiat Punto skončil v roce 2018 bez přímého nástupce, Sergio Marchionne přitom ještě za svého života tvrdil, že v této kategorii se už neprodává tolik aut, aby se na něm dalo vydělat. Zvlášť v tak nabité konkurenci. Jeho nástupce však věc podle všeho vidí jinak.

Cílem je nalákat dnešní zákazníky miniaut od Fiatu (tedy modelů 500 a Panda) právě o třídu výše. Značka chce rovněž oslovit klienty, kteří kupovali Punto.

Manley každopádně nepřiznal, jaký (nebo jaké) model(y) chce Fiat v segmentu malých aut uvést, ani kdy by měl(y) dorazit na trh. Ještě za Marchionneho se však mluvilo o přípravách modelu s pracovním názvem 500 Giardiniera, což měl být malý pětidveřový hatchback s retro designem pětistovky.

Právě v segmentu malých aut by se přitom FCA tolik hodila možná spolupráce se Skupinou PSA, s níž nyní jedná o fúzi. Francouzi mají moderní platformu CMP pro malé vozy, která by se Fiatu jistě náramně hodila – nejen pro nástupce někdejšího Punta, ale také třeba pro náhradu za též stárnoucí 500X.

Jisté není ani to, kdy by Fiat mohl kategorii miniaut opustit. V nejbližší době to ale zřejmě nebude, protože pro příští rok se chystá nástupce Fiatu 500, který patrně nevyroste (a zůstane tedy minivozem), a ten nějaký čas na trhu zůstane.

Pokud se Fiat svých miniaut skutečně zbaví, bude to znamenat další hřebíček do rakve nejmenších aut na trhu. Ford i Opel se svých miniaut už zbavil (Ka+, respektive Karl a Adam), něco podobného patrně chystá i VW Group – VW Up!, Seat Mii a Škoda Citigo se s největší pravděpodobností už nástupců nedočkají. A jisto není ani u kolínských trojčat – Toyota vidí budoucnost jinak než zástupci PSA.